جزئیات فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی سازمان پسماند به دانش آموزان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی به دانش آموزان و کودکان و همچنین ۹ اقدام مهم صورت گرفته در یک‌سال گذشته، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، کودکان در سنین پایین‌تر کنجکاو هستند و همین کنجکاوی باعث می‌شود که پذیرای تجربیات جدیدتری باشند. بنابراین کودکی زمان مناسبی برای آشنایی کودکان و دانش آموزان با عادت‌های سالمی نظیر بازیافت است. آموزش تفکیک پسماند، کاهش زباله و موضوعات دیگر در این حوزه و البته در زمان مناسب و اسرع وقت، هم برای کودکان و هم به خاطر نسلی که در آینده تربیت خواهند کرد، بسیار مهم است. یادگیری آموزش‌های مهم در حوزه پسماند به کودکان نشان می‌دهد که محیط زیست مهم است و باید حفظ شود. همچنین این آموزش‌ها به تربیت شهروندانی مسئولیت‌پذیر کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای داشتن یک سیاره مناسب برای زندگی داشته باشند.

تفکیک پسماند و بازیافت یکی از چند مسیر مهم نشان دادن محیط زیست و حفظ آن است. کودکان با آموزش تفکیک زباله، بازیافت و ...، در معرض انبوهی از امکانات یادگیری قرار می‌گیرند. سازمان پسماند شهرداری تهران سال‌هاست که در مسیر آموزش گام برداشته است اما طی یک‌سال گذشته اقدامات مهمی را در راستای یادگیری کودکان و دانش آموزان در حوزه‌های مختلف نظیر تفکیک زباله، بازیافت، کاهش تولید پسماند، کاهش شیرابه و ... انجام داده است.

محمد کیخا در گفت‌وگو با شهر، درباره فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه پسماند، توضیح داد: فرایند مدیریت بهینه پسماندهای شهری در هر شهر یا حتی روستا نیازمند آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی، خصوصی و گروه‌های داوطلب مردمی است. در همین راستا معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با در نظر گرفتن خروجی های دومین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران و همچنین سند تحول چهارساله مدیریت پسماند شهر تهران نسبت به برنامه ریزی کوتاه و میان مدت آموزشی و فرهنگی در سطح شهر تهران و برای گروه های مخاطب مختلف اقدام کرده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ضمن اشاره به نتیجه آسیب شناسی‌های صورت گرفته در مطالعات پیشین، بیان کرد: باید محورهای اصلی آموزشی انتخاب شده با مشکلات موجود همخوانی داشته باشد. برای مثال با توجه به مشکلات ناشی از تولید شیرابه و انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش تولید پسماندهای تر در منزل و محیط‌های اداری، تجاری و آموزشی توسط شهروندان تهرانی از مهم ترین محورهای آموزشی مد نظر قرار گرفته شده است.

کیخا با بیان اینکه در طول یکسال گذشته برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند به مرحله اجرا در آمده است، افزود: با این وجود می‌توان ۹ اقدام را به عنوان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برشمرد.  طی یک‌سال گذشته مرکز آموزش‌های تخصصی سازمان مدیریت پسماند و آموزش مدیریت دوباره فعال شده است. همچنین آموزش  پسماند به دانش آموزان مقاطع مختلف مدارس شهر تهران در محل مرکز آموزش سازمان انجام شده است.

وی در ادامه سخنان خود، گفت: همچنین اقدامات دیگری نظیر اعزام مدرس جهت آموزش مدیریت پسماند گروه‌های مخاطب مختلف متقاضی در محل کار آن‌ها، تولید و انتشار محتوای آموزشی و فرهنگی نظیر موشن‌های آموزشی، کتابچه، پوستر و بروشور و ... در میان گروه‌های مخاطب مختلف، بهره گیری از گروه نمایش عروسکی برای آموزش گروه‌های مخاطب مختلف به ویژه کودکان و دانش آموزان و بهره گیری از گروه تئاتر خیابانی برای آموزش گروه های مخاطب مختلف در شهر تهران طی این یک‌سال انجام شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه بهره گیری از گروه سرود برای آموزش گروه های مخاطب مختلف در شهر تهران را یکی دیگر از اقدامات این یک‌سال اعلام کرد و افزود: راه اندازی کمپین اطلاع رسانی و آموزشی مدیریت پسماند «حساس شو، همراه شو» جهت اطلاع رسانی و آموزش مدیریت پسماندها به رویکرد بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای گروه های مخاطب مختلف و تهیه و توزیع اقلام کاربردی در میان شهروندان با رویکرد جلوگیری از تولید پسماند همچون قمقمه، کیسه‌های خرید پارچه‌ای و ...از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته بشمار می‌رود که اثرگذاری بسیاری طی این مدت داشته است.

به گفته کیخا؛ تلاش شده تا با بهره گیری از روش‌های نوین آموزشی و فناوری‌های هوشمند و بازی‌های گروهی، علاوه بر افزایش اطلاعات زیست محیطی شهروندان، نسبت به بهبود و افزایش سواد مدیریت پسماند گروه‌های مخاطب نیز اقدام شود تا میزان مشارکت شهروندان در امر مدیریت پسماند با روندی افزایشی روبرو باشد.

وی درباره اثربخشی فعالیت‌ها بر گروه هدف کودکان و دانش آموزان، توضیح داد: هر چند که آموزش گروه‌های مخاطب مختلف شهروندی همواره به عنوان یکی از اهداف و برنامه های اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در طول دو دهه گذشته مطرح بوده اما با توجه به تجربیات بومی و بین المللی در حوزه آموزش محیط زیست، تمرکز بر کودکان و دانش آموزان، به عنوان نسل آینده از اثربخشی بالاتری برخوردار خواهد بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ضمن اشاره به برنامه ریزی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان ضمن هماهنگی با معاون فرهنگی شهرداری تهران، ادارات مدیریت پسماند مناطق ۲۲ گانه و همچنین اداره آموزش و پرورش شهر تهران برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در مدارس پایتخت، گفت: به عنوان مثال و در شروع تعدادی از دانش آموزان شهر تهران در قالب طرح «نشاط تابستانه» در مرکز آموزش‌های تخصصی سازمان در منطقه ۵، حضور یافته و آموزش دیده‌اند. با شروع فصل آموزشی هم مقرر شد تا پایان امسال مدیران و معلمان مدارس شهر تهران در قالب مجازی و دانش آموزان و نیروهای خدماتی ۱۸۵ مدرسه در شهر تهران  به صورت حضوری از برنامه‌های آموزشی مدیریت پسماندها بهره مند شوند.

کیخا در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد: علاوه بر این موارد، سازمان مدیریت پسماند با در اختیار گذاشتن تجهیزات مختلفی همچون مخازن تفکیک پلاستیکی و کارتن پلاست، پوسترها و بروشورهای آموزشی و ارسال گروه نمایش، گروه سرود و آموزشگران، نسبت به همکاری با مدارس جهت پیاده سازی فرایند تفکیک پسماندها در مبدا اقدام کرده است.

انتهای پیام/

۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 26826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =