تحول در حوزه حمل و نقل با مدیریت جهادی

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از مهم‌ترین ارکان مدیریت شهری به شمار می‌رود که روزانه از طریق خدمات‌دهی‌ در قالب مترو، اتوبوس، تاکسی و... با زندگی شهروندان در ارتباط است.

به گزارش خبرنگار شهر، زمانی‌که علیرضا زاکانی عهده دار مدیریت شهرداری تهران شد، قرارداد خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس در همان ماه نخست مدیریت شهردار تهران به سرانجام رسید و طی مراسمی ۱۲۰ دستگاه اتوبوس از شرکت ایران خودرو تحویل شهرداری داده شد تا طبق شهردار پایتخت، همزمان با مراسم افتتاحیه، اتوبوس‌ها وارد چرخه بهره برداری و فعالیت شوند.

بنابراین می‌توان اینگونه گفت که نخستین اقدام حمل و نقلی زاکانی در حوزه اتوبوسرانی برابر با قرارداد خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس تک کابین، بود. این اقدام بزرگ در شرایطی صورت گرفت که مدیریت شهری پنجم فقط ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دوره جدید داده بود که بیش از ۹۰ درصد آن فرسوده بود و نیاز به اورهال و بهسازی داشت. شهردار تهران درباره ۵۵ دستگاه باقی مانده می‌گوید: «قرار بر این بود که به شرکت سازنده ملک تحویل داده شود که مورد پسند سازنده نبود و از دستور خارج شد.»

در کنار خرید شهرداری تهران از شرکت ایران خودرو و پرداختی که تماماً خود به این شرکت داده بود، شهرداری مسیرهای دیگری برای تأمین اتوبوس از سمت دولت و بخش خصوصی دنبال کرده است. نتیجه این پیگیری‌های مستمر و تلاش‌های شبانه روزی، تعهد دولت مبنی بر تحویل هزار دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ دستگاه ون به شهرداری تهران بود. کاری که دولت‌های پیشین طی ۱۲ سال [از سال ۱۳۸۹] آن را نادیده گرفته بودند و هیچ اتوبوسی برای هیچ یک از کلانشهرهای کشور تأمین نکردند.

 طبق این تفاهم نامه دولت ۸۰ درصد هزینه و شهرداری ۲۰ درصد هزینه هر دستگاه اتوبوس را باید بپردازد. به گفته شهردار تهران، پیش پرداخت این هزار دستگاه اتوبوس انجام شده و مرحله به مرحله به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه خواهد شد که در حال حاضر ۱۰ دستگاه تحویل داده شده است.

تحول در حوزه حمل و نقل با مدیریت جهادی

مسیر دیگری که شهرداری تهران در یک‌سال گذشته برای تأمین اتوبوس طی کرد، مذاکره با بخش خصوصی بود تا اینکه یک شرکت داخلی ایده‌ای مبنی بر واردات اتوبوس‌های کارکرده را مطرح کرد. درنهایت واردات ۲۵۰ اتوبوس دوکابین کارکرده خارجی نهایی و ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شد. اما طبق گفته معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این اتوبوس‌های کارکرده در گمرک مانده‌اند و منتظر فرآیند ترخیص هستند.

همچنین به گفته زاکانی؛ بیش از هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازسازی پیشنهاد شده بود که بر اساس منابع مورد توجه قرار خواهد گرفت تا به چرخه خدمت برگردند. شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: «هزار و ۴۰۰ دستگاه وعده داده شده، ۵۵۰ دستگاه در مهر و ۵۵۰ دستگاه دی و مابقی آن اسفند وارد مدار می‌شود. این در حالی است که برای ۵۵۰ اتوبوسی که مهرماه وارد می‌شود هزینه را نقدا پرداخت کرده‌ایم‌.»

مدیریت شهری ششم همزمان با اقداماتی که در حوزه اتوبوسرانی انجام می‌داد، توسعه و بهبود وضعیت مترو تهران را در دستور کار اجرایی قرار داد تا در این میان، هم کارهای کوچک و بزرگ نیمه تمام را تمام کند و هم شروع کننده پروژه‌هایی نو و خلاقانه باشد.

تحول در حوزه حمل و نقل با مدیریت جهادی

تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن پس از ۶ سال انتظار

تعیین تکلیف قانونی هزار و ۵۰ دستگاه واگن از سال ۱۳۹۵ یکی از آن کارهای نیمه تمامی بود که روی زمین مانده بود. اما با جلسات متعدد در هیات دولت و پیگیری‌های مستمر، مجوز ۶۳۰ دستگاه واگن اخذ و کارسازی انجام شد تا ورود واگن‌ها به نتیجه برسد؛ حداقل یک سال و نیم تا دو سال آینده ۶۳۰ واگن مترو وارد تهران خواهد شد.

اقدام دیگر مدیریت شهری ششم در یک سال گذشته، پیگیری ۱۱۳ دستگاه واگن از طریق اوراق مشارکت وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه  بود که ۷۷ میلیون یورو آن مصوب شد. همچنین قرار است که پس از اخذ تأییدیه‌های قطار ملی، ۲۲۰ دستگاه واگن از طریق مپنا تولید و توسط شهرداری تهران خریداری شود.

زمانی که شهرداری دوره ششم مدیریت را تحویل گرفت، بسیاری از انبارها خالی از تجهیزات و قطعات مورد نیاز بودند که در همین راستا شهردار تهران دستور تأمین ۸۰۰ میلیارد تومان را صادر کرد. درنهایت ۸۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار و بخشی از انبارها پر شد و البته همچنان این انبارها در حال پر شدن هستند. همچنین قراردادی با شرکت‌های واگن سازی زنجان، اراک و تهران در حال انعقاد است که بازسازی واگن‌ها در میان مدت انجام شود.

درحال حاضر برای تکمیل خطوط مترو بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که به گفته شهردار تهران این پول از طریق بازطراحی شهر به دست می‌آید. طبق اسناد قرار بود، متروی تهران در سال ۱۴۲۰ تکمیل شود که با برنامه مدیریت شهری جدید، در سال ۱۴۰۶ به اتمام می‌رسد. قرار است که با تلاش‌های شبانه روزی و جهادی مدیریت شهری دوره ششم، ساخت چهار خط جدید مترو در عرض  پنج سال به شرط تامین اعتبار تمام شود.

یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری جدید در حوزه توسعه حمل و نقل، امضاء تفاهم‌نامه‌های متعدد است که یکی از آن‌ها تفاهم‌نامه با شرکت مپنا است. چند ماه گذشته شهرداری تهران با شرکت مپنا  جلسات مقدماتی متعددی را برگزار کرد تا طی تفاهماتی شرکت مپنا در ساخت برخی خطوط مترو سرمایه گذاری کنند.

تحول در حوزه حمل و نقل با مدیریت جهادی

در حوزه تاکسیرانی هم  وقتی مدیریت شهری اخیر آغاز به کار کرد تقریبا از بالغ بر ۷۲۲۰۰ دستگاه تاکسی و ۶۵۰۰ هزار دستگاه ون در شهر تهران ۹۸ درصد ون‌های موجود و بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده بودند که فعلا ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است.

انتهای پیام/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 26442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =