دولت باید هزینه تکمیل شبکه مترو در شهرهای اقماری را بپردازد/ جای خالی مصوبه اعطای نشان شهروندی در مصوبات شورا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نود و ششمین جلسه شورا درخصوص تلاش کمیسیون ماده پنج، اعطای نشان شهروندی، مظلومیت نیروهای فراجا و لزوم تصویب طرح جامع ریلی سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار شهر، حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در نود و ششمین جلسه شورا با بیان اینکه در ۱۴ ماه گذشته از لفظ شورای انقلابی پرهیز کردم، گفت: اینکه مشکلات ۴۰ ساله مردم برطرف شده اقدامی انقلابی است.

وی ادامه داد: نمی توان به نقش بی بدیل شهردار تهران در رفع مشکلات در کمیسیون ماده پنج اشاره نکرد و از تلاش تیم جدید این کمیسیون تقدیر می کنم. امیدوارم خدمات رسانی به دیگر بخش ها تسری پیدا کند.

لایحه اعطای نشان شهروندی در شورا تصویب شود

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز با اشاره به مصوبه اعطای نشان های شهروندی، گفت: این نشان ها در تشویق شهروندان قانون مدار، دانش مدار و فعال اثرگذار است اما هنوز اعطای نشان ها به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: می توانستیم در هفته تهران شاهد معرفی شهروندان نمونه باشیم لذا از شورا تقاضا داریم که ساز و کار مشخصی برای اجرایی شدن این مصوبه ایجاد شود.

معابر تهران به نام شهدای جریانات اخیر نامگذاری شود

سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، اقوام کرد علاقمند به میهن، نظام و اسلام هستند، گفت: اقوام کرد جان خود را فدای مقام معظم رهبری می کنند.

وی افزود: نیروی انتظامی نقش مهمی را در برقراری امنیت دارد اما در روزهای اخیر زحمات این افراد نادیده گرفته شده است. سبزپوشان نیروی انتظامی گمنام و مظلوم هستند. نباید عملکرد کل سیستم را به دلیل ایرادات کوچک زیر سوال برد.

نجفی با بیان اینکه شهید سلمان امیر احمدی در جریانات اخیر با اسلحه جنگی به شهادت رسید، خاطرنشان کرد: از کمیسیون نامگذاری معابر درخواست می کنم معبری را به نام این شهید و دیگر شهدای مدافع امنیت نامگذاری کند. قوه قضاییه نیز با افرادی که ناامنی ایجاد می کنند، برخورد کند.

 دولت باید هزینه مترو خطوط اقماری را بپردازد

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه شورای عالی ترافیک در ۱۶ مهرماه برگزار و تکالیفی برای شهرداری مشخص شد، اظهار کرد: در مصوبه ۱۵۶ قید شده که شهرداری تهران نسبت به تکمیل خطوط یک تا هفت مترو تا پایان سال ۱۴۰۲ اقدام کند و ظرفیت جابجایی در مترو به چهار میلیون نفر برسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک مطالعات خطوط هشت تا ۱۱ نیز باید سال گذشته انجام می شد و تا سال ۱۴۱۰ اجرای آن به پایان می رسید.

وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع ریلی منوط به اجرای دو طرح یاد شده بود، تصریح کرد: اگر مطالعات صورت نگیرد شهرداری مجاز به اجرای طرح ها نخواهد بود چراکه اگر مغایرت وجود داشته باشد ممکن است شاهد خسارات در این زمینه باشیم؛ لذا تا طرح جامع ریلی به نتیجه نرسد شهرداری باید از تکمیل خطوط فعلی و ایجاد خطوط جدید خودداری کند.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران در دوره پنجم و ششم نظری را در خصوص طرح جامع ریلی مطرح نکرده است، یادآور شد: این طرح باید تصویب و به شورای عالی ترافیک ارسال شود. یکی از موضوعات دیگر نیز طرح ترافیک است که باید مورد بازنگری قرار می گرفت اما این اقدام انجام نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: برای رسیدن به چهار میلیون نفر مسافر در روز باید خطوط را ارتقاء داد.

وی ادامه داد: طبق برنامه پنج ساله ششم احداث خطوط حومه ای به شرکت راه آهن سپرده شد اما خطوط پرند، ورامین، پردیس و اسلامشهر در اتصال به مترو تهران دیده شده که تقاضا می شود این مسئولیت مجددا به شهرداری تهران واگذار شود.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه اگر خطوط اکسپرس را تعریف نکنیم و تکلیف شهرهای حومه ای روشن نشود بار مسافران این شهرها روی دوش شهرداری تهران خواهد بود، گفت: مدیریت شهری بودجه ای که پیش بینی می کند تنها به شهروندان تهرانی اختصاص ندارد و به شهروندان دیگر شهرها نیز یارانه می دهد که عملا از لحاظ قانونی وظیفه ای در این خصوص ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص با بیان اینکه باید برای مسافران خطوط ریلی حومه فکری شود، اظهار کرد: دولت باید در خصوص تکمیل خطوط ریلی حومه هزینه ها را بپردازد و شهرداری در این صورت با کمال میل، اقدام لازم را انجام خواهد داد اما در حال حاضر که شهرداری هزینه تکمیل خطوط خود را نیز ندارد نمی تواند در تکمیل خطوط حومه وارد شود.

لزوم پیگیری حقوق کارمندان شهرداری در لایحه افزایش حقوق کارکنان رسمی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر از رئیس جمهور برای ارائه لایحه دو فوریتی برای افزایش حقوق کارکنان، اظهار کرد: دولت از این فرصت استثنائی استفاده و نسبت به اصلاح حقوق کارمندان مدیریت شهری اقدام کند.

وی افزود: اگر منظور این لایحه عدالت و تناسب سازی حقوق است بسیار بد است که حقوق 30 درصد از کارکنان که مشمول این قانون نیستند، بار دیگر با فاصله نسبت به دیگر کارمندان دولت مواجه شود.

امانی با بیان اینکه در گذشته مشاور امور پارلمانی وجود نداشت، اظهار کرد: مشاور پارلمانی باید موارد را هشدار دهد. دو روز بیشتر فرصت نیست و باید این شکاف حقوق کارمندان شهرداری با کارکنان دولت مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت روز جهانی کودک با حضور کودکان کار آغاز شد.

انتهای پیام/

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 27076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =