تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟/ تعدد دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا از دلایل اصلی حل نشدن مشکل است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عملکرد ضعیف ۲خودروساز داخلی و تاثیرات آن بر آلودگی هوا گفت: موضوع اصلی آلودگی هوا به دستگاه‌های اجرایی و دولت برمی‌گردد. البته در قانون هوای پاک شرح وظایف هریک از ۲۱ دستگاه مرتبط به طور دقیق مشخص شده است.

مهدی پیرهادی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه واقعیت این است که از سخن گفتن در رابطه با آلودگی هوا و گوش فرا ندادن مسئولان خسته شده ایم، اظهار کرد: موضوع اصلی آلودگی هوا به دستگاه های اجرایی و دولت برمی گردد. در قانون هوای پاک نیز شرح وظایف هریک از ۲۱ دستگاه مرتبط به طور دقیق مشخص شده است.

معاون اول رئیس جمهور متولی اجرایی شدن قانون هوای پاک شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بخشی که باید قانون هوای پاک را پیگیری کند، تنها نقش نظارتی دارد. ای کاش در این قانون معاون اول رئیس جمهور متولی اجرایی شدن قانون هوای پاک و مطالبه‌گر موضوع آلودگی هوا بود.

وی همچنین تصریح کرد: ۲۱ دستگاه در این زمینه وظیفه دارند و مردم نمی دانند دقیقاً کدام دستگاه پاسخگو است؟ با این شرایط حتی مسئولان نیز به اختلاف می خورند که چه کسی باید در این زمینه به مردم پاسخ بدهد.

پیرهادی با بیان اینکه استانداری در این رابطه دو جلسه برگزار و استاندار موارد را پیگیری کرد، گفت: موارد به اندازه ای زیاد بود و دستگاه ها به اندازه ای به وظایف خود عمل نکردند که در نتیجه اتفاق خاصی در این قانون نیفتاد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه دولت باید در اولین قدم وسایل نقلیه عمومی، شخصی، موتورسیکلت و کامیون‌های فرسوده را از رده خارج کند، اظهار کرد: در قدم دوم باید شرح وظایف را در خصوص PM ۲.۵  و PM۱۰ در قانون مشخص کنیم. زمانی که قانون هوای پاک تصویب شد، موارد بیشتر ناظر به آلایندگی PM۲.۵ بوده و به PM۱۰ و ریزگردها در قانون به دقت پرداخته نشده و وظایف نیز به درستی تبیین نشده است.

آلودگی هوا هنوز اولویت نیست

وی با بیان اینکه کلیه مجموعه ها و دستگاه ها باید آلودگی هوا را اولویت اصلی خودشان بدانند، یادآور شد: این موضوع هنوز اولویت نیست و شاید یکی از مسائل، بودجه باشد که هزاران دلیل برای توجیه مطرح می شود. ما در خصوص آلودگی صحبت می کنیم اما هیچ اتفاقی نمی افتد. مردم نیز از این موضوع خسته شدند و باید فکری به حال آن شود.

تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟/ تعدد دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا از دلایل اصلی حل نشدن مشکل است

پیرهادی در ادامه به طرح برخی پرسش‌ها از متولیان مدیریت آلودگی هوا پرداخت و گفت: تا کی باید خون دل این دو خودروساز داخلی را بخوریم؟ تا کی باید خودروی ضعیف به مردم تحویل دهیم؟ چرا نمی توانیم از خودروهای با کیفیت بالاتر استفاده کنیم؟ چرا نباید خودروهای هیبریدی و برقی تولید کنیم و سرعت تولید آن پایین است؟ تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ما امروز شاهد این هستیم که حداقل چهار هزار نفر در سال دچار مرگ زودرس می‌شوند، تصریح کرد: چه کسی پاسخگوی این موضوع است؟ خسارتی را که به جسم و روح مردم وارد می شود، چه کسی پاسخ می‌دهد؟ صنایع باید به سمت استفاده از دستگاه هایی بروند که کمترین تولید آلایندگی را داشته باشد.

چرا وزارت نفت طرح کهاب را اجرا نمی‌کند؟

وی با بیان اینکه اجرای طرح کهاب در پمپ های بنزین تصویب شده و پرسش ما این است که چرا اجرایی نشده است؟ گفت: کل این طرح مگر چه میزان بودجه نیاز دارد؟ این طرح کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و آیا این میزان بودجه برای وزارت نفت که حجم بالایی از صادرات و درآمد را دارد، عددی است که نمی توانند تهیه کنند یا نمی خواهند بودجه را تأمین کنند؟ باید این را به مردم بگویند. ما نمی توانیم بپذیریم که وزارت نفت این رقم را نداشته باشد. اگر پیش بینی برای این موضوع نداشتند طبق قانون کوتاهی کرده اند و اگر نمی خواهند انجام بدهند به مردم اعلام کنند.

تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟/ تعدد دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا از دلایل اصلی حل نشدن مشکل است

پیرهادی با تأکید بر اینکه کارهایی که به تک تک این مجموعه ها واگذار شده به سختی انجام می شود، خاطرنشان کرد: مادامی که در نوسازی خودروها اقدام نکنیم و دستگاه های متولی در حوزه آموزش وارد نشوند اتفاقی نخواهد افتاد. در مجموع در آموزش شهروندی به خوبی ورود نشده است.

ایجاد آلایندگی در موتورخانه‌های واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: موتورخانه ها و سیستم گرمایشی واحد های مسکونی، تجاری و صنعتی دارای ضعف و ایراد است. چه کسی متولی نظارت بر این بخش است؟ آیا وظیفه خود را انجام می دهد یا آن را رها کرده است؟ اگر وظایف خود را انجام می دادند که امروز وضعیت به این شکل نبود.

وی با بیان اینکه صاحبان برخی خودروهای فرسوده پایتخت برای اخذ معاینه فنی به دیگر شهرها مراجعه می کنند، خاطرنشان کرد: ما این آمادگی را به استانداری اعلام کردیم که تمام خودروهایی که از شهرستانها معاینه فنی گرفته اند با تخفیف حداکثری، مجدداً از مراکز تهران، معاینه فنی دریافت کنند و خودروهای آلاینده مجاز به تردد در سطح شهر نباشند.

تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟/ تعدد دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا از دلایل اصلی حل نشدن مشکل است

پیرهادی، موتورسیکلت های کاربراتوری را یکی از معضلات اساسی عنوان کرد و افزود: بیش از چهار میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در تهران داریم که تعداد زیادی از آن کاربراتوری و تعداد زیادی از آن آلاینده است و چهار تا هفت برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند. دولت برای از رده خارج کردن این موتورسیکلت ها چه برنامه ای دارد؟ برنامه دولت برای استفاده از موتورهای برقی چیست؟ در این زمینه به دولت هزینه تحمیل می شود و باید برای کسانی که با مشکلات جسمانی و بیماری روبه رو می شوند در مراحل مختلف یارانه پرداخت کند. اگر هزینه ها در بخش اول صرف شود به نفع دولت خواهد بود.

باید فکری به حال منابع داخلی ریزگردها شود

وی با بیان اینکه ما تا چند ماه آینده با بی آبی و کاهش حجم گیاهان پوششی و ایجاد منبع ریزگرد مواجه خواهیم بود، تصریح کرد: وقتی پوشش گیاهی از بین برود گرد و غبار از داخل استان تولید خواهد شد. اگر امروز به فکر منابع داخلی آلودگی نباشیم سال های آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد. چنانچه موضوع رواناب‌ها، صرفه‌جویی، تصفیه آب در مجتمع های مسکونی و استفاده از پساب برای آبیاری را مورد توجه قرار ندهیم منابع را از دست می دهیم و شهر دچار فرونشست می شود کما اینکه در مناطق جنوبی تهران شاهد فرونشست هستیم. اگر دستگاه های متولی کاری انجام ندهند در آینده ای نه چندان دور دچار بحران می شویم و نمی توانیم به نسل های آینده پاسخی بدهیم.

تا کی باید به خودروسازان و سازندگان موتورسیکلت فرصت دهیم؟/ تعدد دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا از دلایل اصلی حل نشدن مشکل است

پیرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ایران از کشورهای پرمخاطره از لحاظ سیل، زلزله و گرد و غبار است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود. برخی از اقدامات نیز با همکاری مردم قابل انجام است. دولتمردان نسبت به مشارکت با مردم کوتاهی کرده اند و باید با توجه به تأکید مقام معظم رهبری از ظرفیت مردم، فرهیختگان و نخبگان استفاده کرد تا به موفقیت رسید. هر زمان روانشناختی و آینده پژوهی نکردیم، شاخص ها را مورد بررسی قرار ندادیم و علل هر مساله را به دقت واکاوی نکردیم به مشکل برخورد کرده ایم.

گزارش اقدامات حوزه آب و فاضلاب پایتخت را به مردم می‌دهیم

وی یکی از بحران های اصلی تهران در آینده را موضوع کم آبی عنوان کرد و افزود: در یک سال قبل در زمینه آب و فاضلاب اقدامات زیادی را در شورا انجام دادیم. بسیاری از کارها را باید از امروز پیش بینی کنیم تا در یک دهه آینده نتیجه بخش باشد. ما نحوه استفاه از رواناب ها را تصویب کردیم و به دنبال این هستیم تا پایان سال نیز، مخازن آب اضطراری متعددی را برای استفاده در مواقع بحرانی در پایتخت نصب کنیم. در حوزه راه اندازی تصفیه خانه های محلی و ایجاد پوشش گیاهی نیازمند به آب کمتر نیز اقداماتی انجام شده است. اقداماتی که در حوزه آب و فاضلاب در تهران در یک سال اخیر انجام شده بی نظیر بوده و گزارش آن را به مردم خواهیم داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود بارندگی در پایتخت و با تأکید بر اینکه باید ستاد بحران برای کم آبی در تابستان سال آینده تشکیل شود، گفت: ما در خصوص کم آبی پیش رو در ایام تابستان نگرانیم؛ چراکه میزان آب پنج سد موجود در اطراف تهران بسیار محدود است. اگر بارندگی نداشته باشیم در تابستان به مشکل برخورد خواهیم کرد. باید به موضوع صرفه جویی در مصرف آب توجه شود و تجهیزاتی برای صرفه جویی در اختیار مردم قرار بگیرد که وزارت نیرو باید در این زمینه اقدام کند.

انتهای پیام/

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 28381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =