طرح  مدیریت بحران شهر تهران برای نجات ۱۵ درصد جمعیت پایتخت در زلزله

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران متولی طرحی برای ایمن‌سازی بافت فرسوده و نامقاوم پایتخت شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران،  رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  در مورد طرح بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما در هنگام زلزله احتمالی در تهران مربوط به بافت فرسوده و ساکنان است، چراکه این ساختمان‌ها چندین دهه قبل ساخته شده و از دستورالعمل‌های ایمنی پیروی نمی‌کند.

او  ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای واقع در بافت فرسوده حتی فاقد اسکلت بتنی هستند و همین امر سبب می‌شود که با کوچکترین لرزه‌ای تمام ساختمان فرو بریزد. حتی در مواردی زلزله هم نبوده و ساختمان فرو ریخته است که آخرین مورد آن حدود دو هفته پیش در مرکز تهران رخ داد و یک ساختمان سه طبقه قدیمی ناگهان فرو ریخت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران، با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده حدود سه هزار هکتار بافت فرسوده در شهر داریم، گفت: حدود ۱۵ درصد از جمعیت شهر در این بافت ساکن هستند. اما متاسفانه در برخی از مناطق شهری به خصوص مناطق مرکزی و جنوبی، درصد زیادی از ساکنان، ساکن بافت فرسوده هستند. به عنوان مثال در منطقه ۱۱ تهران حدود ۴۰ درصد از جمعیت ساکن بافت فرسوده هستند و منطقه ۱۲ نیز وضعیتی مشابه دارد.

کرمی محمدی ادامه داد: لازم است که این ساختمان‌ها نوسازی شوند و در همین راستا نیز شهرداری تهران تسهیلات خوبی برای این امر پیش‌بینی کرده است و حتی وام‌هایی نیز از سوی دستگاه‌های مربوطه به نوسازی بافت فرسوده تعلق می‌گیرد. اما متاسفانه در چند سال اخیر افزایش قیمت و هزینه‌ها در ساختمان‌سازی منجر شده تا برخی از مالکان ساختمان‌های فرسوده توانایی نوسازی ملک خود را نداشته باشند، مخصوصا اینکه اکثر ساختمان‌های دارای بافت فرسوده در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران قرار دارد.

او با بیان اینکه در همین راستا نیز طرح بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های شهر تهران در دستور کار مدیریت بحران تهران و شهرداری تهران قرار گرفت، گفت: در این طرح امکان بهسازی نسبی یا به عبارتی دیگر مقاوم‌سازی را فراهم کردیم. چراکه هزینه‌های آن به مراتب کمتر از نوسازی یک ساختمان است. بر این اساس، متقاضیان بهسازی واحدهای مسکونی می‌توانند به شهرداری تهران مراجعه کرده و درخواست مجوز بهسازی کنند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: پس از ثبت درخواست، کارشناسان شهرداری اقدام به بررسی ملک کرده و اگر وضعیت آن به‌گونه‌ای باشد که امکان مقاوم‌سازی نسبی و بهسازی لرزه‌ای آن وجود داشته باشد، مجوز مربوطه را صادر خواهند کرد.

کرمی محمدی درباره املاکی که نتوانند تاییدیه برای دریافت مجوز را اخذ کنند نیز گفت: این بناها حتما خیلی فرسوده و نامقاوم هستند و حتما باید نوسازی شوند. چون مقاوم‌سازی و بهسازی نیز باید در ساختمان‌هایی صورت بگیرد که شرایط آن را داشته باشد.

به گفته او، سازمان مدیریت بحران به دنبال این است که بتوانیم یکسری تسهیلات را نیز برای این امر اختصاص دهیم که رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده و امیدواریم با کمک شورای شهر و شهرداری تهران این امر محقق شود.

۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 2911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =