نیمی از جمعیت ایثارگران کشور مستاجرند/ ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های حوزه مسکن در یک دهه گذشته سوداگری بوده‌است

رئیس بنیاد شهید کشور گفت: ۷۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های حوزه مسکن در یک دهه اخیر سوداگری بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر؛ امیر حسین قاضی زاده هاشمی در آیین امضای ۴ تفاهم نامه تامین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت گفت: خداوند به ما لطف کرده است که شهردار تهران را به عنوان یک نعمت در اختیار ما قرارداده تا فرصت خدمتگزاری را برای ما فراهم کند.

وی افزود: باید این فرصت‌ها مغتنم شمرده شود. شاید خیلی از کارها باشد که همه به درستی آن قائل هستند اما در دهه های قبل عزمی برای اجرای آن وجود نداشته است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه یک معضل کوچک وقتی به موقع حل نشود پیچیدگی ایجاد می‌کند؛ ادامه داد: در بافت فرسوده تنها مشکل، مسکن نیست بلکه موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم اگر رسیدگی نشود، مشکل ایجاد می کند.

وی بیان کرد: همچنین بافت‌هایی که در حاشیه شهرها ایجاد می شود فرصت شکوفایی استعدادهایی که در این محدوده ها زندگی می کنند را می گیرند و به جای بالندگی باری می شوند بر روی شهرها. اینجاست که افرادی مانند شهردار تهران تازه باید فکری برای بهبود وضعیت آنها کنند.

رئیس بنیاد شهید یادآور شد: وقتی در زمان خود به این مسئولیت ها توجه نشده چند سال بعد مجبور هستیم هزینه های بیشتری را برای بهبود بپردازیم.

 وی تاکید کرد: من از شهرداری تهران در این دوره تشکر می‌کنم که در حوزه‌هایی که شاید مسئولیت مستقیمی ندارد اما با یک نگاه اجتماعی ورود پیدا کرده است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: شهردار تهران محله های پایین شهر را پایه توسعه شهری می داند و این مساله تاثیرگذار است و دو قطبی بودن که اکنون در شهرها ایجاد شده است را از بین برده و شمال و جنوب شهرها را به هم نزدیک می کند.

وی افزود: در شهرها نباید ظلم دو قطبی با رویکردهای متناقض فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پارادوکس ایجاد کند.

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: در حوزه ایثارگری نیز نیمی از ایثارگران فاقد خانه هستند بعد از ۴۰ سال تنها یک، چهارم افرادی که باید زمین و مسکن دریافت کنند موفق به این کار شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مالی که به این افراد داده شده به دلیل کم بودن منجر به خانه دار شدن نمی شد و فقط بدهکار می شدند؛ بیان کرد: استراتژی درست این است که به جای زمین و وام باید مسکن به افراد طبقات متوسط و زیر متوسط داده شود. نظام بانکی باید در این حوزه کمک کنند. 

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: برای خانه های ارزان بنیاد مسکن در شهرهایی غیر از تهران یک فرد باید ماهی ۹ میلیون تومان قسط پرداخت کند که برای مستمری بگیران و یا کارمندان این رقم بالاست.

وی تاکید کرد: مطالعات انجام شده در یک دهه اخیر نشان می دهد ۸۰ درصد سرمایه گذاری مسکن در ۵ استان مرکزی انجام شده و ۷۵ درصد از این سرمایه گذاری ها با هدف سوداگری بوده است. در واقع مسکن تولید شده اما برای کسب درآمد بوده است.

رئیس بنیاد شهید گفت: به دلیل اینکه سالانه نرخ تورم بالایی داریم باید برای چرخه اقتصاد مسکن به درستی فکر کرد تا مساله خانه به عنوان هزینه اصلی خانواده حل شود.

انتهای پیام/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 26539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =