پایان پروژه‌های نیمه‌تمام در پایان سال

معاون فنی و عمرانی شهرداری در صحن شورای شهر تهران از تکمیل ۹۰پروژه معطل پایتخت طی ۴ماه آینده خبر داد.

به گزارش شهر، ارائه گزارش نظارتی ۶ماهه (تا پایان شهریور) پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران توسط کمیسیون برنامه‌وبودجه، مهم‌ترین دستور یکصدوهفتمین جلسه شورای شهر پایتخت بود. این اقدام برای نخستین‌بار در این دوره (شورای ششم) صورت‌گرفته و محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در جریان ارائه آن گفت که با کسی تعارف نداریم و تهیه و ارائه گزارش نظارتی از عملکرد معاونت‌های مختلف بیانگر نقاط ضعف و ایرادات است که در ماه‌های آتی معاونان می‌توانند نسبت به رفع آنها و ثبت عملکرد موفق اقدام کنند. او با بیان اینکه اختصاص اعتبارات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بیش از ۱۰۰درصد بوده، عنوان کرد که پروژه‌ها پیشرفت ۳۲درصدی داشته‌اند و قابل قبول نیست.

به‌گفته آخوندی؛ گزارش نظارتی عملکرد معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و فرهنگی و اجتماعی هم تهیه و به‌زودی در صحن شورا ارائه می‌شود. کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، تهیه گزارش‌های نظارتی را در اولویت اقداماتش قرار داده ‌و آنطور که محمد آخوندی، رئیس این کمیسیون عنوان کرده: «قرار بود این گزارش‌ها  ۳ماهه ارائه شود؛ اما بنا به دلایلی ۶ماهه ارائه شده است.» او با اشاره به اهداف این کار گفت: «می‌خواهیم مشخص شود، چه اقداماتی درخصوص ردیف‌های پیش‌بینی‌شده بودجه۱۴۰۱ انجام شده است؟ چقدر عقب‌ماندگی داریم؟ و در چه بخش‌هایی پیشرفت داشته‌ایم؟ همچنین برای مردم روشن شود درآمدهای کسب‌شده در کدام بخش‌ها هزینه شده است.»

نگاه آماری به بودجه عمرانی
محمد آخوندی در ادامه گزارش به بودجه معاونت فنی و عمرانی اشاره و عنوان کرد: «۲هزارو۵۸۹میلیارد تومان بودجه مصوب معاونت فنی و عمرانی بوده که ۲هزارو۴۸۰میلیارد تومان اعتبار مصوب تملک دارایی سرمایه‌ای بوده و هزار و ۲۸۵میلیارد تومان تخصیص داده شده است. شهرداری ۵۸پروژه در حوزه معاونت فنی و عمرانی داشته که ۲۰پروژه مستمر و ۳۸پروژه غیرمستمر بوده و در ۶ماهه ابتدای سال به‌طور کلی پروژه‌ها ۳۲درصد پیشرفت داشته‌اند که با توجه به اعتبار تخصیصی، مناسب نیست و انتظار می‌رفت میزان پیشرفت بیش از این باشد.»
 از پروژه یادگار امام تا طرح شهید شوشتری
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت پروژه‌های مهم اشاره و عنوان کرد: «بزرگراه یادگار امام ۱۸۰میلیارد تومان بودجه داشته که ۹۹میلیارد تومان اختصاص‌یافته اما ۲۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه شهید بروجردی امسال ۱۷درصد و طرح شهید شوشتری هم ۱۲درصد پیشرفت داشته‌اند. همچنین در بودجه۱۴۰۱ اعتباری برای اصلاح تقاطع‌های غیرهمسطح پیش‌بینی ‌شده است؛ اما میزان پیشرفت در این طرح‌ها قابل‌قبول نیست.»

منطقه۸ رکورددار پروژه‌های عمرانی
در ادامه جلسه و پس از ارائه گزارش نظارتی، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا گریزی به وضعیت پروژه‌های مناطق زد و گفت: «پروژه‌های عمرانی منطقه یک پیشرفت فیزیکی نداشته و در منطقه۲ هم ۵پروژه پیش‌بینی‌شده که فقط یک پروژه عملیاتی شده و پیشرفت ۵درصدی داشته است. منطقه۸ با ۱۴طرح عمرانی که همگی در ۶ماهه ابتدای سال عملیاتی شده‌اند و اکنون پیشرفت قابل‌قبولی دارند، وضعیت مناسب‌تری دارد و در مجموع منطقه یک بدترین و منطقه۸ بهترین وضعیت در حوزه پروژه‌های عمرانی را دارند.»

تسویه‌حساب با واگذاری سهام ۴شرکت
یک فوریت لایحه واگذاری بخشی از سهام ۴شرکت‌ تابعه شهرداری تهران (فروشگاه شهروند، همشهری، فروشگاه رفاه و شهر آفتاب) جهت تسویه بدهی به بانک‌ها، دستور جلسه دیگر پارلمان شهری بود؛ لایحه‌ای که احیاکننده مصوبه دوره چهارم شورای شهر تهران است و مهدی چمران با اشاره به این موضوع، گفت: «آن دوره (شورای چهارم) نمایشگاه آفتاب و فروشگاه شهروند را به‌ازای پرداخت بدهی به بانک شهر واگذار کردیم؛ اما در دوره پنجم اعضای شورا آن را پس گرفته و قرارداد را به هم زدند. این واگذاری‌ها به‌علت پرداخت بدهی‌ها بود؛ چراکه در آن زمان مبلغ بدهی به بانک ۵۰۰۰میلیارد تومان بود، اما حالا این عدد به ۳۸هزار میلیارد تومان رسیده است.» در ادامه لطف‌الله فروزنده، معاون مالی شهردار تهران هم در توضیح فوریت این لایحه از بدهی ۵۰هزار میلیاردتومانی پرده برداشت و گفت: «با واگذاری سهام این شرکت‌ها به‌دنبال کاهش تصدی‌گری شهرداری در راستای افزایش بهره‌وری و اصلاح ساختارها هستیم. شهرداری اکنون ۵۰هزارمیلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد که ۳۰هزار میلیارد تومان اصل پول و ۲۰هزار میلیارد سود آن است که اگر این لایحه به تصویب برسد، می‌توانیم هرچه سریع‌تر نسبت به عملیاتی‌کردن اقدام کنیم.» او همچنین گفت که ۳۸هزار میلیارد تومان به بانک شهر و ۸هزار میلیارد تومان به پیمانکاران در مناطق، بدهی داریم. گرچه در ادامه برخی از اعضا (مهدی عباسی، حبیب کاشانی، علی‌اصغر قائمی و ناصر امانی)، موارد و نکاتی چون مشخص‌شدن بدهی‌ها و فرصت بیشتر برای بررسی لایحه و... را مطرح کردند؛ اما در نهایت لایحه تصویب و مقرر شد در مدت ۲هفته توسط کمیسیون‌ها بررسی شود.


تلاش برای ارائه تسهیلات به تاکسیرانان

رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران از اختصاص تسهیلات به تاکسیرانان برای جایگزینی خودروهای جدید خبر داد و گفت که امیدواریم بتوانیم در این حوزه از دولت کمک بگیریم. مهدی چمران با بیان اینکه یکی از مشکلات در تحویل تاکسی‌ها و ون‌ها، گرانی است، عنوان کرد: «پولی که برای خرید خودروی جدید نیاز است، در اختیار رانندگان نیست. مقرر شد دولت تسهیلاتی درنظر بگیرد و تاکسی‌ها و ون‌ها از فرسودگی خارج شوند و با ورود خودروهای نو (ون و تاکسی) خدمت‌رسانی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطلوب‌تر شود.»

بهره‌برداری از ۹۰پروژه تا پایان سال
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در جریان ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش‌رو، از بهره‌برداری ۹۰پروژه معطل‌مانده تا پایان سال خبر داد و گفت که طی ۴ماه آینده به‌طور میانگین در هر منطقه حدود ۴پروژه بهره‌برداری می‌شود. عباس شعبانی درباره قابل‌قبول نبودن پیشرفت پروژه‌ها هم عنوان کرد: «برخی از پروژه‌ها در ماه پنجم یا ششم (مرداد و شهریور) به ما ارجاع داده شده‌اند و اکنون (مهر و آبان) پروژه‌هایی که پیشرفت ۱۰درصدی داشته‌اند به ۲۵درصد رسیده‌اند.»

نیمه‌تمام‌های عمرانی تهران در مسیر اتمام
  ۹۰پروژه معطل پایتخت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
  بیش از ۱۰۰پروژه عمده در شهر تهران معطل بوده‌اند که ارزش آنها هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
  با ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه، پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام خواهند رسید.
  ۱۰میلیارد تومان هر هفته به پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص می‌یابد.

بزرگراهی
  بزرگراه شهیدشوشتری در ۲قطعه اجرایی می‌شود.
  قطعه اول بزرگراه شهید شوشتری به طول ۹کیلومتر شهریور۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
  پیشرفت ۱۲درصدی برای قطعه بزرگراه شهید شوشتری تا پایان امسال پیش‌بینی شده که تاکنون ۶درصد انجام شده است.
  پروژه شهید شوشتری نیاز به ۷هزار میلیارد تومان 
اعتبار دارد.
  بازبینی در پروژه یادگار امام (ایجاد اتصال میان ۲باند)، هزار و ۳۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی در پی
 داشته است.
  پیشرفت ۱۵درصدی برای پروژه یادگار امام(ره) طی امسال پیش‌بینی شده بود که ۷درصد آن انجام
 شده است.
  ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار برای نصب ۲پل در میدان سبلان نیاز است که با اصلاح مهندسی هزینه به ۷۰میلیارد تومان کاهش پیدا
 کرده است.
  اگر معارضین طرح قطعه اول بزرگراه یادگار امام(ره) برطرف شود در ۲۲ بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
  در محدوده بزرگراه شهید همدانی   ۱۱۵کیلومتر اضافه راه وجود داشت که با اصلاح ایجاد شده ۱۶کیلومتر
 از مسیر کاهش یافته است.
  بخشی از اصلاحات بزرگراه شهیدهمدانی در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

پل‌ و تقاطع
  تکمیل ۱۸تقاطع ترددی
 در دستور کار قرار
 دارد.
  قرارداد احداث ۱۰تقاطع
 با قرارگاه خاتم منعقد 
شده است.
 ۱۲تا۱۴تقاطع تا پایان سال آماده بهره‌برداری 
می‌شود.
  ۲۰پروژه اصلاح تقاطع غیرهمسطح سال آینده انجام خواهد شد.
  تهران بیش از ۷۵۰دستگاه پل دارد.
  ۶۶پل ساخته شده تا قبل از سال ۸۱ نیاز به مقاوم‌سازی‌ و مرمت لحظه‌ای دارند.
  ۱۴پروژه مقاوم‌سازی‌ پل پیش‌بینی شده که ۷طرح امسال و ۷طرح سال آینده تحویل داده می‌شود.

آسفالت‌ریزی
  ۱۱۰میلیون مترمربع مساحت معابر شهر تهران است.
  معابر تهران از نظر روکش آسفالت با عقب‌ماندگی ۱۰میلیون تنی روبه‌روست.
  ۵۹۶هزار تن آسفالت در ۶ماهه ابتدای امسال تولید و پخش شده است.
  شهرداری امسال توانسته از مرز ۶۰۰ هزار تن در تولید و پخش عبور کند.
  ۱۹۰هزار تن آسفالت در مناطق در پی اجرای طرح خدمت مناطق ۲۲گانه اجرا و توزیع شد.
  مناطق۲۲گانه امسال به اندازه ۵برابر آسفالت خیابان ولیعصر، به عرض ۱۶متر آسفالت شدند.

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 28717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =