ساماندهی مخازن زباله برای حل مشکل«کارکودک»

سخنگوی شهرداری تهران در مورد طرح ساماندهی کودکان زباله گرد در شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر؛ عبدالمطهر محمدخانی سخنگو و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در مورد برنامه‌های شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار گفت: در موضوع ساماندهی کودکان کار طرح کاملی را پیش می‌بریم؛ اما دقت داشته باشید که موضوع کار کودکان از ساماندهی معتادان پیچیده‌تر است؛ چرا که مسئله کار کودکان دارای ابعاد پیچیده‌ای است که به عنوان مثال بخشی از آن به پسماند به دلیل اینکه کودکان وارد این چرخه شده‌اند، مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در موضوع قرارگاه اجتماعی به مسئله کودکان معتاد نیز وارد شد، گفت: ما در قرارگاه اجتماعی متولی ساماندهی معتادانی شدیم که هیچ کس آنها را قبول نمی‌کرد و به سراغ معتادان بالای ۶۵ سال، زیر ۱۸ سال و زخم باز رفتیم و در یاور شهر آمادگی خود را برای نگهداری از آنها اعلام کردیم.

محمدخانی با بیان اینکه به دنبال اجرای مدلی از ساماندهی پسماند هستیم تا زمینه سو استفاده از کودکان کار متوقف شود، افزود: در طرح ساماندهی کودکان کار معتقدیم که باید زمینه و فضای سودجویی از کودکان کار را از بین ببریم که یکی از این زمینه‌ها هم در پسماند است، پس ساماندهی مخازن را در دستور کار قرار دادیم تا یکی از ابعاد زمینه ساز «کار کودک» را ساماندهی کنیم، چرا که بررسی‌ها نشان داده کودکان کار عمدتا اسیر و گرفتار باندهای جمع‌آوری زباله می‌شوند و اگر این فرآیند پسماند اصلاح شود در کاهش کار کودک موثر است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: ورود شهرداری تهران به برخی موضوعات همچون مقابله با آسیب‌های اجتماعی شامل جمع‌آوری معتادان متجاهر و کودکان کار و همچنین موضوع مسکن، در حالیست که برخی اعلام می‌کردند این مسائل به شهرداری تهران ارتباطی ندارد و در ادوار قبلی نیز رویکردی وجود داشت که شهرداری حداکثر یکی از دستگاه‌های دخیل در موضوعاتی همچون آسیب های اجتماعی، آلودگی هوا و... است.

وی تاکید کرد: در دوره جدید مدیریت شهری رویکرد جدیدی مطرح شده که شهرداری داوطلبانه مسئولیت را پذیرفته و دست کمک به سمت همه دستگاه ها دراز می کند. بر همین اساس اتفاق خوبی در قرارگاه اجتماعی افتاد و آن هم ایجاد هم افزایی میان دستگاه های مرتبط در جلسات منظم این قرارگاه بوده است، به شکلی که شاید یک نامه نگاری که درگذشته مدتها به طول می انجامید در قرارگاه اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن تصمیم گیری می شد و اجرا نیز آغاز می شد.

محمدخانی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در مدل قرارگاهی مسئولیت قبول کرده و تا ۵هزارو۵۰۰ نفر، ظرفیت جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر را افزایش خواهد داد، افزود: در حال حاضر ظرفیت نگهداری از آنچه برآورد تعداد معتادان متجاهر است در تهران بیشتر شده است؛ بر همین اساس برای نگهداری مشکلی نداریم و مشکل تنها در زنجیره جمع آوری و بازپروری است که شهرداری در این حوزه هم کمک می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعیین ظرفیت یاورشهرها برای معتادان متجاهر خاص همچون زنان، کودکان و افراد دارای زخم باز بر چه اساسی انجام شده است؟ افزود: در حوزه معتادان متجاهر همه اعداد و ارقام تخمینی است و برآوردی ۲۱ هزار نفر از تعداد معتادان متجاهر تهران وجود دارد که ممکن است تعداد بیشتر یا کمتر از این رقم باشد. بر اساس همین برآورد تخمین زده شده بود که گروه های خاص نیز حدود ۵ هزار نفر هستند و بر این  محور کار پیش رفت. بی تردید وقتی در چنین مواردی کار شروع می شود ممکن است در ادامه تغییراتی هم ایجاد شود قطعا نمی شود منتظر آمار دقیق یک دستگاه برای شروع کار باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 28590

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =