کاسبی با استیصال مردم | درآمد ۱۰۰ میلیونی یک پارکبان تهرانی از حاشیه خیابان دربند

بعد از آلودگی هوا و ترافیک سنگین و تمام نشدنی تهران، پیدا کردن جای پارک یکی از معضلات اصلی شهروندان تهرانی است. مسئله‌ای که حالا تبدیل به یک مرثیه قدیمی و تکراری شده اما همچنان روح و روان شهروندان را آزار می‌دهد.

به گزارش شهر، رفت و آمد در برخی مناطق تهران مثل داستان ترسناکی است که اغلب شهروندان از مواجهه با آن هراس دارند. اگر عابر پیاده باشی، تردد با تاکسی، مترو و اتوبوس در ساعت‌های شلوغ دشوار است و اگر با ماشین شخصی تردد کنی، رانندگی در ترافیک و پیدا کردن جای پارک آزاردهنده و کلافه کننده می‌شود. 

حالا اغلب مردم در تهران با پدیده ماشین خوابی در صبح زود برای فروختن جای پارک در برخی مناطق، دور دور کردن‌های طولانی برای پیدا کردن یک جای خالی، دوبله پارک کردن در خیابان‌های شلوغ و اجاره‌های سنگین پارکینگ‌های خصوصی آشنا هستند اما در خیابان دربند، داستان کمی عجیب‌تر و تلخ‌تر به نظر می‌رسد.

پراید و پژو ۳۰ تومن؛ بنز و شاسی بلند ۷۰ تومن

احمد. میم پیک موتوری است، در خیابان‌های شهر پی لقمه نانی، از این سر شهر به آن سر شهر مسافر می‌برد ولی هر چقدر در خیابان‌ها گاز می‌دهد و ساعت‌های بیشتری را به قول خودش « سگ دو» می‌زند، دخلش به خرجش نمی‌رسید، « درآمد خالصم ماهی ۶ میلیون است که سه میلیونش برای کرایه خانه می‌رود.» دوستی او را معرفی می‌کند به پارکبان معروف خیابان دربند برای کاری کم دردسر اما پردرآمد « پنج پارکبان بودیم زیر نظر آقای «ش» که آخر هفته‌ها که مردم بیشتر برای تفریح به کوه می‌روند به ۱۲ نفر هم می‌رسیدیم. کار ما این بود که از ماشین‌هایی که می‌خواستند در این خیابان پارک کنند، اجاره ساعتی می‌گرفتیم آن هم با دستگاه‌های کارتخوانی که به نام خود این فرد بود.»

روش گرفتن کرایه جای پارک بسته به نوع ماشین متفاوت است. احمد می‌گوید: « همان اول آقای ش گفت اگر ماشین‌ها پراید و پژو و سمند و در این حد بودند بین ۳۰ تا ۴۰ تومن کرایه بگیر، اگر ماشین کره‌ای و ماشین‌های چینی بود بین ۴۰ تا ۶۰ تومن و اگر بنز و بی ام دبلیو و شاسی بلند بود ۷۰ به بالا بگیر، به قول خودش هر چقدر زورت بیشتر رسید، بهتر.»

درآمد ۱۰۰ میلیونی از حاشیه خیابان شمال تهران

پارکبان‌های قلابی خیابان دربند که زیر نظر آقای ش کار می‌کنند باید از ۷ صبح سر کار باشند تا ۱۰ شب. درآمدشان هرچقدر باشد، ۷۰۰ هزارتومان آن را آقای ش برمی‌دارد و مابقی را به حساب خود پارکبان می‌ریزد. « کاری نداشت که چقدر درآمد داریم، چه هزارتومان و چه دو میلیون، او فقط ۷۰۰ هزارتومان حق حساب می‌گرفت و مابقی را آخر شب به کارت پارکبان می‌ریخت. اغلب بچه‌ها بین یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ تومان در روز درآمد داشتند و خوب این معامله خوبی است. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌فهمید که خودش در بدترین شرایط از ۵ پارکبان قلابی، ماهی ۱۰۵ میلیون تومان درآمد داشت. »

آقای ش برای اینکه کار خودش را قانونی جلوه دهد، قبض با سربرگ شهرداری ارائه می‌دهد تا راننده‌ای به این کار شک نکند. احمد می گوید: « خیابان دربند جزو جاهایی است که بیشتر مردم برای رفتن به سمت کوه و رستوران‌های دربند به آن می‌آیند، اغلب هم چون با زن و بچه یا دوست و آشنا می‌آیند، حوصله بحث کردن و پرس و جو ندارند، طرف پیش خودش می‌گوید یک شب آمده‌ام تفریح، ولش کن حالا این ۴۰، ۵۰ هزار تومان هم روی همه خرج‌ها. برای همین تا پارکبان‌های قلابی به سراغ‌شان می‌روند، با یکی دو جمله بحث کردن پول را می‌دهند و می‌روند، خیلی‌ها که اصلا بحث هم نمی‌کنند. این وسط اگر کسی هم معترض شود، با زور و فحاشی پول را از او می‌گیرند یا اجازه نمی‌دهند که پارک کند.»

چندین بار از سردسته پارکبان‌های قلابی شکایت شده اما او همچنان آنجاست و جای پارک اجاره می‌دهد. « عجیب اینکه بعضی از مردم محلی یا آنها که برای گردش آمده‌اند از این آقا شکایت کرده‌اند اما باز هم همان‌جاست و از جای پارک کاسبی می‌کند. با اینکه روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومن درآمدم بود اما بیشتر از یک هفته آنجا کار نکردم چون به نظرم این پول حلال نبود. وقتی دیدم یکی آمد و گفت آقا من اندازه پول دو سیخ کباب در جیبم گذاشتم که زنم را ببرم دربند تا حالش عوض شود اما شما دارید پول زور می‌گیرد و آبروی من را می‌برید خیلی ناراحت شدم و بعد از یک هفته نرفتم.»

این تخلف را چندین بار دیگر شهروندان گزارش داده اند اما این افراد همچنان از حاشیه آن خیابان کاسبی می‌کنند و پول‌های کلان به جیب می‌زنند.

پارکبان قلابی به دادگاه می‌رود؟

محمدعلی باقری شهردار ناحیه کوهستان منطقه یک شهرداری تهران درباره‌ برخورد با پارکبان‌های قلابی گفت: شهرداری براساس قانون هیچ قراردادی مبنی بر دریافت هزینه جای پارک در خیابان دربند ندارد و چندین مرتبه با هماهنگی نیروی انتظامی با سودجویان برخورد کرده است، اما پیگیری قضایی این مقوله در دادسرای ناحیه یک با شهردار ناحیه ۳ است.

اما فرداد عدالتخواه شهردار ناحیه سه در این‌باره گفت: با رصد متخلفان در محدوده دربند و پارکینگ سورتمه گلاب‌دره متوجه شبکه افرادی شدیم که توسط فردی به نام ن_ک سازماندهی شده‌اند، که اسناد آن از جمله گزارش کلانتری و اظهارنامه یکی از پارکبانان متخلف را به دادسرای الهیه ارائه دادیم و منتظر برگزاری دادگاه در این باره هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 28333

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =