ورود اتوبوس‌های وارداتی؛ معطل دستورالعمل وزارت صمت/ هزینه ۵۰۰ اتوبوس را پرداخت کردیم؛ مقصر تاخیر تولیدکننده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابینه که ۲۵ درصد سهم ما و ۷۵ درصد سهم وزارت کشور است، به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه می‌شود که اقدامات بانکی برای پرداخت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار شهر، جلال بهرامی در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش نظارتی ۶ ماهه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا نشود تأثیری در حمل و نقل عمومی ندارد، اظهار کرد: اصل موضوع این است که ناوگان ما فرسوده است و اتوبوسی که در خط فعالیت می کند مطمئن نیستیم که تا پایان ساعت اداری بتواند فعالیت کند. ما عقب ماندگی در این زمینه داریم و با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قابل جبران نیست.

هزینه ۵۰۰ اتوبوس را پرداخت کرده‌ایم؛ مقصر تاخیر تولیدکننده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان باید به وزارت کشور داده می شد که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند، یادآور شد: ما این مبلغ را پرداخت کرده ایم و تولیدکننده اتوبوس را تحویل نداده که ما از وزارت کشور این اتوبوس ها را دریافت کنیم.

بهرامی با تأکید بر اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم می کند، تصریح کرد: برخی شرکت ها حتی توان یک دستگاه را نیز ندارند. ما با ۱۵ مدعی تولید کننده اتوبوس وارد مذاکره شدیم که ظرفیت تولید را به ما اعلام کنند. در چهار ماه اول اکثریت این خودروسازان ظرفیت خود را صفر اعلام کرده اند.

ورود اتوبوس‌های وارداتی؛ معطل دستورالعمل وزارت صمت

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ به طور میانگین افق ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: نزدیکترین راه در تأمین اتوبوس واردات است. ما در یک هفته تمام کمیسیون های مرتبط با این موضوع را در وزارت اقتصاد، هیات دولت و مجلس بررسی کرده ایم. مقدمات واردات دو هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده ایم و رئیس جمهور دستور را صادر کرده اما وزارت صمت دستورالعمل اجرایی را صادر نکرده است. به سرعت می توانیم این اتوبوس ها را از کشورهای اروپایی تأمین کنیم و قیمت آنها نیز نسبت به اتوبوس های داخلی مناسب است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند، گفت: دو هزار دستگاه را وزارت کشور باید تأمین کند و از ۳۰۰ دستگاه سه کابینه نیز ۲۵ درصد سهم ما و ۷۵ درصد سهم وزارت کشور است که اقدامات بانکی برای پرداخت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن در حال انجام است. با احتساب این موارد اگر این ۳۰۰ دستگاه تأمین شود تا کنون پنج هزار دستگاه را تعیین تکلیف کرده ایم.

مذاکره با ۵ خودروساز به منظور تامین اتوبوس‌ها

بهرامی همچنین تصریح کرد: در خرید ظرفیت داخلی جلسات تبصره ۱۸ را برگزار کرده و در خصوص ماده ۱۲ نیز ورود کرده ایم. همچنین ما تضمین کننده تسهیلات بانکی خودروسازان برای تأمین اتوبوس ها می شویم. با پنج خودروساز با اولویت هزار و ۵۰۰ دستگاه گازوئیلی و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شده ایم و در حال توافق هستیم که ۲۵ درصد مبالغ به صورت غیرنقد تأمین شود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که بازپرداخت به صورت هشت ساله انجام و فشار مالی از روی دوش شهرداری برداشته شود، گفت: شرکت خصوصی ۱۰ سال تعهد دارد و پس از آن مالکیت به همان شرکت اختصاص پیدا می کند. در حال حاضر عمر مفید این بخش بیش از ۱۵ سال است و شرکت های خصوصی هر زمانی که بخواهند می توانند اتوبوس ها را اسقاط کنند و اجازه آنها با شهرداری نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه باید بین افزایش طول خط و ایستگاه تفکیک قائل شویم، تصریح کرد: باید به افزایش تعداد سفرها و تعداد مسافران در سال ۱۴۰۲ توجه کنیم. برخی اقدامات مترو به افزایش تعداد مسافر منجر نمی شود اما خدمات و ایمنی را تسریع می کند.

پیشرفت ۹۸درصدی مراحل تولید واگن ملی

وی افزود: واگن ملی ۹۸ درصد فرآیند استاندارد را طی کرده و پس از انجام دو درصد باقی مانده اولین رام وارد ناوگان می شود. درخصوص ۶۳۰ واگن پیش بینی شده -باید ۱۵ درصد اعتبارات را ما تأمین کنیم و مابقی را دولت پرداخت کند- در بهترین حالت ۱۴ ماه تا دو سال دیگر اولین رام به دست ما می رسد.

مذاکره با روسیه و چین برای خرید واگن مترو

بهرامی با بیان اینکه برای واردات واگن با روسیه و چین وارد مذاکره شده ایم، یادآور شد: برای تکمیل خط ۶ با جدیت اقدامات لازم را پیگیری می کنیم. در انتخاب پیمانکار نیز اولویت اول برای مان تکمیل خطوط است.

انتهای پیام/

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 28951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =