اجرای آزمایشی شماره واحد امدادی؛ به زودی

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه توسعه هوایی و زمینی اورژانس با استانداردهای جهانی در دستورکار قرار دارد، گفت: اجرای آزمایشی شماره واحد امدادی به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش شهر، جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس ایران یکی از پیشتازان اورژانس در جهان و اولین کشور آسیایی دارای اورژانس پزشکی بوده است، گفت: شماره قدیمی اورژانس ۱۲۳ بود که به دلیل اشتباهات مکرر و اینکه بچه‌ها می‌توانستند این شماره را به راحتی بگیرند شماره آن به ۱۱۵ تغییر پیدا کرد. نیروهای اورژانس پزشکی کشور در دوره انقلاب و هشت سال دفاع مقدس خدمات شایسته‌ای را به هموطنان ارائه دادند. نیروهای اورژانس در دوره دفاع مقدس برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌های پشت جبهه‌های کشور فعالیت کردند. بیشتر مصدومان غرب و جنوب کشور به ویژه در کرمانشاه و خوزستان بیشتر توسط نیروهای اورژانس تهران انجام می‌شد و پس از آن هم با توجه به توسعه عمیق اورژانس در کشور به مردم خدمات می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی سازمان‌ها در جهات ارتقاء کیفی و کمی خدمات خود گام برمی‌دارند گفت: مهمترین اقدام اورژانس کشور طی سال های اخیر، هوشمندسازی است. انتقال اطلاعات فرد بیمار به پزشک متخصص، یکی از خدمات اورژانس است. درحال حاضر تمامی اقدامات فوریت‌های پزشکی از حالت دستی خارج و هوشمند شده است. به عنوان مثال در بیماران سکته قلبی همکاران ما از محل بیماری نوار قلب را تهیه کرده و به پزشک متخصص که در مرکز اورژانس مستقر است؛ ارسال می‌کنند. در این شرایط با تشخیص پزشک متخصص، بیمار با سرعت به بخش تخصصی بیمارستان بدون گذراندن مراحل اورژانس بیمارستانی منتقل می‌شود. چون اگر برخی اقدامات در زمان کوتاه انجام نشود عوارضی را برای بیمار برجای می‌گذارد. این روند در قالب برنامه ۲۴۷ انجام می‌شود. همچنین برنامه ای با عنوان ۷۲۴ برای بیماران سکته مغزی انجام می‌شود. اقدامات درمانی برای این بیماران باید در طول سه ساعت انجام شود تا از عوارض پس از آن جلوگیری شود.

میعادفر با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های جدی اورژانس در شهرهای بزرگ، مدیریت زمان است گفت: چندسالی است که در بخش اورژانس موتوری اقدامات خوبی در تهران صورت گرفته است اما از ابتدای سال جاری در سایر کلانشهرها هم این موتورها به ترتیب مستقر شده‌اند. از ۲۸ صفر همزمان با سالروز وفات حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با استقرار ۱۳ موتورلانس شاهد ارتقای اورژانس در مشهد خراسان رضوی هستیم.

توسعه هوایی و زمینی اورژانس با استانداردهای جهانی

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ایران، کشوری حادثه خیز است گفت: از ۴۱ حادثه طبیعی و انسان ساخت ۳۱ مورد آن در کشور ما اتفاق می‌افتد که ۱۳ مورد آن مثل زلزله، آتش سوزی، سیل، توفان و رعد و برق تکرار شونده است به همین جهت توسعه هوایی و زمینی اورژانس با استانداردهای جهانی در دستورکار است. وی درباره ماموریت‌های سازمان اورژانس کشور نیز گفت: یکی از ماموریت‌های اورژانس کشور رسیدگی به مصدومان حوادث ترافیکی است. کشور ما در این حوزه متاسفانه مصدوم و مرگ و میر قابل توجهی دارد، به طوریکه در سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار کشته و نزدیک به ۶۰۰ هزار مصدوم در پی حوادث ترافیکی داشتیم.

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور؛ اورژانس کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار ماموریت داشت که ۷۰۰ هزار ماموریت آن مربوط به حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خدمات اورژانس به بیماری‌های قلبی و تنفسی تعلق دارد گفت: کرونا موجب افزایش این بیماران شد. بخشی دیگر از خدمات اورژانس به بیماری‌های مزمن مثل دیابت و فشار خون اختصاص دارد و حوادثی مثل سقوط از بلندی و بیماری‌های روانی از دیگر خدمات اورژانس است.

میعادفر درباره تعداد نیروهای اورژانس کشور نیز گفت: اورژانس کشور سه هزار پایگاه زمینی، ۵۰ پایگاه هوایی، دو پایگاه دریایی و بیش از  3000 آمبولانس فعال دارد. همچنین حدود ۲۵ هزار نیرو در خدمت هموطنان هستند. همکاران داخل آمبولانس، کاردان و کارشناسان و کارشناسان ارشد فوریت‌های پزشکی و کارشناس پرستاری و بیهوشی هستند. همکارانی که پاسخگوی تلفن شهروندان هستند کارشناسی پرستاری دارند. در مرکز ارتباطات اورژانس پزشکان عمومی و طب اورژانس هم حضور دارند که به متقاضیان مشورت می‌دهند و در نهایت بر اساس محل حادثه همکاران ما که در نزدیکترین مقر مستقر هستند به محل حادثه اعزام خواهند شد.

وی افزود: اورژانس تهران نیز حدود ۲۱۰ پایگاه دارد که ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ پرسنل در آن فعالیت دارند. روزانه ۲۰۰ تا ۲۱۰ خودروی آمبولانس و ۱۵۰ موتورلانس ماموریت‌های تهران را انجام می‌دهند.

کدام رشته‌ها می‌توانند جذب اورژانس شوند؟

رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به اینکه چه راه هایی برای همکاری با اورژانس وجود دارد؟ گفت: افرادی که می خواهند با اورژانس همکاری کنند باید در کنکور شرکت کنند . اورژانس یکی از بهترین بازارهای کار تا چندین سال آینده برای فارغ التحصیلان است. اگر فارغ التحصیلی تمایل همکاری با اورژانس را داشته باشد به لحظه جذب خواهد شد. رشته‌های فوریت‌های پزشکی؛ پرستاری و بیهوشی می‌توانند با اورژانس کشور همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به دوران شیوع کرونا نیز اظهار کرد: در این دوره همه می‌ترسیدند به بیمار کرونایی نزدیک شوند اما همکاران ما در آن زمان به محل زندگی این بیماران رفته و آنها را به بیمارستان منتقل می‌کردند. ما در این دوره ۱۹ همکار خود را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم. ما نسبت به دیگر نقاط جهان از واکسیناسیون عقب بودیم. علیرغم اینکه همکاران ما بسیار درگیر بودند اما برای تزریق واکسن در طرح واکسیناسیون عمومی با وزارت بهداشت مشارکت کردند و در فاصل دو ماه پس از استقرار دلت سیزدهم همکاران ما در اورژانس حدود یک و نیم میلیون دُز واکسن را به هموطنان تزریق کردند.

میعادفر درباره خدمات اعزامی سازمان اورژانس گفت: در سال گذشته مجبور شدیم ۱۵۵ هزار بیمار را از بیمارستان‌های کم برخوردار به بیمارستان‌های برخوردار منتقل کنیم که این وظیفه بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است اما به خاطر اینکه امکانات وجود ندارد نمی‌توان کار بیمار را زمین گذاشت. بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی ما فاقد آمبولانس هستند در سال گذشته ۴۰۴ خانم باردار را از طریق اورژانس هوایی منتقل کردیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به اینکه مردم در چه مواردی باید با اورژانس تماس بگیرند گفت: شماره ۱۱۵ در اختیار مردم است و در تماس با این شماره اقدامات لازم برای آنها انجام خواهد شد. اما باز هم ارتباط بین اورژانس، پلیس و هلال احمر وجود دارد و در صورتیکه بیمار با پلیس و هلال احمر هم تماس بگیرد آنها ما را مطلع خواهند کرد.

اجرای آزمایشی شماره واحد امدادی؛ به زودی

وی با اشاره به اینکه ترجیحا به سمت یک شماره واحد می‌رویم تا با یک شماره بتوان با تمامی فوریت‌ها تماس برقرار کرد گفت: ماموریت‌ها از این واحد تقسیم می‌شوند. این طرح به زودی و به صورت آزمایشی در یکی از استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

میعاد فر در پاسخ به اینکه نیروهای اورژانس چه خدماتی در دفاع مقدس ارائه کردند ؟ گفت: جنگ بلافاصله پس از انقلاب آغاز شد و کشور ما آمادگی لازم را به دلیل انقلاب نداشت اما دستور امام خمینی(ره) برای حضور در جنگ و بسیج عمومی اورژانس هم نقش خود را به خوبی ایفا کرد. آمبولانس‌ها پزشکان و پرستاران را به مناطق جنگی و مصدومان و مجروحان را از مناطق جنگی به بیمارستان‌های نزدیک و دور حتی تهران و مشهد منتقل می‌کردند. اطلاعات دقیقی از مصدومان و شهدای کادر اورژانس در دست نیست.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه اورژانس کشور دو نوع برنامه آموزشی درون سازمانی و کشوری دارد گفت: بخشی از برنامه‌های آموزشی اورژانس هم خود امدادی و دیگر امدادی است که برنامه‌های ما برای اقشاری مثل دانش آموزان و دانشجویان برگزار می‌شود. آموزش اورژانس‌یارها هم برای برخی مراسم مثل پیاده روی اربعین و ۲۸ صفر که نیاز به خدمات‌رسانی زیاد در بازه ای محدود دارند ، انجام می‌شود.

میعادفر در پاسخ به اینکه شما با چه سازمان هایی همکاری و تعامل دارید؟ آیا موازی کاری پیش می‌آیند گفت: قطعا موازی کاری هست اما اگر هر نهادی به وظیفه خود عمل کند، هم افزایی بیشتر خواهد شد.

خدمات اورژانس در سراسر کشور رایگان است وی با بیان اینکه خدمات اورژانس در سراسر کشور رایگان است درباره اورژانس خصوصی گفت: بخشی از خدمات غیر اورژانسی هستند و خدمات آنها توسط اورژانس خصوصی انجام می شود.

میعادفر با تاکید بر مشارکت خیرین با اورژانس کشور گفت: بسیاری از پایگاه‌های ما توسط خیرین ساخته شده است. به تازگی مصوبه ای را برای واردات هزار دستگاه آمبولانس توسط خیرین از دولت گرفته‌ایم . خیّران می‌توانند برای واردات آمبولانس از برند اورژانس استفاده کرده و از مالیات معاف شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در پایان از مردم خواست که فقط برای مواقع اضطراری و فوریتی با اورژانس تماس گرفته و از خدمات آن استفاده کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 26639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =