تجهیز خانه‌ها برای جلوگیری از مرگ خاموش

طرح بررسی میزان خطر گازگرفتگی منوکسیدکربن در منازل شهروندان توسط نیروهای آتش‌نشانی آغاز شد.

به گزارش شهر، هوا سرد شده است و شهروندان برای گرم کردن منزل و محل کارشان سراغ سیستم‌های گرمایشی (بخاری، شومینه، شوفاژ و...) رفته‌اند؛ وسایلی که خوراک سوختشان گاز است. سوختی که به‌دلیل قرارگرفتن در جرگه سوخت‌های پاک محبوب مردم است، بر اثر سهل‌انگاری می‌تواند به قاتل مرموزی تبدیل و مرگ خاموش را رقم بزند.

براساس آمار سازمان پزشکی‌قانونی در ۶ماهه اول امسال حدود ۲۲۴نفر توسط گاز منوکسید کربن فوت کرده‌اند که تهران با ۲۹مورد، بیشترین قربانی در کشور را داشته است؛ به همین دلیل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در آستانه آغاز فصل سرما به‌صورت نمادین طرح بررسی میزان خطر گازگرفتگی و انتشار منوکسیدکربن (گاز بی‌بو و بی‌رنگ) در منازل را اجرایی کرده تا با آگاهی‌بخشی به شهروندان آمار قربانیان این قاتل خطرناک (منوکسیدکربن) را کاهش دهد. روز گذشته اجرای این طرح در برخی از مناطق (۷،۸،۱۰،۱۱،۱۲و۱۳) به‌صورت پایلوت عملیاتی شد.

 مسمومیت با گاز منوکسید کربن شایع‌ترین عارضه فصول سرد سال است که دقت در نصب وسایل گرمایشی گازسوز می‌تواند آمار این عارضه را کاهش دهد. سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اجرای طرح سنجش وضعیت بخاری و آبگرمکن‌های گازی نصب شده در منازل، گامی در راستای تحقق این هدف (کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از منوکسیدکربن) برداشته است. آنطور که معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، عنوان کرده: «امسال این طرح وسیع‌تر از سنوات گذشته علاوه بر مناطق ۲۲گانه در مراکز ۳۰استان هم اجرا می‌شود. آمار دقیقی از تعداد منازل هدف‌گذاری شده در مناطق ۲۲گانه نمی‌توان ارائه داد؛ چراکه این آمارها باتوجه‌بر تعداد و وضعیت محلات، متفاوت است.»

جلال ملکی با بیان اینکه برای انجام این کار (حضور مأموران آتش‌نشانی در منازل شهروندان و سنجش میزان انتشار گاز منوکسید کربن) در هر منطقه ۵ تا ۶ تیم پیش‌بینی‌شده است، گفت: «این طرح در مناطق مرکزی (۱۰، ۱۱و۱۲) به‌دلیل متراکم بودن و وضعیت خاصی که به لحاظ بافت‌های قدیمی و فرسوده و افزایش میزان خطرپذیری دارند، با حضور ۲۲تیم شروع شده است.» به‌گفته او، کارشناسان آتش‌نشانی با حضور در منازل شهروندان (کسانی که از بخاری استفاده می‌کنند) اقدام به نصب سنسورهای هشداردهنده گاز منوکسیدکربن می‌کنند. این سنسورها در زمان انتشار این گاز (منوکسیدکربن) آلارم (هشدار) می‌دهند و شهروندان می‌توانند نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

نصب ۱۵۰سنسور هشداردهنده

سعید کاظمی، مدیر پیشگیری منطقه۶ عملیاتی آتش‌نشانی شرق تهران (مناطق ۷، ۸ و ۱۳) هم از اجرای طرح «دودکش‌های ایمن و ارائه راهکار با گاز منوکسید کربن» خبر داد و گفت که سال گذشته حدود ۱۸۳نفر به‌دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن جانشان را از دست دادند و امسال این آمار افزایش ۲۲درصدی داشته و به همین دلیل امسال طرح مقابله با مخاطرات این گاز کشنده گسترده‌تر اجرایی شده است.

آنطور که او عنوان کرده: «محله‌های کم‌برخوردار جامعه، هدف این طرح هستند و روز گذشته با حضور کارشناسان سازمان آتش‌نشانی وضعیت وسایل گرمایشی گازسوز (ترجیحاً بخاری) در محله‌های ارامنه، زاهد گیلانی و گلشن بررسی و برای ۵۰خانه مسکونی در هرمحله سنسورهای هشداردهنده نصب و بروشورهای آموزشی توزیع شد.» کاظمی با بیان اینکه طرح تا پایان آبان ادامه دارد، گفت که امکان نصب سنسور برای تمام منازل مسکونی وجود ندارد، اما متقاضیان می‌توانند این دستگاه را با مبالغ ۵۰۰‌تا۶۰۰هزارتومان از مراکز فروش تجهیزات و لوازم آتش‌نشانی خریداری و برای نصب آنها از مأموران آتش‌نشانی درخواست کمک کنند.
 

تجهیز خانه‌ها برای جلوگیری از مرگ خاموش

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 28663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =