منطقه ۸؛ پیشتاز در اجرای پروژه‌های عمرانی

در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بنای ما بر این است که این گزارش نظارتی هر سه ماه یکبار در شورا ارائه شود، اظهار کرد: علاوه بر سایر بخش هایی که بر آنها نظارت می کنیم، این گزارش ها نیز می توانند به ما نشان دهند که روند امور در شهرداری در طول سه ماه بر چه اساس است.

وی همچنین تصریح کرد: ما می خواهیم بدانیم در خصوص هر یک از ردیف های پیش بینی شده در بودجه برای شهرداری چگونه اقدام شده و مردم نیز متوجه شوند که درآمدهای کسب شده بر اساس بودجه در کدام بخش هزینه شده است؟ همچنین می توانیم متوجه شویم که در چه بخشی عقب ماندگی داریم و در چه بخشی بیشتر پیش رفته ایم.

آخوندی با بیان اینکه سامانه فاینانس، جلسات تخصصی با معاونت فنی و عمرانی و بازدید از پروژه ها منابع اطلاعاتی ما هستند، خاطرنشان کرد: این گزارش منتهی به ۳۱ شهریورماه است و ممکن است در دو ماه اخیر اقداماتی صورت گرفته باشد که در گزارش سه ماه آینده قرائت خواهد شد. آمار و ارقام به این معنا نیست که کارکنان شهرداری بخشی از کار را معطل گذاشته اند. ما این گزارش را ارائه می دهیم که ایرادات موجود برطرف شود.

وی با بیان اینکه جمع کل بودجه مصوب در معاونت فنی و عمرانی دو هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بوده است، اعلام کرد: از دو هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان از محل تملک سرمایه ای هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۰۳ درصد تخصیص در بخش تملک دارایی صورت گرفته است، یادآور شد: از هزار و ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی دریافتی تنها ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۷۰۰ میلیارد تومان ثبت نشده که باید مورد توجه قرار بگیرد. به طور میانگین پیشرفت فیزیکی ۶ ماهه ۳۲ درصد است.

وی با اعلام اینکه درصد میزان تخصیص نسبت به کل سال ۵۲ درصد و میزان پیشرفت ریالی ۲۴ درصد است، خاطرنشان کرد: ۳۸ پروژه از طرح های عمرانی شهرداری غیرمستمر و ۲۰ پروژه  نیز مستمر است. در بخش مستمر هزار و ۹۵ میلیارد تومان مصوب شده که ۵۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است. در بخش غیرمستمر نیز از هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان، هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و ۷۰۷ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه اعتبارات نقد از هزار و ۶۶۵ میلیارد تومان مبلغی بالغ بر ۷۲۶ میلیارد تومان ابلاغ و ۲۹۷ میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: تخصیص اعتبار بیش از ۱۰۰ درصد بوده اما با توجه به تخصیص و نقدینگی ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی در ۶ ماهه آما چندان مناسبی نیست و باید درصد پیشرفت بیش از این می بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگراه یادگار امام ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه داشته که ۹۹ میلیارد تومان اختصاص یافته اما پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد، گفت: باید تکلیف بیش از دو هزار میلیارد تومان تملک در این بخش مشخص شود. میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه ۲۴ درصد است.

وی همچنین تصریح کرد: پروژه شهید بروجردی ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت ریالی امسال این طرح ۲۷ درصد بوده است. به نظر می رسد پس از تملک در این طرح، دو یا سه ماه زمان برای عملیات عمرانی نیاز باشد.

آخوندی با بیان اینکه ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح شهید شوشتری پیش بینی شده بود، اظهار کرد: این طرح در مجموع ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت ریالی ۱۲ درصد بوده است.

وی با اعلام اینکه اصلاح تقاطع های غیرهمسطح در بودجه پیش بینی شده است، یادآور شد: در اصلاحیه بودجه و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ اعتباری برای اصلاح این تقاطع ها پیش بینی شد اما باید توضیح داده شود که چرا میزان پیشرفت فیزیکی این طرح به اندازه ای که باید باشد، نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: تعدادی از طرح های عمرانی نیز به صورت کامل به نتیجه رسیده اند.

طرح‌های عمرانی بر مبنای اولویت‌های ترافیکی تعریف شود

سید جعفر تشکری هاشمی ضمن تقدیر از تلاش های معاونت فنی و عمرانی شهرداری برای اجرای طرح های عمرانی گفت: این گزارش مربوط به ۶ ماهه اول سال است و ممکن است با دو ماه اخیر تفاوت هایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در مجموع ۴۱ پروژه اولویت دار در شهر تعریف شده بود، اظهار کرد: از این تعداد ۱۵ پروژه تا پایان ۶ ماه هنوز شروع نشده بود، هفت پروژه پیشرفت فیزیکی صفر تا پنج درصد، چهار پروژه پنج تا ۱۰ درصد و مابقی پیشرفت فیزیکی بیش از ۱۰ درصد داشتند که در مجموع میانگین پیشرفت این طرح ها هفت درصد بوده است. در جریان هستم که شهرداری با جدیت پیگیر رفع موانع این طرح هاست.

وی با اعلام اینکه اعتبار برخی طرح ها بیش از سقف مصوب است، یادآور شد: قطعا حسن نیت در این زمینه وجود دارد اما به لحاظ رعایت چارچوب ها درخواست می شود که مجوز آن از شورا اخذ شود.

تشکری هاشمی تأکید کرد: طرح ها بر مبنای اولویت های ترافیکی تعریف شوند و پیشنهاد می شود معاونت فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک جلساتی را با یکدیگر داشته باشند تا بتوان پروژه های اولویت دار را تعریف کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بزرگراه شهید شوشتری عملکرد استراتژیک دارد، گفت: می دانیم که پیگیری هایی در این زمینه صورت گرفته اما نیاز است که به قطعیت برسد.

وی تأکید کرد: وضعیت معاونت فنی و عمرانی بسیار بهتر از مناطق است؛ به طوریکه تمام پروژه های عمرانی منطقه یک پیشرفت فیزیکی نداشتند و در منطقه دو نیز از پنج پروژه تنها یک پروژه پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد. البته منطقه ۸ از بهترین مناطق در اجرای طرح‌های عمرانی است و عملیات عمرانی ۱۴ طرح این منطقه در طول ۶ ماه ابتدایی سال آغاز شده بود. در مجموع منطقه یک بدترین وضع و منطقه هشت بهترین وضع را داشته است.

انتهای پیام/

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 28668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =