حرکت اتوبوس سه‌کابین از آلمان به تهران

اعضای پارلمان شهری به مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در حوزه کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت کارت زرد دادند.

به گزارش شهر، اینورژن، آلودگی هوا و ترافیک، معضلاتی که پایتخت همچنان با آنها دست‌به‌گریبان است و دیروز اعضای پارلمان شهری در خیابان بهشت از لاینحل ماندن این معضلات انتقاد کردند و به مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در این حوزه کارت زرد (تذکر) دادند. رئیس شورای شهر تهران هم ‌ضمن اشاره به این نکته که اگر در چنین شرایطی اتوبوس‌های جدید به تهران تحویل داده نشود باید در انتظار روزهای نامناسبی چون سال‌های قبل در پایتخت باشیم، یک‌خبر هم داد.

 مهدی چمران گفت: «توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی، می‌تواند به کاهش این معضلات کمک کند و ازاین‌رو در اولویت اقدامات شهرداری تهران قرار دارند و در راستای همین رویکرد به‌زودی تعدادی اتوبوس سه‌کابین از آلمان وارد پایتخت می‌شوند؛ اما اینکه در چه مسیر و کدام مناطق فعالیت خواهند کرد، باید بررسی شود.» او در ادامه عنوان کرد: «بهترین وسیله متروست؛ چراکه حمل‌ونقل پاک محسوب می‌شود و ظرفیت جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر را دارد. تراموا یا اتوبوس برقی هم به چند شکل (روی ریل، بدون ریل، تک‌کابین، چندکابین) در کشورهای مختلف استفاده می‌شود و اگر مسیر مناسبی (بدون تقاطع) برای احداث تراموا در شهر تهران پیش‌بینی شود، قطعا در ارائه خدمات و کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک تأثیرگذار خواهد بود.»
چمران به فعالیت اتوبوس‌های برقی در خیابان جمهوری (میدان جمهوری تا میدان بهارستان) هم اشاره و عنوان کرد که این کار به‌صورت آزمایشی انجام شده و نتایج مثبتی داشته است؛ اما این اتوبوس‌ها نیازمند محل مناسب برای شارژ هستند که هم‌اکنون چنین زیرساختی فراهم نیست.

بر اساس این گزارش ، حدود ۲۳دستگاه در موضوع آلودگی هوا و دستگاه‌هایی چون پلیس راهور و شهرداری تهران و... در بحث ترافیک، مسئولیت دارند که عمل‌کردن به وظایف تعیین‌شده سبب کاهش این معضلات می‌شود. دیروز اعضای پارلمان شهری در یکصدوششمین جلسه، وضعیت پیش‌آمده کنونی تهران (به لحاظ ترافیک و آلودگی هوا) را ناشی از ترک فعل یا قصور مدیران دانستند. ناصرامانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه به‌ پیش‌بینی سازمان هواشناسی استناد کرد و گفت که با وضعیت آب‌وهوایی که سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌کند احتمالا تا آخر سال روزهای زیادی با شاخص‌های آلایندگی بیش از حد استاندارد خواهیم داشت. او گفت: «این موضوع با گزارش یک مؤسسه علمی فضایی از آمریکا(ناسا)، درباره استقرار توده گاز متان در جنوب تهران همزمان شده و نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده است.»

او تأکید کرد: «اگر امروز در تهران موتورهایی داریم که هرکدام ۱۳برابر یک ماشین آلودگی ایجاد می‌کنند، مقصر ما هستیم. قرار بود بعد از ابلاغ قانون آلودگی هوا دیگر موتورسیکلت در تهران پلاک و شماره نشود، این کار انجام شد؟ قرار بود به‌ازای هر خودرویی که وارد می‌شود، ۴خودرو از رده ‌خارج شود، این کار انجام شد؟ پس بهترین راهکار این است که آلودگی هوا به یک سازمان سپرده شود و برنامه‌های کوتاه و بلندمدت برای حل این مشکل پیش‌بینی شود تا شر این بلای خودساخته را از سر مردم و شهرمان پاک کنیم.»

اقدامات فوریتی برای معضلات پایتخت
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل هم وضعیت ترافیک تهران را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت که تهران نیازمند اقدامات فوری است. سیدجعفر تشکری هاشمی به افزایش ۵برابری زمان توقف بار ترافیک در معابر اشاره و عنوان کرد: «گرچه اقدامات فوریتی اثربخشی کمتری دارند اما مانند یک مسکن به کاهش این معضل (ترافیک) تا اجرای برنامه‌های بلندمدت کمک می‌کند.» او با اشاره به فصل پاییز و بروز پدیده وارونگی دما گفت که در این میان، شاهد سکوت معنادار ارگان‌های مرتبط مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست و... هستیم و ضرورت دارد شورای ترافیک با تشکیل جلسات اضطراری، وضعیت بحرانی ترافیک تهران را رصد و تصمیم‌گیری کند.

تعیین تکلیف پروژه‌های مشارکت مناطق ۵ و ۱۷
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه نظارت مالی هم در جریان ارائه گزارش حسابرسی مناطق ۵ و ۱۷روی تعیین تکلیف پروژه‌های مشارکت در هر دو مناطق تأکید کرد و گفت: «پروژه‌های مشارکتی منوریل صادقیه، مجتمع خدماتی-اقامتی آبنوس، هایپرمارکت پارس و... در منطقه‌۵ و ثبت انتقال ملک فروشگاه شهروند به شرکت خدماتی کالای شهروند، تعیین تکلیف املاک واگذار شده به غیر و... در منطقه‌۱۷ باید پیگیری و تعیین تکلیف شوند.»

ضرورت ارائه خدمات غیرحضوری
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گزارشی از وضعیت هوشمندسازی خدمات در شهرداری تهران ارائه داد و گفت که با افزایش آگاهی، رشد و توسعه تکنولوژی و توسعه شهرها ناگزیر به هوشمندسازی فرایندهای ارائه خدمات هستیم. به‌گفته احمد صادقی، اکنون شهرداری تهران حرکت در مسیر اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها را آغاز کرده و تاکنون ۸ مورد (سامانه در حوزه‌های مختلف) آماده اتصال به درگاه ملی مجوزها بوده و ۶ مورد در حال سیستمی‌کردن فرایندها و ۲۲‌مورد در حال استخراج فرایند با کمک ذی‌نفعان داخلی است.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 28528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =