تخفیف عوارض در افزایش ساخت و ساز در جنوب شهر تأثیر مثبت دارد/ ایجاد اشتغال با رونق مسکن

لایحه شهرداری تهران در خصوص "اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی" در یکصد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، لایحه شهرداری تهران در خصوص "اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی" در یکصد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه شهرداری برای مدیریت نیاز به درآمد دارد و برای اینکه بتواند ۶۰ هزار نفر نیرو را مدیریت کند باید این درآمد را به دست آورد. با این لایحه و تخفیف ۴۰ درصدی از عوارض، سود قابل توجهی برای پرونده ها با مبالغ بالا به سازندگان می رسد. ما می دانیم که نگران هستید و ما هم دلسوزیم لذا پیشنهاد می شود مصوبه چکش کاری شود و مورد بررسی قرار بگیرد تا راهی را پیدا کنیم که متهم به رانت خواری نشویم.

تأثیر مثبت تخفیف ۴۰ درصدی عوارض در افزایش ساخت و ساز در جنوب شهر

پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه موضوع اعلام عمومی شده است، یادآور شد: باید تصمیم گیری مثبت و یا منفی امروز انجام و قفل از شهر باز شود.

وی با تأکید بر اینکه کشور همت خود را به کار گرفته که از سرمایه گذاری خارجی استقبال کند، تصریح کرد: وقتی رونق مسکن در بخش تولید ایجاد شود رونق اشتغال را نیز به دنبال خواهد داشت و این به عدالت نزدیک تر خواهد بود. ما می توانیم خدمات را در شهر توسعه دهیم.

سروری با بیان اینکه این لایحه، توسعه ساخت و ساز در شهر را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: وقتی ۴۰ درصد در تخفیف عوارض لحاظ می شود افراد در نقاط پایین شهر نیز برای ساخت و ساز اقدام می کنند.

نایب رئیس شورا افزود: اینکه هر بخشی را که تولید سرمایه می کند به رانت و مواردی از این قبیل ربط دهیم دیگر اصلا نباید وارد تولید شویم. این حق اعضاست که رأی مثبت نداشته باشند اما باید تلاش کنیم که منابع مالی به سمت جنوب شهر هدایت شود. درآمدی که حاصل می شود در کنار مدیریت منابع منجر به ایجاد عدالت شهر خواهد شد. باید جاذبه سود برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد شود تا بتوان شهر را به سود رساند و توسعه را به ثمر رساند.

وی در ادامه یادآور شد: مرکز مطالعات و برنامه ریزی باید در خصوص مسائل مهم، نظرات و مباحث کارشناسی خود را اعلام کند تا بتوانیم آن را در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار دهیم.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه زحمات خوبی در بودجه کشیده شده که جای تقدیر دارد اما اقدام برای تحقق منابع غیرنقد که دچار عقب ماندگی است در اولویت قرار دارد، گفت: برخی پروژه های عمرانی پیشرفت فیزیکی پایینی دارند و افزوده شدن منابع به این معنا نیست که پروژه ها رونق بگیرند و صرف موارد جاری می شود.

تخفیف ۴۰ درصدی عوارض برای جنوب شهر لحاظ شود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه جهت تشویق سازنده ها در بافت ناپایدار در جنوب شهر تهران باید نگاه ویژه ای شود، خاطرنشان کرد: اعداد کمتر در ساخت و ساز در مناطق جنوب شهر تهران است و برای اینکه بافت فرسوده و بخش های قدیمی را بازسازی کنیم، پیشنهاد می شود اعداد تا ۵۰۰ میلیون تومان ۴۰ درصد و ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان ۳۵ درصد و یک تا پنج میلیارد تومان ۳۲ درصد، پنج تا ده میلیارد تومان ۳۰ درصد و  ۱۰ میلیارد تومان به بالا ۲۸ درصد تخفیف در عوارض را دریافت کنند.

بازار مسکن به شوک نیاز دارد

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا در ادامه این جلسه با بیان اینکه بازار به یک شوک توسط شهرداری نیاز دارد، گفت: پیشنهاد می کنم تا پنج میلیارد تومان، تخفیف ۴۰ درصد باشد و در مبالغ بالاتر به صورت پلکانی درصد تخفیف کمتر شود. با این اقدام شوکی که نیاز داریم به بازار مسکن وارد شود، اتفاق خواهد افتاد.

ناصر امانی با بیان اینکه ما با افزایش درآمد شهرداری مخالف نیستیم، تصریح کرد: من به فوریت این لایحه رأی موافق دادم و تصور بنده بر این بود که لایحه به صورت کامل و با جرئیات مطرح شود. دست شهرداری را می بوسیم که مناطق جنوب شهر را آسفالت می کند اما نباید عدم توان صاحبان املاک در این مناطق برای نوسازی را تحت الشعاع خدمات رسانی همچون آسفالت کردن، نادیده بگیریم. 

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا نیز با بیان اینکه برخی مؤدیان تمایل به پرداخت جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند اما توان پرداخت آن را ندارند، گفت: پیشنهاد می شود که در این زمینه تقسیط را مورد توجه قرار دهیم که مردم بتوانند جرائم خود را پرداخت کنند و تخفیفی قائل نشویم.

باید نسبت به رفع دغدغه مردم تلاش کنیم

سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر در نظر گرفتن نفع شهر و شهرداری یادآور شد: مردم نسبت به اعداد عوارض اعتراض دارند و وظیفه ما در شورا این است که اصلاحات را انجام دهیم. نفع مردم باید مورد توجه قرار بگیرد و ما در این زمینه وظیفه داریم.

وی با بیان اینکه وجود ۱۰ هزار پرونده معلق در عرصه شهرسازی دلایلی دارد، گفت: یکی از دلایل معلق بودن پرونده ها این است که مبلغ عوارض به اندازه ای بالا بوده که طرح به نتیجه نرسیده است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مباحث مطرح شده صحیح است و درصد تأثیر عوارضی که شهرداری دریافت می کند رقم خاصی نیست، اظهار کرد: با این وجود رقم دریافتی بر روان جامعه اثرگذار است و اگر مبلغی به هزینه پروانه شهرسازی اضافه شود، تأثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: این لایحه بر روان مردم تأثیر می گذارد؛ به طوریکه جامعه اینگونه برداشت می کند که شهرداری از عوارض خود کاسته تا مردم پروانه دریافت کنند و به ساخت و ساز بپردازند. عدالت اجتماعی ایجاب می کند که هزینه از کل شهر دریافت و در کل شهر هزینه شود.

چمران با بیان اینکه اگر قرار است شهر آباد شود باید کل شهر را در این آبادی در نظر بگیریم، یادآور شد: لذت زندگی دیدن کوخ در کنار کاخ نیست، لذا باید تمام نقاط شهر آباد و مبالغ در همه مناطق هزینه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید روی جداول بحث و بررسی صورت بگیرد و در جلسه هفته آینده، درصد تخفیف مشخص شود. ما امروز این پیام را می دهیم که هرچه بیشتر بسازند، بهتر خواهد بود و مردم را تشویق می کنیم که سرمایه گذاری کنند و از سود آن بهره بگیرند، چرا که مشمول تخفیف در عوارض خواهند شد.

انتهای پیام/

۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 27917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =