تعریف حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در شهر

شهردار تهران در جلسه کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: اولین اقدام ما در دوره اخیر مدیریت شهری خروج از تنش مالی میراث دوره قبل بود.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش از عملکرد یک ساله شهرداری تهران اظهار کرد: یک سال و ۲ ماه و ۲۴ روز است که در خدمت مردم هستیم؛ در ابتدا دریافتیم که بزرگترین مشکل شهرداری تهران موضوع منابع مالی است چرا که شهرداری دوسال و نیم در تنش مالی بود و در سال ۹۹ سه ماه برای پرداخت حقوق کارکنان خود مقروض شده بود؛ یکی از دلایل این تنش مالی، سقوط صدور پروانه بود چرا که در سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه و در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه در سال صادر شده بود. در واقع تعداد پروانه ها به یک ششم و میزان متراژ آنها به یک هفتم رسیده بود.

اولین اقدام ما خروج از تنش مالی میراث دوره قبل بود

وی با بیان اینکه اولین کار این بود که از تنش مالی خارج شدیم و تا پایان سال نیز ۹۹ درصد بودجه محقق شد، افزود: امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه در نظر گرفته شد که پیش‌بینی ما روی تحقق اعتباری بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد است، علاوه بر این ۳ تا ۴ سال بود که تمام پروژه‌های بزرگ شهرداری خوابیده بود اما اکنون همه پروژه‌ها فعال شده است و دو بزرگراه و یک آزادراه در حال ساخت است. از مرداد ماه تا امروز هر شنبه یک پروژه در مقیاس شهر افتتاح شده است و از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح پروژه‌ خواهیم داشت که ۸۵ درصد این موارد خاتمه و ۱۵ درصد آن شروع است مانند پروژه شهید شوشتری که ۱.۵ درصد بار ترافیکی تهران را کاهش می دهد.

زاکانی با اشاره به اینکه همچنین سال گذشته یکهزار و ۲۵۰ هکتار پیرامون شهر تهران فضای سبز ایجاد شد و امسال نیز یکهزار و ۵۰۰ هکتار اضافه خواهیم کرد، ادامه داد: قبل از انقلاب، ۴۲۰۰ هکتار، میزان فضای سبز پیرامونی شهر تهران بود و ۷۲ پارک در شهر وجود داشت اما امروز ۵۹ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی تهران است و تعداد پارک های شهر نیز به دو هزار و ۳۵۱ پارک رسیده است.

۸۴هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران با احتساب سودهای بانکی

شهردار تهران با بیان اینکه البته شهرداری ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که امسال با احتساب سود بانکی آن به بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، اضافه کرد: برنامه ما این است که امسال ۲۰ هزار میلیارد از این بدهی را کم کنیم.

۴۲ هزار میلیارد تومان دستاورد بستن یکی از پرونده های باز شهرداری با دیگر دستگاه‌ها 

وی افزود: علاوه بر این تلاش کردیم همه پرونده های بازی که با دستگاه ها داشتیم را ببندیم، جمع کردن یکی از این پرونده ها، پایه ۴۲ هزار میلیارد تومان قرارداد شده است، قراردادی که باعث می شود در بخش حمل و نقل، شهرسازی و فنی و عمرانی اقدامات جدی انجام شود.

وی با بیان اینکه از ۷۰ هزار هکتار بافت تهران ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است، عنوان کرد: کل زیرساخت های شهر شرایط نامطلوبی دارد مثلا در بحث شبکه جمع آوری آب های سطحی، تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر شبکه دارد که ۵۳۰ کیلومتر آن از قبل انجام شده و ۱۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است و بخشی از ۵۳۰ کیلومتر انجام شده نیز نیازمند ترمیم است.

تکمیل کل خطوط مترو و اکسپرس با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

زاکانی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل، تکمیل ۷ خط فعال مترو نیاز به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ یادآور شد: مثلا در خط ۶ ایستگاه ها به هم متصل نیستند که البته تا یک ماه آینده این ایستگاه ها به هم وصل می شوند؛ تهران باید ۳۲۵ ایستگاه مترو داشته باشد که در حال حاضر تنها ۱۴۴ ایستگاه آن فعال است و تکمیل کل خطوط و خطوط اکسپرس نیاز به  ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

شهردار تهران ادامه داد: ۷ خط فعال مترو ۲۵۰۰ واگن نیاز دارد در حالی که ما ۱۵۰۰ واگن داریم که ۲۰۰ دستگاه آن از رده خارج است و  دو سوم مابقی نیز نیاز به اورهال دارند که باید بتوانیم برای آینده بخشی از این واگنها را از طریق تولید داخل و بخشی دیگر را نیز از طریق واردات تامین کنیم.

برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است

شهردار پایتخت همچنین گفت: تهران ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمت نیاز دارد که در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم، در بخش ون نیز ۹۸ درصد ون ها فرسوده و نیمی از تاکسی های ما نیز از رده خارج هستند، بنابراین در بخش توسعه حمل و نقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

تعریف پروژه های مشارکتی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شهر

وی با اشاره به اینکه در بودجه تنها برای ساخت ۶۰ سانتیمتر مترو اعتبار دیده شده بود، تاکید کرد: به همین منظور توجه ما به این بود که بخشی از اعتبار و امکان را با انضباط مالی و بخشی از آن از طریق مولد سازی امکانات و بخشی دیگر را از طریق مشارکت تامین کنیم؛ لذا به غیر از بخش حمل و نقل و مسکن برای تهران پروژه های مشارکتی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تعریف کردیم.

زاکانی تاکید کرد: در بخش مسکن نیز ما حدود یک میلیون مسکن در تهران کم داریم.

آماده سازی دو هزار و ۵۰۰ تخت جدید برای معتادان متجاهر

زاکانی با بیان اینکه برهم انباشتگی مشکلات باعث شد که الگویی را استخراج و بر اساس آن تحولی را در حوزه روحی و کالبدی تهران داشته باشیم، گفت: اولین تحول را درباره خود شهرداری در دستور کار قرار دادیم تا شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و همه قابلیت های لازم را برای مدیریت شهری کسب کند؛ برای همین منظور تحت عنوان تشکیل قرارگاه هایی اعلام کردیم که شهرداری در همه امور شهر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مسئول است و بر همین اساس در بحث آسیب های اجتماعی و معتادان متجاهر  ۵ هزار تخت برای این افراد آماده کردیم و دو هزار و ۵۰۰ تخت دیگر نیز در حال کارساز است؛ علاوه بر این در حوزه مسکن وارد شدیم و کارسازی ۱۸۰ هزار واحد مسکن در سال را تعهد دادیم. 

شهردار تهران با اشاره به اینکه در واقع اولین گام این است که شهرداری از تصدی گری به سمت مدیریت یکپارچه شهری سوق پیدا کند، بیان کرد: اولین پیشنهاد ما این است که دولت کمک کند شهرداریها کام مردم را به خدمت شیرین کنند چرا که به ویژه در کلانشهرها، ۸۵ درصد مردم در این کلانشهرها زندگی می کنند. 

وی با بیان اینکه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را در بحث تحول کالبدی دنبال کردیم، افزود: اولین الگو در این خصوص برای منطقه ۱۸ در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد و دومین الگو در خیابان شهید بهشتی و در ۲۸۰۰ پارسل آن خواهد بود که در آن تمام سرانه ها دیده شود و شهر انسان محور مدنظر قرار گیرد. 

راه اندازی پارک های علم و فناوری در محدوده دانشگاه های شریف و علم و صنعت

زاکانی با بیان اینکه تحول سوم مربوط به حوزه نرم است که در آن شهروندان مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: نکته اصلی در این تحول  این است که در مساجد هیات امنا تشکیل دهیم و ۵۲ فعالیت را در محلات تعریف کنیم که ۵۲ رویداد در سال شکل بگیرد؛ تحول چهارم نیز مربوط به حوزه فناوری و ناظر به موضوع شهر هوشمند است و در این رابطه ایجاد پارک های علم و فناوری را دنبال می کنیم، مثلا ایجاد شهرک علم و فناوری در ۲۰۰ هکتار  هسته مرکزی پارک ولایت را در نظر داریم، همچنین در محدوده و مجاور دانشگاه های شریف و علم و صنعت نیز پارک های علم و فناوری تعریف می شود و کارخانه سیمان ری نیز تبدیل به مجموعه نوآوری می شود. 

در ادامه این جلسه چند تن از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود درباره مدیریت شهری پرداختند.
محسن پیرهادی در این جلسه اظهار کرد: در بحث هوشمندسازی و مترو لازم است برش‌های سالانه برای مردم مشخص شود تا میزان عملکرد شهرداری برای مردم ملموس باشد. همچنین شهر تهران در حوزه مراکز تفریحی، شهربازی ها با کمبود مواجه است.
وی افزود: اینکه شهرداری از پهنه بندی و بلوک بندی به پارسل بندی رسیده کار بزرگی است که در این باره نیز لازم است برش هایی از اقدامات برای مردم مشخص شود. علاوه بر این حاکمیت باید هزینه‌های پایتخت بودن تهران را پرداخت کند و و بنگاه های اقتصادی که در تهران نمایندگی دارند باید مسئولیت اجتماعی خود را برای کمک به مدیریت شهری بپذیرند، چرا که با این کار بخشی از مشکلات تهران حل می شود.
احمد علیرضا بیگی دیگر نماینده مجلس نیز بر استفاده از امکان و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور برای مشارکت در سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی و تمرکز برای بحث توریست درمانی تهران و توجه ویژه به موضوع بحران در تهران تاکید کرد.
ابوالفضل ابوترابی دیگر عضو این کمیسیون ضمن تشکر از شهرداری که دست به کارهای اساسی و بنیادین زده تاکید کرد: اطلاع رسانی در این زمینه ضعیف است و نیاز به تقویت دارد تا مردم امیدوار شوند. برای بحث معتادین متجاهر اقدامات خوبی انجام دادید که حتما در پیش خداوند ماجور هستید. همچنین موضوع شورای عالی ساماندهی تهران بزرگ و انتقال پایتخت سیاسی اداری و ایجاد منابع و مخازن آب در پارک ها برای بحث بحران به صورت جدی پیگیری شود.
فاطمه مقصودی نیز در رابطه با ارزش افزوده شهر تهران گفت: کاری کنید ارزش افزوده شهر تهران ماهانه به استان‌های محروم داده شود.
سید حمیدرضا کاظمی دیگر عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در کشور به دنبال رشد متوازن و تقسیم امکانات و مجموعه های تفریحی و رفاهی هستیم، گفت: توازن بین شرق و غرب در این موضوعات باید انجام شود چرا که شرق تهران از  نظر برخورداری از مجموعه های تفریحی و گردشگری ضعیف تر است.
محمد صالح جوکار رئیس این کمیسیون نیز بیان کرد: یکسری خواهرخواندگی ها با دیگر شهرها منعقد شده اما هیچ اقدام عملی در این رابطه انجام نشده در صورتی‌که می توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، چرا که دیپلماسی شهری بر دیپلماسی سیاسی ارجحیت دارد.
در ادامه شهردار تهران در پاسخ به این نظرات با بیان به دنبال ایجاد محلات الگو با تامین سرانه های هفت گانه هستیم، توضیح داد: محلات الگو را برای فاصله بین کاهش فاصله بین شمال و جنوب دنبال می کنیم و در منطقه ۱۸ حدود ۱۵۶ هکتار، با نوسازی و الگوی از پیش طراحی شده تبدیل به مجتمع تفریحی می شود. همچنین توسعه مساجد و مرمت آنها را در دستور کار قرار دادیم و در کنار آن مبتنی بر کارکردهای مساجد، آنها را فعال می‌کنیم.
وی افزود: در خصوص مراسمات مذهبی خرد می توانیم در سطح تهران مراسمات خود را برگزار کنیم و در کارهای بزرگ مانند جشن غدیر، سلام فرمانده، جشن اقوام و برنامه جوانان در باغ کتاب با مشارکت دیگران به پشتوانه شهرداری این مراسمات انجام می شود.
زاکانی با بیان اینکه در حوزه پسماند ۸ مرکز MRF  ایجاد خواهد شد تا زباله منتقل شده به آرادکوه تا سه سال آینده به زیر ۱۰ درصد برسد؛ همچنین در حوزه هوشمندسازی ۸  پروژه در دستور کار است و لجستیک بار و مسافر یکی از پروژه هایی است که در همین امسال انجام می شود؛ علاوه بر این خرید های خود مانند میلگرد و سیمان را با ۳۰ درصد زیر قیمت از بورس انجام می دهیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در بحث  مجتمع های تفریحی پروژه هزار و یک شهر و تبدیل شن چاله ها به مراکز تفریحی را داریم؛ عنوان کرد: درباره گروه‌های دوستی و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور اگر گروهی به ما معرفی شود از آن استقبال می‌کنیم.
وی درباره موضوع ارزش افزوده عنوان کرد: عوارض شهرداری ها بود که تبدیل به ارزش افزوده شد و برای جایگاه هایی که برخی از شهرها در این موضوع ندارند، وزارت کشور مکلف است از بودجه عمومی این اعتبار را بگذارد؛  همچنین با بام فروشی در مناطق ۴ و ۱۹ برخورد کردیم.

زاکانی در خصوص کمک به سایر شهرهای کشور نیز توضیح داد: نرم‌افزارهایی طراحی می کنیم و در اختیار شهرداری دیگر شهرها قرار می دهیم و معتقدیم اگر شهرداریها ظرفیتشان در خدمت مردم قرار بگیرد ضریب افزایش رضایتمندی مردم را به شدت بالا می برد و انتظار داریم دولت کمک کند تا ما به مردم خدمت کنیم چرا که شهرداری ها از بدو تولد تا مرگ افراد مسئولیت دارند و باید در رویکرد بودجه و برنامه شهرداریها برای خدمت به مردم مد نظر قرار گیرند.

شهردار تهران در پایان خاطر نشان کرد: در بحث فضای عمومی و توافق با نیروهای مسلح نیز در مجموعه جنگ افزار سازی ۱۱ هکتار آن تبدیل به پارک  می‌شود و در دوشان تپه نیز ۷۰ هکتار از این مجموعه تبدیل به فضای عمومی می شود؛ همچنین ۱۵ شهر به عنوان خواهرخوانده داریم که با همه آنها در ارتباط هستیم و  برای تمام شهرها و اقوام کشور نیز  در منطقه۱۹ بوستانی افتتاح کردیم که تمام اقوام در آن نماد داشته باشند.
انتهای پیام/

۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 29079

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =