دستگاه‌های مسئول در حوزه معلولان به وظایف‌شان عمل کنند

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پایتخت، بالغ بر ۹۰۰ هزار معلول دارد، گفت: با توجه به این آمار، باید ۱۲ هزار کیلومتر از معابر تهران برای معلولان مناسب‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار شهر، سوده نجفی در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه از سال ۱۹۹۲ روز سوم سپتامبر به عنوان روز معلولان نامگذاری شده است، اظهار کرد: این نامگذاری برای حمایت از کرامت، حقوق و رفاه آنها صورت گرفته است.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شعارهای روز جهانی معلولان در سال ۲۰۲۲ یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از جمعیت جهان را افراد معلول تشکیل می دهند که در کشورهای در حال توسعه بیشتر است. به گونه ای که ۸۰ درصد معلولان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه در ایران یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۵۰ معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، تصریح کرد: تهران نیز بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر معلول دارد، لذا باید ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو در تهران مناسب سازی شود. تنها ۲.۳ درصد از معابر به میزان ۲۲۸ کیلومتر معبر اصلی و فرعی برای معلولان مناسب سازی شده و ۴.۵ درصد به میزان هزار و ۴۳۷ کیلومتر فاقد مناسب سازی است.

نجفی با تأکید بر مناسب سازی معابر و الزام ساختمان های اداری، آموزشی، ورزشی و غیره به مناسب سازی برای معلولان خاطرنشان کرد: در مواردی تنها بالابر در نظر گرفته می شود و پس از اخذ پروانه، این بالابر نیز حذف و پله جایگزین می شود.

رئیس کمیته سلامت شورا اظهار کرد: تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو با مشکل رو به رو است و بخش عمده ای از ترافیک مربوط به این کمبودهاست؛ اتوبوس و مترو یکی از نیازهای معلولان است که باید به آن توجه شود. عمل به این مطالبات در حوزه اختیارات شورا نیست و شهرداری باید به آن عمل کند.

وی ادامه داد: ایستگاه ها و اتوبوس ها برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده و ارزیابی ایستگاه ها نشان می دهد ۲۰۶ آسانسور در ایستگاه ها مورد نیاز است و متأسفانه پله برقی های موجود نیز دارای نقص فنی است.

نجفی با بیان اینکه وظایف شهرداری ها برای معلولان مشخص است، تصریح کرد: شهردار تهران پیگیری های لازم را برای اجرای بندهای مرتبط با شهرداری در قانون حمایت از معلولان انجام دهد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که دستگاه های مسئول به وظایف قانونی خود عمل کنند؛ چراکه این قشر به وعده و وعید نیاز ندارند، بلکه اقدام عملی قابل مشاهده را خواستارند.

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 29303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =