بازگشت پارکبان‌ها به شهر با مسئولیت محدود / تکرار داستان پول بیشتر برای جای پارک بهتر یا تجربه‌ای تازه در تهران؟

بیشتر مردم در تهران با دور دور کردن‌های کلافه‌کننده برای یافتن جای پارک در معابر شهر آشنا هستند.حالا بعد از گذشت چندسال از تجربه ناموفق مدیریت پارک حاشیه‌ای توسط پارکبان‌ها،قرار است باردیگر این افراد به شهر برگردند؛این بار اما با مسئولیت محدود و بدون هیچ ارتباط مالی با شهروندان.

به گزارش شهر، تهران مشکلات زیادی دارد؛ در کنار آلودگی هوا و ترافیک اما پیدا کردن جای پارک در این شهر سوهان روح مردم شده‌است. طبق برخی آمارها، روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از وقت مردم در بالا و پایین کردن خیابان‌ها برای یافتن جای پارک تلف می‌شود؛ شمال و جنوب شهر هم ندارد، کمتر خیابان و کوچه‌ای در تهران پیدا می‌شود که ماشین‌ها در دو طرف آن پارک نشده باشند.

در سال‌های گذشته برای حل مشکل جای پارک برنامه‌هایی از سوی مدیران شهری پیشین تهران اجرا شد که مهمترینش به‌کارگیری پارکبان‌ها در کنار دستگاه‌های پارکومتر و حاشیه خیابان‌ها بود. برنامه‌ای که این روزها از آن به عنوان طرحی شکست خورده یاد می‌شود و نتیجه این برنامه نارضایتی شهروندان کلافه از پیدا نکردن جای پارک بود که معتقد بودند پارکبان‌ها اولویت را به افرادی می‌دادند که به ازای دراختیار گرفتن جای پارک، پول بیشتری به آنها می‌پرداختند.

زیرمیزی گزاف‌ برای جای پارک ثابت

یکی از شهروندان گلایه‌مند از نبود جای پارک در تهران به تجربه برخورد با پارکبان‌ها در فضاهای پارک حاشیه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید:«حدودا، ۶،۷ سال قبل برای تهیه داروی همسرم از داروخانه دنبال جای پارک بودم.بعد از یک ربع بالا پایین کردن خیابان، جای پارکی پیدا کردم اما پارکبانی که در محل حضور داشت اجازه پارک به من نداد و مجبور شدم دوبله پارک کنم. از داروخانه که بیرون آمدم خودروی مدل بالایی از راه نرسیده در همان جا پارک کرد.عصبانی شدم؛ پرس و جو کردم و فهمیدم این جای پارک، پارکینگ اختصاصی خانمی وکیلی است که برای جای پارک مقابل دفتر وکالتش،هفتگی و ماهانه پول زیادی به پارکبان می‌دهد.»

زیرمیزی و پارتی‌بازی در این طرح،باعث تجدید نظر مدیران شهری شد و نتیجه‌اش توقف حاکمیت پارکبان‌ها بر فضاهای پارک حاشیه‌ای شهر بود. حالا بعد از چند سال اما شورای شهرتهران طبق مصوبه اخیرش قرار است پارکبان‌ها را به خیابان‌های شهر برگرداند.

نظارت بر جای پارک با اینترنت اشیاء

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در تشریح این برنامه جدید می‌گوید: «مصوبه شورا اجازه می دهد بدون استفاده از نیروی انسانی و با تجهیزات الکترونیکی برای پارک حاشیه ای استفاده کنیم. استفاده عادلانه از پارک‌های حاشیه‌ای طبق قانون ضروت دارد. مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای توسط شهرداری به دو صورت تمام مکانیزه یا با استفاده از گروه‌های انسانی اما بدون ارتباط مالی با شهروندان در مصوبه شورای اسلامی شهر تهران پیش بینی شده است.»

سیدجعفرتشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین می‌افزاید: « در جریان بررسی مصوبه شورا،برخی دوستان استفاده از اینترنت اشیاء ( IOT) را مطرح کردند. در نهایت اما گزینه دیگری اضافه کردیم که نیروی انسانی هم باشد. نیروی انسانی به نحوی به کارگرفته خواهد شد که هیچ گونه ارتباط مالی با شهروندان نداشته باشد.مردم در حساب شهروندی خود در سامانه «تهران من» حسابشان را شارژ می‌کنند. پارکبان‌ها فقط شماره پلاک ماشین پارک شده را برای سرور مرکزی ارسال کرده و اگر بیش از نیم ساعت، پلاک خودروی مذکور در جای پارک مشاهده شود، به میزان ساعتی که در محل پارک کرده، از حساب شهروندی‌اش کم می‌شود. بنابراین نیروی انسانی هیچ رابطه مالی با مردم نخواهند داشت و پارکبان‌ها صرفا اطلاعات پلاک را برای مرکز ارسال می‌کنند.»

جای پارک،کنتور می‌اندازد

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین مبنی بر اینکه آیا برگشتن پارکبان‌ها به شهر بازگشت به تجربه ناموفق قبل نیست؛چگونه قرار است بر پارکبان‌ها نظارت شود؟ می‌گوید:« همان طور که گفتم پارکبان‌ها فقط موظف هستند خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان را که شماره پلاکش دیده می‌شود،برای سرور مرکزی ارسال کنند. اگر در محل پارک ، خودرویی پارک نشده باشد، باید پارکبان‌ها تصویر فضای خالی را برای مرکز ارسال کنند. در نتیحه هیچ تبادل و توافقی بین راننده و پارکبان‌ها ایجاد نخواهد شد. مهمترین موضوع این است که مردم باید بدانند نباید پولی بدهند و نیروهای شهرداری هم می‌دانند نباید پول بگیرند.»

تشکری هاشمی در توضیح نحوه نظارت بر این پارکبان‌ها تاکید می‌کند: « اگر کسی در این میان تخلفی بکند، سیستم هوشمند به نوعی نظارت بر عملکرد پارکبان‌هاست. بر همین اساس،طبیعی است اگر عکس خودرویی ارسال شد، هزینه‌ها محاسبه می‌شود و اگر هم جای پارکی خالی بود، باز هم عکس فضای خالی پارک ارسال می‌شود. این سیستم جلوی ایجاد فساد را تاحد زیادی می‌گیرد.»

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران بار دیگر تاکید می‌کند که دریافت هرگونه پول نقد به پارکبان‌ها به صورت جدی از سوی بازرسان و نیروهای کنترلی رصد می شود و مردم هم باید بدانند برای جای پارک، پرداخت هرگونه پول به پارکبان‌ها غیر قانونی است.»

برنامه جدید به این شرط خوب است

اینطور که پیداست مدیریت شهری مصمم است در اجرای طرح جدید، با استفاده  همزمان از سیستم مکانیزه و نیروی انسانی، رویه غلط گذشته که به گفته شهروندان اساسش بر مبنای«پول بیشتر، جای پارک بهتر» بود را اصلاح کند. اینکه این روش می‌تواند معضل پارک حاشیه‌ای را در تهران حل کند یا نظارت‌جدی بر جلوگیری از دریافت پول از راننده‌هایی که در به در دنبال جای پارک می‌گردند، امکانپذیر است؟ بخشی از پرسش‌هایی است که عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران به آن پاسخ داده است.

شهاب‌الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به تصمیم تازه مدیریت شهری در خصوص پارک حاشیه‌ای می‌گوید:«به صورت خلاصه ترکیب نیروی انسانی و ابزارهای مکانیزه ترکیب بدی نیست. کنترل و مدیریت مکانیزه فضاهای پارکینگ بسیار مطلوب است اما کنترل بصری هم می‌تواند پوشش بهتری ایجاد کند و هم برای خطایابی موثر باشد. مشروط به اینکه استفاده از نیروی انسانی باید به صورت چرخشی باشد. به باور من،اینکه نیروی انسانی حضور تصادفی و چرخشی داشته باشد و با شهروندان تعامل مالی نداشته باشد ایده مناسبی خواهد شد.»

این کارشناس شهری درباره اینکه چرا مدیریت شهری به سمت مکانیزاسیون بدون استفاده از  نیروی انسانی نمی‌رود،گفت: «باید توجه کرد که اثربخشی روش بر کارایی آن اولویت دارد. مکانیزاسیون، راهکاری است که امکان دارد مثل پارکومتر ناکارآمد باشد و مثل دوربین‌های ثبت تخلف تا حدی کارآمد. مکانیزاسیون خود اصالت ندارد بلکه اثربخشی روش مهم است.»

موازی کاری با کار پلیس؟

«استفاده از نیروی انسانی به صورت موثر می‌تواند برای ثبت جرایمی مثل تخلف پارک دوبله و پارک در پیاده‌روها و .... نیز مورد استفاده قرار گیرد.» این بند از مصوبه شورای شهر درباره پارک حاشیه‌ای موضوع دیگری است که به باور یک کارشناس پلیس راهور ضمن اینکه می‌تواند موازی کاری با وظایف پلیس باشد ،به نوعی نقش ضابط به پارکبان‌ها می‌دهد.

شهاب الدین کرمانشاهی اما می‌گوید: «شناسایی جرایم و اطلاع رسانی به پلیس به معنای صدور برگ جریمه نیست.استفاده صحیح از نیروی انسانی و حذف تبادلات مالی بسیار کلیدی است.توجه کنید که اتوماسیون و مکانیزه کردن روش‌ها اصل نیست.»

عضوهیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران درباره اینکه آیا استفاده دوباره از پارکبان‌ها در شهر که تجربه ناموفقی در سال های گذشته بود،بازگشت به عقب نیست؟ افزود: «موضوع این است که در این زمینه با توجه به تجارب گذشته عمل کنیم البته توصیه من اجرای آزمایشی و ثبت آموزه‌ روش‌های جدید و بعد تصمیم به توسعه است ولی نباید با اصرار بر مکانیزاسیون کامل کار مدیریت پارک را تضعیف کنیم.»

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 28922

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =