شناسایی نقاط پر ریسک آب گرفتگی/ استقرار آتش‌نشانان زن تا بهمن در ایستگاه ۷۷/ جایگزینی مخازن پسماند

در نشست خبری معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران برخی مدیران زیرمجموعه این معاونت نقطه نظرات خود را در جهت خدمات دهی بهتر به شهروندان با اصحاب رسانه مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، حسین نظری در نشست خبری همزمان با برگزاری هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری، ماشین آلات و صنایع وابسته با بیان اینکه نمایشگاه ها محل تبادل نظر هستند، اظهار کرد: اکثر نمایشگاه ها در کشورهای مختلف معمولاً در حاشیه شهرها برگزار می شوند. مجموعه شهر آفتاب نیز در محل جغرافیایی بسیار مناسب با دسترسی به شریان های اصلی، تاسیسات حمل و نقل عمومی و فرودگاه ها واقع شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به طراحی مناسب این نمایشگاه، یادآور شد: فراخ بودن و گستردگی فضا و ایجاد محیط مطبوع برای برگزارکنندگان و بازدیدکنندگان فضایی را فراهم کرده که افراد در این نمایشگاه احساس خستگی نکنند. توقع داریم با برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب مسائل و مشکلاتی که به دنبال برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر ایجاد می شود، به حداقل برسد و تقسیم کار صورت بگیرد. نمایشگاه های پر حجم و در سطح بالا باید در چنین محیطی برگزار شود.

وی همچنین تصریح کرد: باید با یکدیگر هم پیمان شویم که در راستای خدمت به مردم پیش برویم. انتظار داریم رسانه ها مدافع زحمات نیروهای زحمتکشی باشند که ما تنها گزارشی از فعالیت های آنها را ارائه می دهیم.

نظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جمع آوری سطل های زباله از سطح شهر همزمان با جریانات اخیر، خاطرنشان کرد: مزاحمت هایی برای مردم با سطل های زباله شهرداری انجام می شد و باید مدیریتی در این زمینه صورت می گرفت. از این شرایط عبور کردیم و اکثریت مخازن به سطح شهر بازگشته اند.

تحول در حوزه پسماند با بهره مندی از نظرات کارشناسی؛ به زودی

وی با بیان اینکه در حوزه رفت و روب و نظافت شهری تحولی را خواهیم داشت، گفت: پس از جمع آوری نظرات تخصصی و کارشناسی های لازم، این طرح به نتیجه خواهد رسید.

نظری با اشاره به تقویت در نگهداشت و تنظیف شهر، یادآور شد: برخی مشکلات در این زمینه شامل مشکلات قراردادی وجود دارد. علاوه بر این خلاقیت و نوآوری هایی در این حوزه قابل انجام است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

برداشت مخازن، افزایش ماشین آلات تخصصی و کاهش فعالیت نیروهای کارگری در دستور کار

به گزارش شهر در ادامه این نشست محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با بیان اینکه تعدادی از مخازن پسماند جایگزین شدند، گفت: با کمیسیون تخصصی و شهرداران مناطق جلسات متعددی را برای نگهداشت شهر برگزار کرده ایم. اهداف مهمی را دنبال می کنیم که یکی از آنها برداشت مخازن و افزایش ماشین آلات تخصصی و کاهش فعالیت نیروهای کارگری است. آنالیز در این زمینه واقعی خواهد شد اگر چه کیفیت خدمات در این زمینه مطلوب است و نمی توان ایرادات لکه ای را به کل شهر تهران بسط داد.

وی همچنین تصریح کرد: تقریبا ۶ هزار تن زباله مدیریت و پنج هزار تن به آرادکوه منتقل می شود که این روند با دیگر شهرها بسیار متفاوت است. ۱۲ هزار نفر نیروی خدماتی در راستای نظافت شهر تلاش می کنند و در این راستا به کمک رسانه ها برای فرهنگ سازی و مشارکت مردم نیاز داریم.

دستگاه خشک کردن پسماند میادین به منظور تولید خوراک دام راه‌اندازی می‌شود

در ادامه ایوب فصاحت با بیان اینکه تا کنون چهار فراخوان برای کارخانه تفکیک پسماند برای پسماند میادین میوه و تره‌بار منتشر شده است، گفت: بیش از ۱۵ جلسه برگزار شده تا ببینیم امکان فعالیت مجدد کارخانه وجود دارد یا خیر؟ مزایده ها باید برگزار و مراحل قانونی در این زمینه طی شود. چون ترکیب پسماند در میادین نامتجانس است طراحی صورت گرفته در ابتدای امر کارشناسی شده نبوده است. به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کرده ایم و به احتمال زیاد این دستگاه قابلیت اجرا را ندارد و قرار بر این است دستگاهی برای خشک کردن پسماند میادین ایجاد شود تا بتوانیم خوراک دام را تولید کنیم.

وی افزود: دستگاه هایی در حوزه دانش بنیان با کمک برخی افراد خارج از کشور طراحی و قرار بر این شده که دستگاه نصب شود تا بتوان پسماند را خشک و خوراک دام تولید کرد که این خوراک با دیگر خوراک تولید شده ترکیب خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران تأکید کرد: ما به هیچ عنوان دید اقتصادی به این موضوع نداریم و در این زمینه اساتید دانشگاهی و تیم صد در صد تخصصی وارد عمل شده اند که ظرف دو تا سه ماه آینده، این طرح به نتیجه خواهد رسید.

نوسازی بدون رعایت اصول لازم در گذشته عامل افزایش موش‌هاست

به گزارش شهر،حسین نظری معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به موضوع موش در برخی جوی های شهر، گفت: سازمان مدیریت پسماند برنامه خود را ارائه کرده و هزینه بسیاری در این زمینه شده اما هنوز نتیجه ای که مردم احساس کنند، حاصل نشده است. انواع سموم شیمیایی و گیاهی در حال تست است اما شهر در دوره هایی نوسازی شده و به دلیل همین نوسازی توجهی به این موضوع نشده و حفره هایی که استعداد تولید موش را ایجاد کرده، تعداد آنها را افزایش داده است. باید محیط هایی که منجر به تکثیر موش ها می شود، از بین برود و در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.

با همکاری انستیتو پاستور و سمپاشی به صورت پایلوت به دنبال کاهش موش‌ها هستیم

عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با بیان اینکه طغیان موش در تهران صحیح نیست، گفت: برخی موش هایی که وارد شهر می شود به دلیل تردد خودروهایی از بنادر کشور به سمت تهران است. باید مدیریت شده اقدام کنیم. مجموعه ای را از انستیتو پاستور وارد عمل کرده ایم و موضوع را دنبال می کنیم. به صورت پایلوت پخش سموم را در برخی مناطق آغاز کرده ایم و امیدواریم روند کاهشی را شاهد باشیم.

فضای سبز با آب شرب آبیاری نمی شود

نظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با مدیریت مصرف آب در سطح شهر تهران گفت: در بهره برداری از آب در کشور نگاه مناسبی وجود ندارد و در بخش قابل استفاده از آب غیر شرب نیز شاهد هستیم که از آب شرب استفاده می شود. در استفاده از چاه ها، موضوع فرونشست ها مورد توجه قرار می گیرد. آب مورد نیاز فضای سبز با هماهنگی وزارت نیرو پسآبی است که تصفیه می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: در همین راستا کاشت چمن را ممنوع اعلام کرده ایم و به سمت نگهداشت چمن موجود رفته ایم و در صورت از بین رفتن چمن، احیا صورت نمی گیرد و درخت جایگزین می شود. در زمینه فرونشست، شاهد این هستیم که برخی آبهای بالادست شهر تهران به صورت مدیریت نشده از سطح رودخانه ها عبور می کنند و باید برنامه ریزی شود که این آب به لایه های زمین منتقل شود و از شهر خارج نشود.

نقاط پر ریسک از لحاظ آب گرفتگی شناسایی شده اند

نظری با بیان اینکه نقاط پر ریسک از لحاظ آب گرفتگی شناسایی شده اند، خاطرنشان کرد: لایروبی انهار به گونه ای نیست که طرحی را امروز آغاز کنیم و در مدتی کوتاه به اتمام برسد بلکه باید این طرح به صورت مداوم اجرا و موانع موجود در محل عبور آب برطرف شود. در استقبال از مهر برنامه مفصلی را داشتیم و استقبال از پاییز و برف را نیز در برنامه ریزی ها لحاظ کردیم. در صورت بروز مشکل با صبوری و پشتکاری مسائل را دنبال خواهیم کرد.

به منظور جلوگیری از فرونشست زمین در مناطق ۱۸ و ۲۰ برخی چاه‌ها از رده خارج شده اند

به گزارش شهر علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه صد در صد در آبیاری فضای سبز از پساب استفاده می شود، گفت: هفت میلیون متر مکعب از پسآب استفاده می شد که به ۱۴ میلیون متر مکعب رسیده و برنامه ریزی کرده ایم به ۴۵ میلیون متر مکعب برسد. در استفاده از پساب برای بوستان ها چون غیربهداشتی است چاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ۱۴۳ چاه از رده خارج شده درواقع برای اینکه فرونشست در مناطق ۱۸ و ۲۰ اتفاق نیفتد این چاه ها از رده خارج می شوند.

وی ادامه داد: برای مواقع بحرانی ۷۵۰ منبع ذخیره احداث کرده ایم که از نزولات آسمانی در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته استفاده می شود و برنامه ریزی کرده ایم که این منابع را به هزار مورد افزایش دهیم.

مختاری افزود: پنج سال است که کاشت چمن را ممنوع کرده ایم و هیچ منطقه ای مجاز به توسعه چمن نیست و استفاده از گونه های مقاوم به کم آبی در اولویت قرار گرفته و درختچه های مقاوم و درخت های سایه انداز جایگزین شده اند. کتابی با همکاری دانشگاه تهران با محوریت معرفی گونه های گیاهی مقاوم متناسب با شرایط اقلیمی منتشر شده و در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.

راه‌اندازی تصفیه خانه کامل در منطقه هشت برای استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز 

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم با بیان اینکه تصفیه خانه تکمیلی در منطقه هشت راه اندازی و از پساب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود، گفت: در حال انعقاد تفاهم نامه هستیم که از دیگر پساب های موجود برای آبیاری فضای سبز استفاده و فرهنگسازی و مشارکت مردم را در استفاده بهینه از آب را نیز از سویی دیگر دنبال کنیم.

در ادامه نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از زنان آتش نشان باید پیش از این انجام می شد، گفت: ۱۶ بانوی آتش نشان در مراکز آموزشی در حال آموزش هستند و این مراکز از جمله مراکز فاخر و در سطح بین المللی هستند. باید نیازسنجی در این زمینه صورت بگیرد و به فراخور حال از بانوان آتش نشان استفاده شود. قرار نیست بانوان امور دشوار را انجام دهند و در مواردی که امکان ورود آتش نشانان مرد وجود ندارد از این توان استفاده خواهد شد.

استقرار آتش‌نشانان زن تا بهمن ماه در ایستگاه ۷۷

قدرت اله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه بانوان آتش نشان در مرحله آموزش اطفای حریق هستند و تا بهمن ماه در ایستگاه ۷۷ مستقر خواهند شد، خاطرنشان کرد: در مواردی که اتفاقات خاصی برای بانوان روی می دهد از آتش نشانان بانو استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ابتدای راه استفاده از بانوان در آتش نشانی هستیم و این طرح آزمایشی است و در صورت موفقیت طرح، از ظرفیت بانوان بیش از این استفاده خواهد شد و مراکز به صورت دو منظوره و در راستای استقرار بانوان راه اندازی می شود.

تا یک ماه آینده ارتباط بی سیم زیر زمین و روی زمین در سامانه اعلام اطفا حریق برقرار می شود

محمدی با بیان اینکه سامانه اعلام حریق هوشمند راه اندازی شده است، تصریح کرد: ارتباط بی سیم با مترو تا کنون وجود نداشته است. خوشبختانه این طرح پیگیری شده و تا یک ماه آینده ارتباط بی سیم زیر زمین و روی زمین برقرار خواهد شد. هر ساله تجهیزات جدیدی برای ایمنی و خدمات رسانی به شهروندان اضافه می کنیم که تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان خرید خواهیم داشت.

ایجاد فضای کار برای ساماندهی صنف کفاشان دست دوز در منطقه۲۰ به طور موقت

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۵ رسته صنفی ساماندهی خواهند شد، گفت: بر اساس ابلاغ اسناد بالادستی باید تعدادی از رده های صنفی از شهر خارج شوند که برای اولین بار علاوه بر پیگیری موضوعات، رویکرد ایجابی را در این زمینه در نظر گرفته ایم. اینکه واحدی را تعطیل کنیم کمکی به شهر نمی کند.بعنوان مثال کارگاه های کوچک کفش دوزی در این راستا برای تولید کفش دست دوز ایجاد می شود.

وی افزود: فضای موقتی در منطقه ۲۰ برای این افراد فراهم شده تا از فضای وخیمی که از لحاظ ایمنی و سلامت در منطقه ۱۲ برای فعالیت کفاشان دست دوز وجود داشت، رهایی پیدا کنند. همه کمک می کنند که رفع مزاحمت از شهر در این راستا صورت بگیرد.

بیگی با بیان اینکه فروشگاه های بزرگ انباشت ضایعات را داشتند، تصریح کرد: مقابله با رویکرد ایجابی در مناطق ۲۲ گانه صورت می گیرد و در تلاش هستیم که این ضایعات را ساماندهی کنیم چراکه انباشتگی این ضایعات در حاشیه شهر تهران موجب ایجاد ناامنی می شود.

به گزارش شهر هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری، ماشین آلات و صنایع وابسته از ۲۷ مهرماه جاری تا سی ام در مجموعه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 27446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =