سرانه‌های فرهنگی در پهنه غربی تهران افزایش می‌یابد

شهردار منطقه ۲۲ با اشاره به اینکه یکی از معضلات منطقه ۲۲ کمبود سرانه فرهنگی است؛ گفت: باتوجه به وسعت منطقه۲۲ با کمبود مساجد مواجه هستیم که در نظر داریم این کمبود را مرتفع کنیم.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲؛ نشست فصلی ائمه جماعت مساجد منطقه ۲۲ با حضور مهدی پیرهادی ، سیدمحمد آقا میری اعضای شورای اسلامی شهر تهران، جواد صادق زاده رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، حمیدرضا حاجوی شهردار منطقه۲۲، حجت الاسلام روح الله احمدی مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد ، حسین هوشیار معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه و ائمه جماعت مساجد منطقه ۲۲ برگزار شد.

شهردار منطقه در این نشست گفت: منطقه ۲۲ بزرگترین پهنه جغرافیایی مناطق شهر تهران را دارد؛ اما به دلیل تازه تاسیس بودن با کمبود سرانه فرهنگی و مذهبی مواجه است.

وی افزود: در نظر داریم طی یک برنامه ریزی مشخص با همفکری و هم اندیشی این کمبود سرانه فرهنگی و مذهبی را جبران کنیم.

حاجوی ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ مسجد در منطقه ۲۲ قرار دارد که ۱۲ مسجد در بافت حریم و ۲۸ مسجد در ۱۲ محله منطقه دایر است.

شهردار منطقه به موضوع راه اندازی شورای فرهنگی در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: در نظر داریم شورای فرهنگی منطقه ۲۲ را با حضور ائمه جماعت مساجد تشکیل دهیم.

مسجد، مدرسه، محله و منزل چهار رکن فعالیت فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین جواد صادق زاده در این نشست گفت: باید نوع فعالیت های فرهنگی را در چهار محور شامل مسجد، مدرسه، محله و منزل دنبال کرد؛ فعالیت درمسجد، مدرسه ، محله و منزل موجب بالا بردن خدمات فرهنگی می شود.

وی افزود: سراهای محلات محیط خوبی برای توسعه فعالیت های فرهنگی است که جا دارد ائمه مساجد از این ظرفیت در محله به خوبی استفاده کنند.

صادق زاده ادامه داد: می توان مسابقات گوناگون از جمله فعالیت های ورزشی را در مساجد آغاز کرد و مدیریت شهری نیز در این راستا خدمات رسانی را ارائه می دهد.

مساجد کانون فعالیت های مردم

پیرهادی نیز در این نشست گفت: مساجد باید کانون فعالیت های مردمی باشند و بایستی از ظرفیت های موجود در مساجد به نحو مطلوبی برای عموم مردم بهره مند شد.

وی افزود: صندوق های قرض الحسنه، محیط های درمانی و فرهنگی را می توان با یک هم افزایی در مساجد راه اندازی کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: می توان طراحی مناسب برنامه ای برای اوقات فراغت شهروندان فراهم کرد، برای نمونه برای ایجاد تور گردشگری نیاز به اتوبوس برای شهروندان در مساجد وجود دارد که این نیاز را شهرداری مرتفع خواهد کرد.

مسجد بهترین مکان برای جهاد تبیین و تربیت نسل انقلابی است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عمران و آبادانی مسجد به این است که حضور مسلمانان در مسجد برای عبادت وتعلیم وتربیت، پرجوش و فعال باشد، تصریح کرد: مسجد فضایی است که روح معنویت و زمینه تربیت در آنجا به خوبی فراهم است و مسجد بهترین مکان برای جهاد تبیین و تربیت نسل انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری که در نشست هم اندیشی ائمه جماعات مساجد منطقه۲۲ سخن می گفت، با اشاره به اینکه رویکرد این دوره مدیریت شهری برپایه مسجد محوری و حضور مدیران شهری در مساجد است افزود: در نشست‌های مردمی مسجدمحور که بیش از هشتاد برنامه در آن انجام شده است، به مساجد شهر می‌رویم و حرف مردم را می‌شنویم و معتقدیم با گفت‌وگو مشکلات حل می‌شود. ما در شورا موضوعات و دغدغه های مطرح شده از سوی شهروندان را از طریق مدیران شهری مناطق پیگیری می‌کنیم.

او ضمن تأکید بر اینکه باید برای عمران وآبادانی مسجد، برنامه و طرح های نو در امرتعلیم وتربیت را مورد توجه قرار داد، افزود: مساجد از صدر اسلام مرکز تعلیم وتربیت بود، لکن نوآوری در روش تعلیم وتربیت و یا در طرح و برنامه ریزی در امور مساجد به صورت جذاب و محوری انجام نشده است که امیدواریم با طرح نظام نامه محلات که با محوریت مسجد در حال تدوین است بتوانیم گام های خوبی در زمینه تربیت و آموزش در خانواده برداریم.

حجت الاسلام آقامیری در عین حال مساجد را سنگر دین و مکان تبیین حق و حقیقت دانست و افزود: ائمه محترم جماعات باید با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از جایگاه و فضای معنوی مساجد بصیرت افزایی کرده و افراد انقلابی تربیت کنند تا مساجد کانونی برای حرکت های سازنده اسلامی، درزمینه بیداری مردم ، پاک سازی محیط و آماده ساختن مسلمانان برای حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی باشد.

بهره گیری از فضای نورانی مسجد در جهت ترویج فرهنگ صحیح اسلامی، لزوم هم افزایی میان شهرداری و مساجد در جهت کاستن مشکلات جامعه، ترویج سبک زندگی اسلامی، ایجاد روحیه تکلیف و خودباوری در بین خانواده ها، تقویت وجدان درونی و مسئولیت پذیری، هم افزایی و مشارکت در تحکیم فعالیت های اجتماعی و اقتصادی درمساجد از جمله دیگر تأکیدات نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در این نشست بود.

انتهای پیام

۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 29135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =