مرکز ارتباطات مانند چتر حمایتی برای سازمان فناوری‌های نوین است/ فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری با ارزش افزوده چندصد برابری

شهردار تهران گفت: مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون مجلس است که قانون گذار در جهش مقوله دانش بنیان، این مجوز را داده که عناصر دولتی و غیر دولتی صندوق را ایجاد کنند لذا به مجوز نیاز ندارد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در نود و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ادامه بررسی اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر با بیان اینکه یک جلسه با وزیر علوم و دو جلسه با معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص یکی از بندهای اساسنامه برگزار کردیم، اظهار کرد: مسئولان مجاب شدند فرصتی را برای شهرداری تهران فراهم کنند. مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون مجلس است که قانون گذار در جهش مقوله دانش بنیان، این مجوز را داده که عناصر دولتی و غیر دولتی صندوق را ایجاد کنند لذا به مجوز نیاز ندارد.

شهردار تهران با اشاره به ایرادات وارد شده در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی و با تأکید بر اینکه اساس صندوق مجوز قانون است، یادآور شد: گویی این است که شما بگویید شهر را نظافت کنید و سطل زباله‌ها را جمع آوری کنید. این برای ما به عنوان یک نهاد خدمتگزار اجتماعی زشت است. ما به جزء دانشگاهی نیاز داریم و جزء سومی نیز جز شهرداری نیاز است که برای این جزء نیز بر مدار قانون مجوز صادر می شود.

وی با اشاره به سهم ۴۹ درصدی شهرداری در صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: ایراد به صندوق نوآوری مانند این است که شما بگویید شهر نیاز به تحول ندارد. جزء خلاق در این طرح نیاز به حمایت دارد. با حداقل امکان می توان فرصتی را برای شهر خلق کرد که سالهای سال بتوانیم از آن استفاده کنیم. به جای اینکه تکیه بر موجودیت تمام شدنی بزنیم باید امکان سرمایه گذاری فراهم کنیم که با ارزش افزوده چند صد برابری روبه رو شویم. ما یک سهم در صندوق می گذاریم و دولت سه سهم می گذارد؛ سهم شهرداری ۲۵ درصد و دولت ۷۵ درصد است. مگر اینکه ما بگوییم به حمایت دولت نیاز نداریم و زمین می فروشیم و شهر را اداره می کنیم.

زاکانی تأکید کرد: کسانی که به صندوق ایراد می گیرند باید چهار قید را به جان بخرند و بگویند که شهر به تحول نیاز ندارد یا اینکه شهر برای تحول نیاز به زمین فروشی دارد. ما ناظر بر شهری صحبت می کنیم که تکالیفی چند گانه بر ما در ماده ۵۰ قانون محول کرده است. برخی امور در تحولات به شهرداری و برخی به فعالان شهر برمی گردد و هیچ فضایی جز مشارکت برای تحول نداریم. ما نیاز به برقراری تعامل و ارتباط با دولت داریم.

وی با بیان اینکه ایده ای با عنوان تاکسی های اینترنتی راه اندازی شد، افزود: سرمایه گذار این طرح با سهم حداقلی وارد ماجرا شد و حالا هزاران میلیارد تومان ارزش دارد. آنچه که نیاز شهر مبنی بر خلاقیت و نوآوری است، این است که باید وارد شکل گیری آن شویم. ایراد به ماده چهار بند سه اساسنامه شهر را دچار مشکل می کند لذا درخواست داریم اعضای شورا به ما کمک کنند که این بند تصویب شود.

می توانیم منابع ماندگار برای شهر خلق کنیم

زاکانی در ادامه این جلسه در جریان بررسی بند پنجم اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر، یادآور شد: ما هم اکنون محصولات خود را به تعدادی از مراکز استانها صادر می کنیم و برخی کشورها خواستار محصولات ما همچون ۱۳۷ و ۱۸۸۸ هستند. ما سرمایه گذاری می کنیم و می توانیم قرارداد با دیگر استانها منعقد کنیم و منابع ماندگار برای شهر خلق کنیم و امکاناتی که دیگر کشورها نیاز دارند به آنها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه ممکن است امکان فناورانه ای وجود داشته باشد که به آن نیاز داشته باشیم و بتوانیم از آن استفاده کنیم، اظهار کرد: باید دارایی خود را در اختیار توسعه قرار دهیم و سرریز آن می تواند در اختیار سایر شهرها قرار بگیرد.

هیچ تعارضی بین عملکرد سازمان فناوری های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد

زاکانی خاطر نشان کرد: موضوع دیپلماسی فناوری و تفاوت با مرکز ارتباطات که مطرح شد همچون وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. یعنی اگر اتفاق فناورانه ای بیفتد سازمان فناوری ما مانند معاونت علمی و فناوری در کشورهای خارجی فعالیت می‌کند اما زیر سایه و چتر وزارت خارجه و یا همان مرکز ارتباطات.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: هیچ گونه تعارضی در ارتباط بین سازمان فناوری های نوین و مرکز ارتباطات وجود ندارد و درواقع سرفصلی است که به اداره شهر جهش می دهد و کمک می کند که قابلیت های نظام جمهوری اسلامی نشان داده شود. فضا کاملا در دسترس ماست و چندین محصول داریم که چند کشور متقاضی محصولات ما هستند که وظیفه تامین و پشتیبانی محصولات را دارد.

وی در ادامه این جلسه یادآور شد: در بند ششم شیوه های سرمایه گذاری لحاظ شده است و ممکن کسی که می خواهد قدر السهمی را بپذیرد به دنبال مشارکت و یا در اختیار قرار دادن سهام باشد. اگر بخواهیم در این بند طریقه را حذف کنیم سازمان را رها کرده ایم که هر کاری می خواهد انجام دهد.

زاکانی با بیان اینکه مجوز شورای شهر در این بند حاکم شده است، یادآور شد: هیچ منعی وجود ندارد و ابزار نوین مالی است که بتوانیم سهم خود را بگیریم و حذف کردن طریق و مسیر، مضر و به معنای مبهم بودن بند ششم است.

شهردار تهران با بیان اینکه کل توضیحات در بند هشتم قابلیت حذف دارد، گفت: برگزاری جشنواره ها و رویدادها، مسابقات خلاقیت نوآوری شهری و تحقق باشگاه شهروندی با رعایت مالکیت صاحبان ایده و مشارکت نخبگان شهروندی می تواند در این بند لحاظ شده و توضیحات اضافی حذف شود.

انتهای پیام/

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 27279

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =