۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 26819

تبدیل تهران به مقصد گردشگری پایدار

سیداحمد علوی؛ رئیس کمیته میراث‌فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران
تبدیل تهران به مقصد گردشگری پایدار

«تفکری دوباره در گردشگری» شعار جهانی روز گردشگری است، اما در کشور با وام‌گرفتن از این شعار، «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» به‌عنوان شعار کشورمان در راستای پاسداشت این ایام انتخاب شده است. اکنون در جهان صنعت گردشگری یک شاخص مهم در مدیریت شهرها، اقتصاد و توسعه پایدار شهری محسوب می‌شود و از این رو ضرورت دارد به این مقوله توجه ویژه‌ای شود و برای تسهیل تحقق این امر مهم ۵پیشنهاد یا راهکار می‌توان ارائه داد.

پیشنهاد اول: شهرداری تهران باتوجه‌ به گستردگی تهران از شمیرانات تا ری و داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی بیش از ۸هزارساله، می‌تواند از این موضوع برای برند گردشگری شهری بهره بگیرد و تهران را به‌عنوان مقصد گردشگری مطرح و بازآفرینی کند.
 

پیشنهاد دوم: ظرفیت‌های بسیار بالایی در میراث تاریخی، فرهنگی، طبیعی و رخدادها و رویدادهای بسیار مهم مربوط به انقلاب، شهدا و مشاهیر تاریخی و سیاسی در پایتخت وجود دارد که می‌توان از آنها به‌عنوان شاخص‌های گردشگری در ایجاد گردشگری پایدار بهره گرفت.
 

پیشنهاد سوم: با وجود تصویب و الزام شهرداری تهران به «ایجاد سامانه و تهیه رمزینه و پاسخ سریع میراث‌فرهنگی و طبیعی و مکان رویدادها» و «لزوم ارائه برنامه جامع ارتقای ظرفیت‌های گردشگری شهر تهران» این موضوعات مغفول مانده‌اند؛ ازاین‌رو نیاز است تا این موارد هر چه سریع‌تر از سوی شهرداری تهران موردتوجه قرار گیرند.
 

پیشنهاد چهارم: بخش اعظمی از بناهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر تهران، دارای مالکیت خصوصی هستند و متأسفانه به‌دلیل عدم‌حمایت از مالکان جهت مرمت و باززنده‌سازی بنا، شاهد تخریب‌های متعدد و ازبین‌رفتن بخش‌هایی از هویت شهری هستیم. با وجود مصوبات متعدد ازجمله «لزوم تهیه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» و «صدور پروانه مرمت و احیای بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران» به‌دلیل فقدان وحدت رویه در صدور مجوزها مالکان رغبتی به مرمت و احیا ندارند؛ بنابراین معاونت شهرسازی می‌تواند با قید فوریت زیرساخت‌های لازم درخصوص عملیاتی کردن صدور پروانه مرمت و ارائه بسته تشویقی در بافت و بنای تاریخی را در دستور کار قرار دهد.
 

پیشنهاد پنجم: در سال‌های اخیر تعدادی از باغ‌ها و بناهای تاریخی شهر تهران همچون باغ و عمارت علاءالدوله، معیرالممالک (بوستان کیهانی) در منطقه۱۲ جهت استفاده شهروندان تملک شد، اما تاکنون بهره‌برداری نشده‌اند. با تسریع این فرایند می‌توانیم شاهد رخدادهای فرهنگی و گردشگری در فضاهای عمومی شهر باشیم.

انتهای پیام/

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 26819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =