واکنش عضو شورای شهر تهران به تخریب قبرستان ابن بابویه

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به اخبار منتشره در مورد تخریب قبرستان ابن بابویه واکنش نشان داد و گفت: عمدتا نگاه حاکم بر ساماندهی و یکپارچه سازی آرامستان‌ها، غیر فرهنگی است و مسئولان امر بیشتر به دنبال فعالیت عمرانی هستند تا احیاء هویت.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در مورد تخریب سنگ قبور در قبرستان ابن بابویه افزود: متاسفانه نگاه حاکم بر این قبرستان یا کلا برخی آرامستان های واجد ارزش تاریخی به جای آنکه رویکرد فرهنگی باشد عمدتا کالبدی و خشن است.

او با بیان اینکه چند سال قبل شاهد اتفاقی مشابه در محدوده امامزاده عبدالله در شهرری بودیم که با ورود به موقع شورا و سازمان میراث فرهنگی شهرتهران از خسارت و تخریب بیشتر به محدوده امامزاده جلوگیری شد، افزود: در مورد وضعیت آرامستان‌ ابن بابویه، توجه به این نکته ضروری است که براساس قانون، مدیریت آرامستان‌ها برعهده شهرداری‌هاست؛ اما برخی قبرستان‌ها همچون ابن بابویه در اختیار سازمان اوقاف هستند که مشکلاتی ازجمله چگونگی ساماندهی را رقم می‌زند.

نظری با بیان اینکه متاسفانه شاهد برخوردها و موانع سلیقه ای در این آرامستان هستیم، ادامه داد: سه سال است که در نظر داریم یادمان دکتر محمدمصدق را که در این آرامستان قرار دارد، مرمت کنیم و حتی یکی از هنرمندان کشور حاضر شد با هزینه شخصی خود این مهم را انجام دهد و با اینکه موفق شدیم مجوزهای لازم را از وزارت میراث فرهنگی اخذ کنیم، اما همچنان سازمان اوقاف مجوزی در خصوص مرمت مجسمه و یادمانی که بیش از سه دهه در این آرامستان رها شده را صادر نمی کند. از طرف دیگر سنگهای قبور مردم که بعضا بیش از صدسال قدمت دارند را تخریب می کند، در حالی که در سایر کشورها این مجسمه و سنگ های قبور را بعنوان نمادهای فرهنگی و میراثی حفظ می‌کنند.

او افزود: در سایر کشورها نیز ساماندهی آرامستان‌های قدیمی انجام می شود و اما تخریبی صورت نمی‌گیرد و می‌بینیم که با دقت سنگ‌های قبور قدیمی را نگهداری کرده و اگر لازم به جابجایی آنها به موزه باشد، در راستای حفظ بافت و هویت تاریخی قبرستان مذکور، سنگهایی شبیه به سنگ قبل را طراحی کرده و مجددا بروی قبر می‌گذارند و سنگ‌ها را به واسطه قدمتشان حفاظت می‌کنند و اگر قرار باشد برنامه ساماندهی در آرامستان‌های تاریخی کشور نیز انجام شود باید از این جنس باشد نه اینکه به اسم ساماندهی و مرتب کردن، آنها را تخریب کنیم.
نظری بابیان اینکه متأسفانه نگاه در طرح‌های ساماندهی آرامستان‌ها، از جنس غیرفرهنگی، غیر هویتی و میراثی است، ادامه داد: به نظر می‌رسد بیشتر به نام ساماندهی، کار عمرانی که در راستای تخریب هویت و میراث شهر است، انجام می‌دهند؛ چرا که اینگونه فعالیت‌های عمرانی سنخیتی با فضای فرهنگی آرامستان‌ها ندارد.

او با تاکید بر اینکه ممکن است شائباتی ایجاد شود که در پس اینگونه ساماندهی‌ها منافع فردی یا جمعی افراد خاص و نه جمیع شهروندان وجود داشته باشد، گفت: امید است سازمان اوقاف بعنوان متولی ابن بابویه، در تعامل سازنده با وزارت میراث و ‌شهرداری تهران باشد تا مشکلات احتمالی رفع شود چراکه برای دست بردن به هر محل تاریخی باید تاییدیه وزارت میراث اخذ شود.

این عضو شورای شهر تهران  با بیان اینکه وجب به وجب ابن بابویه را بررسی کردم به ایسنا گفت: شخصیت های زیادی همچون شیخ صدوق، تختی، رجبعلی خیاط،شهدای سی تیر، دکتر فاطمی و... در این آرامستان دفن هستند و تخریب این قبرستان قدیمی به هر بهانه نه تنها ظلم به این چهره های شاخص است بلکه ظلم به نسل های بعدی تهران است که میراث تاریخی و هویتی آنها تخریب شده است.

۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 2613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =