۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 27364

توجه به مقوله فرهنگسازی در ترافیک

 بهرام نکاحی-مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
توجه به مقوله فرهنگسازی در ترافیک

ترافیک یک مسئله چندوجهی است که بعد فرهنگ و رفتار ترافیکی آن‌ هم بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای ایجاد فرهنگ ترافیکی، بی‌شک باید زیرساخت و سخت‌افزارهای مربوط به آن هم فراهم باشد. فرهنگسازی هم هرگز یک‌شبه و یک‌باره اتفاق نمی‌افتد.

اصحاب رسانه می‌توانند پرچمدار و سکاندار رشد و توسعه فرهنگ هر جامعه‌ای بوده و تنویر و آگاهی‌بخشی می‌تواند بزرگ‌ترین ماموریت آنها باشد. قطعا باید در همه زمینه‌ها به‌ویژه مبحث ترافیک از این ظرفیت بیشترین استفاده را ببریم. یکی از چالش‌های جدی کلانشهرها و به‌ویژه تهران موضوع ترافیک و بی‌شمار عوارض ناشی از آن است که ازجمله می‌توان به عارضه آلودگی هوای شهر اشاره کرد.

سال‌هاست که در ادوار مختلف، مسئولان و مدیران برای کاهش و رفع ترافیک شهر تهران تلاش کرده و تدابیری اتخاذ کرده‌اند، اما این گره کور به قوت خود باقی است و همچنان با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خودشان اشاره داشتند که ضروری است با تکیه بر علم و دانش و استفاده از تجربه و تخصص فعالان حوزه حمل‌ونقل، مشکل ترافیک شهر تهران حل شود. باید توجه داشت که ترافیک یک مسئله الزاما مهندسی نیست.

ترافیک یک مسئله چندوجهی است که بعد فرهنگ و رفتار ترافیکی آن‌ هم بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای ایجاد فرهنگ ترافیکی، بی‌شک باید زیرساخت و سخت‌افزارهای مربوط به آن هم فراهم باشد. فرهنگسازی هم هرگز یک‌شبه و یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. ‌ به‌عنوان یک مثال خوب و موفق می‌توان به فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی اشاره کرد. هرچند برای بسط و توسعه این فرهنگ کارهای خوب و طرح‌های ویژه اجرا شد، اما باز هم جا انداختن و نهادینه‌کردن آن در فرهنگ ترافیکی شهروندان زمان‌بر بود و برای این منظور در کنار تصویب قوانین لازم و اقدامات و برخوردهای ایجابی و بازدارنده، آموزش و تبلیغ و ترویج این موضوع درسطوح مختلف جامعه هم به کمک آمد تا به این مرحله‌ای برسیم که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم.

به‌عبارت دیگر برای نهادینه‌شدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی، به نوعی تمام ابزارها و سازمان‌ها پای کار آمدند. خودروسازها کمربند ایمنی و دیگر تجهیزات مرتبط را برای تمام سرنشینان وسیله نقلیه فراهم کردند، پلیس نظارت کرد، رسانه‌ها فرهنگسازی‌ کردند و آگاهی دادند، مراکز و مراجع مرتبط در بحث آسیب‌شناسی آمار و تحلیل ارائه کردند، مهدکودک‌ها و مدارس آموزش دادند و... تا در نهایت این موضوع به بار نشست و در واقع همه دست به ‌دست هم دادند تا یک باور عمومی شکل گرفت.

شاید هنوز هم افرادی باشند که از این فرهنگ خوب و مبارک انحراف و عدول کرده و از کمربند ایمنی استفاده نکنند، اما امروز یک پایبندی عمومی و حداکثری را در این زمینه شاهد هستیم. در مقوله ترافیک هم لازم است تا یک مسئله عمومی ایجاد شود و شکل بگیرد. البته سخت‌افزار و بسترهای لازم هم باید تهیه و تامین شود. برای مثال اگر موضوع استفاده از اتوبوس مدرسه که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است، اجرا و در جامعه نهادینه شود، بخش زیادی از ترافیک شهر تهران به‌ویژه در نیمه دوم سال حل و فصل خواهد شد. با راه‌اندازی اتوبوس مدرسه با استانداردهای لازم و ضروری خودش، خودروهایی که برای سرویس مدارس فعال هستند، حدود یک‌دهم تا یک‌بیستم بیشتر کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 27364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =