۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 26981

نیروی انتظامی، امنیت در سایه اجتماع

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۱۹
نیروی انتظامی، امنیت در سایه اجتماع

امسال در حالی هفته نیروی انتظامی را گرامی می داریم که حوادث و بحران های رخ داده در هفته های اخیر همانند مقاطع مشابه نقش و اهمیت نیروی انتظامی در حراست از امنیت مردم و جامعه را متجلی کرده است.

واقعیت این است که امنیت فوری ترین و مهم ترین نیاز یک جامعه است و هر اندازه این امنیت و اقتدار تعمیق پیدا کند و البته برای جامعه تبیین و تعریف شود به همان نسبت امکان پیشرفت و توسعه هم تسهیل خواهد شد.

به یک معنا امنیت پیش شرط توسعه است. هیچ جامعه ای جز در سایه برقراری امنیت پایدار به توسعه راه پیدا نمی کند و نیروی انتظامی یکی از مهمترین نهادهایی است که در این مدعا جایگاهی رفیع و بلند پیدا می کند.

نیروی انتظامی پیش از یک نیروی نظامی یک نهاد اجتماعی است که بیشترین ارتباط را با جامعه و اقشار و صنوف مختلف آن دارد. این ارتباط پلیس را در قامت یک نهاد اجتماعی به چنان اهمیت و اعتباری می رساند که اگر به آن نام " پلیس مدنی" را اطلاق کنیم سخنی به گزاف نگفته ایم.

مفهوم پلیس با مضمون اقتدار پیوندی ناگسستنی دارد و این اقتدار مشروع، قانونی و مدنی و مقبول در شرایطی که امنیت و ثبات یک جامعه به مخاطره و تلاطم می افتد شرط و ضامن حفاظت از جامعه و همه الزامات و انگاره های آن است که در متن تبدیل قدرت به اقتدار این جایگاه بلند را به نیروهای حافظ امنیت بخشیده است.

بدیهی است که آزادی، عدالت و تمامی فضایل انسانی و اجتماعی زمانی محقق می شود که امنیت برقرار و پایدار باشد و اگر جز این فکر کنیم و در مخالفت با اقتدار نیروی پلیس، داستان سرایی و نظریه پردازی کنیم جز آنارشیسم به دستاوردی نمی رسیم.

در جهان امروز و با توجه به پیچیدگی های جوامع بشری و شهری مفهوم امنیت تغییرات گسترده ای پیدا کرده است که جز در سایه ارتباط دو سویه جامعه و پلیس، ابعاد و اشکال آن نمود حداکثری پیدا نمی کند.

طبعا در جهان امروز که با توسعه فناوری های نوین، ارتباطات، نامحدود و بی انتها شده است مساله مهم و اساسی چون امنیت را نمی توان به دست قضا و قدر سپرد و پلیس را تا حد یک نیروی منفعل و واگرا در معادلات اجتماعی فرو کاست. یقینا امنیت پایدار در گرو فعالیت و کنش فعالانه نیروی پلیس ایجاد می شود و تضعیف جایگاه آن و تخریب وجهه و پایگاه آن، ضد امنیتی ترین اقدام ممکن است که تمامیت و ثبات و موجودیت یک جامعه را به خطر می اندازد. ‌

اگر سه گانه آگاهی، پیشگیری و پیگیری را عناصر اساسی ماهیت و عملکرد نیروی انتظامی تلقی کنیم، آگاهی مهمترین عنصر این سه گانه راهبردی است که حلقه وصل و ثقل ارتباط دو سویه جامعه و نیروی انتظامی را تشکیل می دهد.

بی تردید امنیت پایدار در گرو این تعامل هدفمند و اجتماعی است که می تواند چالش ها و رهیافت های امنیت را شناسایی نماید و در یک همکاری پر برکت و موثر در جهت تعمیق و گسترش ثبات و آرامش گام های بلندی بردارد.

در این دیدگاه پلیس نه فقط یک دستگاه نظامی و انتظامی که یک نهاد اجتماعی است که برای حفظ امنیت، شریک و همکار و متحدی قابل اتکاتر از مردم پیدا نمی کند. ‌

شهدای جان بر کف نیروی انتظامی که از مرزهای سرزمین کهن ایران تا خیابان ها و شهرها سینه های ستبر خود را برای آرامش و امنیت جامعه در برابر دشمنان نادان و دوستان ناآگاه سپر کرده اند، نشان درخشان و نورافشان نهادی هستند که این روزها ما به پاس فداکاری و ایثارشان دست بر سینه می نهیم و با صدایی واحد و قاطع و رسا می گوییم آنجا که ارتباط و تعامل نهاد پلیس و نهاد اجتماع وثیق و عمیق است، هیچ قدرتی و هیچ خصمی  نمی تواند کیان این مرز و بوم و این ملک و ملت را قربانی اهداف و خواسته های ظالمانه خود نماید.

۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 26981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =