۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 29308

تهران برای روز برفی آماده بود

با اقدام به‌موقع ستادهای برف‌روبی در مناطق برف‌گیر، تهران غافلگیر نشد
تهران برای روز برفی آماده بود

از اوایل صبح روز گذشته بارش برف پاییزی در تهران شروع شد و در کمتر از چند دقیقه پایتخت رخت سفید بر تن کرد و صحنه‌های زیبای کارت‌پستالی خلق شد. بارش برف، سبب شادی پایتخت‌نشینان شد و گرچه حجم برف آن‌قدر نبود که مردم بتوانند آدم‌برفی درست کنند، اما راهی بوستان‌ها شدند تا از طریق لنز دوربین‌ها تصاویر زیبایی را ثبت و ماندگار کنند.

به گزارش شهر، در میان زیبایی‌های خلق شده توسط نخستین برف پاییزی، نباید از تلاش نیروهای خدمات شهری و فضای سبز شهرداری تهران غافل شد؛ کسانی که پا به میدان گذاشتند و با برف‌روبی به‌موقع معابر مانع از یخ‌زدگی شدند و اجازه ندادند شهر غافلگیر و شهروندان دچار مشکل شوند. معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در این مواقع فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح شهر دارد و به‌گفته مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران، تاکنون مشکل خاصی در پایتخت رخ نداده است.

علیرضا جعفری به همشهری گفت: «با توجه به لایروبی‌هایی که در ماه‌های گذشته توسط مناطق ۲۲ گانه صورت گرفته، خوشبختانه این روزها مشکل چندانی در سطح شهر به‌وجود نیامده است. در روزهای اخیر علاوه بر بارش باران، بارش برف هم داشتیم و مناطق شمالی مانند یک، ۲ و ۲۱ آمادگی کامل داشته و دارند.»

او ادامه داد: «نیروهای خدمات شهری نیز با ارائه خدمات به شهروندان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند تا مشکلی به‌وجود نیاید. خودروهای تخصصی برف‌روبی هم در شهر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در مواقع ضروری اقدامات لازم را انجام دهند.»

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد: «تا این لحظه (ساعت ۱۷:۱۵ دوشنبه) شهر تهران بابت بارندگی‌های مداوم دچار مشکل نشده است؛ البته ما منکر آب‌گرفتگی نیستیم و بعضا آب‌گرفتگی در برخی معابر گزارش شده و به سرعت عملیات رفع آن صورت گرفته است. در این فصل بارش باران سبب ریزش برگ درختان می‌شود و بعد از ورود به داخل نهرها، ممکن است آب‌گرفتگی صورت بگیرد. این اجتناب‌ناپذیر است و شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای جلوگیری و رفع آب‌گرفتگی انجام می‌دهد.»

علیرضا جعفری با اشاره به اینکه در کل شهر تهران بارش باران داشتیم، عنوان کرد: «البته در مناطق شمالی شهر بارش برف هم اتفاق افتاد که خوشبختانه با شن و نمک‌پاشی خللی در تردد خودروها به‌وجود نیامده است. درواقع تردد در سطح شهر جاری و ساری است و همه عوامل مانند شهرداران مناطق، شهرداران نواحی و... گشتزنی در سطح شهر را انجام می‌دهند تا اگر مشکلی بود، درصدد رفع آن بربیایند.»

او ادامه داد: «برای مثال، در منطقه ۵ برف نیامده و به همین دلیل، خودروهای تخصصی برف‌روبی از این منطقه به مناطق برفی منتقل می‌شوند تا بتوانند فعالیت شهرداری را تسریع کنند.»

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در مورد اینکه آیا احتمال سیل در شهر وجود دارد، اضافه کرد: «اگر بارندگی شدت بیشتری پیدا کند، با توجه به تجربه سیل در امامزاده داوود تمهیدات لازم اندیشیده شده و شهرداری تهران آمادگی کامل را دارد.»

آب‌گرفتگی شدید در سطح شهر نداشته‌ایم

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره وضعیت صبحگاهی ترافیک معابر بزرگراهی و اصلی شهر تهران، توضیحاتی ارائه کرد. محمد رازقی درباره وضعیت صبحگاهی ترافیک در گفت‌وگو با شهر گفت: «باتوجه به بارش باران در ۲ روز پیاپی، وضعیت ترافیکی امروز(۱۴ آذر ۱۴۰۱) همانند روز گذشته سنگین بود. ترافیک تا ساعت ۹صبح، سنگین‌تر از روزهای عادی بود.»

او عنوان کرد: «بار ترافیکی در غرب به شرق بزرگراه همت، حکیم، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آزادراه کرج به تهران و جاده مخصوص بسیار سنگین است. خیابان‌های انقلاب، آزادی، جمهوری، کارگر و ولیعصر نیز ترافیک سنگینی دارند. شرق به غرب بزرگراه امام علی، شرق به غرب بزرگراه بابایی و بزرگراه شهیدزین‌الدین نیز ازجمله محورهای شرقی با بار ترافیکی سنگین هستند. همچنین جنوب به شمال بزرگراه همت و امام علی ازجمله محورهای جنوبی پرترافیک هستند.»

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه تنها علت سنگینی ترافیک، بارندگی است، تأکید کرد: «آب‌گرفتگی شدید به‌گونه‌ای که مشکل‌ساز شده باشد، نداشته‌ایم. البته بارش باران، حداقل ۵درصد به طول ترافیک شهری اضافه کرده است.»

برف‌روبی ۹۰ نیرو در ۴ ناحیه

منطقه ۲ ازجمله مناطقی بود که روز گذشته درگیر برف شد، اما به‌گفته علی‌اصغر طاهری، سرپرست معاونت خدمات شهری منطقه، با تلاش ۹۰ نیرو و استفاده از تجهیزات و خودروها، معابر بازگشایی شد و مشکلی در تردد شهروندان ایجاد نشد. دستورالعمل آمادگی برای فصل بارش از ۱۵ آبان به مناطق ابلاغ شده است و براساس همین دستورالعمل نیروهای خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه ۲، روز گذشته با شروع بارش، عملیات برفی‌روبی و برف‌تکانی از درختان را شروع کردند.

به‌گفته طاهری؛ امسال بیش از ۹۰ دستگاه خودرو اعم از کامیون، خاور، نمک‌پاش، کامیون تیغه‌دار و... از طریق سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، برای این منطقه پیش‌بینی‌شده است.

آنطور که این مقام مسئول عنوان کرده: «۴ ناحیه این منطقه روز گذشته درگیر برف شدند و با تلاش نیروهای خدمات شهری و فضای سبز عملیات نمک‌پاشی و برف‌روبی به‌خوبی انجام شد و مشکلی در معابر وجود نداشت.»

برف‌تکانی درختان هم در خیابان‌های حق‌شناس، بوعلی، شهید جودکی و میدان بهرود که معابر پرتردد هستند، انجام شد. به‌گفته سرپرست معاونت خدمات شهری منطقه، نواحی باتوجه‌ به برف‌گیر بودن، از تجهیزات و نیروهای برف‌روب بهره‌مند می‌شوند تا عملیات برف‌روبی به‌درستی مدیریت شود. لایروبی انهار روباز و روبسته هم همچنان موردتوجه نیروها خدمات شهری قرار دارد تا در روزهای بارانی شهروندان با معضل آب‌گرفتگی مواجه نشوند.

به‌گفته طاهری؛ ساخت دوربرگردان سیلاب خیابان‌های جلال آل‌احمد با تقاطع آریان‌فر مهم‌ترین اقدامی بوده که در راستای هدایت آب‌های سیلابی صورت‌گرفته است. رصد تماس‌های ثبت شده در سامانه ۱۳۷ برای لایروبی نهرها به‌طور مستمر انجام می‌شود و آنطور که او عنوان کرده: «از این طریق می‌توان نقاط آبگیر و مکان‌هایی که دچار نقص عمرانی هستند و ممکن است در مواقع بارش باران بحرانی شوند را شناسایی و اقدام به رفع موارد و نواقص کرد.»

شهرداری منطقه علاوه بر فراهم‌کردن تجهیزات و امکانات برای برف‌روبی، اقدام به تهیه تجهیزات فردی و البسه گرم برای نیروهای خدمات شهری و فضای سبز که در ستاد برف‌روبی مستقر هستند، کرده است. طاهری با بیان این مطلب گفت که با ارائه خدمات به نیروها قطعاً آنها می‌توانند خدمات مطلوب‌تری به شهروندان ارائه دهند.

منطقه ۵ در آماده‌باش کامل

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام طبق پیش‌بینی‌ها، از روز دوشنبه هفته جاری بارش باران در شهر تهران شروع شد؛ بارش‌هایی که در ارتفاعات و بخش‌های شمالی و کوهستانی پایتخت، ازجمله در نواحی شمالی منطقه ۵ به‌صورت برف و یخبندان است. ۲ روز بارش متوالی برف‌وباران در محدوده شمالی و کوهستانی منطقه ۵ با آمادگی و تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای خدمات شهری و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، منجر به آب‌گرفتگی و باعث بروز مشکل در رفت‌وآمد شهروندان این منطقه پرجمعیت و پررفت‌وآمد نشده است.

در این‌ زمینه مرتضی مرادی، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۵ گفت: «باتوجه‌ به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته و تمهیداتی که از قبل داشتیم، خوشبختانه با وجود بارش برف‌وباران در ۴۸ ساعت گذشته، هیچ تماسی درباره آب‌گرفتگی و مسدودشدن معابر یا شکستگی درختان در منطقه مشاهده یا گزارش نشده است. در ستاد برف‌روبی منطقه ۲۰۰ خودرو موجود است که شامل ۱۲۰ خودروی تخصصی و ۸۰ خودروی غیرتخصصی می‌شود. باتوجه‌ به اینکه فقط در بخشی از محدوده شمالی و ۳ ناحیه منطقه ازجمله در محله‌های حصارک، سیمون بولیوار و کوهسار بارش برف داشته‌ایم، از این تعداد ۶۰ دستگاه خودروی تخصصی و ۴۰۰ نیروی انسانی متخصص در حال تلاش و فعالیت هستند تا ان‌شاء‌الله شاهد آب‌گرفتگی و یخ‌زدگی و مسدودشدن هیچ نقطه و مسیری در سطح منطقه ۵ نباشیم.»

مرادی با تأکید بر اینکه برای طولانی‌تر شدن مدت   بارش برف‌وباران هم آماده هستند و باتوجه‌به تمهیدات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مشکل و نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد، عنوان کرد: «باتوجه ‌به آمادگی ۱۰۰ درصدی که داریم امیدواریم شهر تهران در روزهای آینده هم از بارش نعمت برف‌وباران برخوردار شود؛ حتی اگر بارش‌ها چند روز و چند هفته هم ادامه داشته باشد، هیچ مشکل و نگرانی‌ای برای ارائه خدمات و جلوگیری از آب‌گرفتگی و مسدود شدن معابر نداریم و از هر نظر آماده هستیم. باتوجه ‌به بارش باران و احتمال بارش برف و کاهش دما در روزهای آینده، عوامل خدمات شهری منطقه ۵ برای مقابله با آب‌گرفتگی معابر و همچنین یخ‌زدگی سطوح خیابان‌ها در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند. 

همچنین معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۵ بر لزوم همکاری شهروندان تأکید کرد و گفت: «در منطقه ۵، روددره، کانال و مسیل‌هایی ازجمله روددره فرحزاد، کانال شهید باکری، کانال میان‌رود، رود کن، دره زرنو و... واقع شده‌اند که باتوجه‌به لزوم آمادگی منطقه درخصوص سیلاب‌های احتمالی، لایروبی‌های لازم صورت‌گرفته است. همچنین لازم است شهروندان از استقرار در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز تردد از بستر دره‌ها جدا خودداری کنند و از سفر به ارتفاعات اجتناب شود.»


برف‌روبی ۳۶۰ کیلومتر محور بزرگراهی

روز گذشته منطقه ۲۲ به‌ویژه مسیرهای منتهی به امامزاده داوود (انتهای بزرگراه شهید خرازی) و بزرگراه‌های مواصلاتی سفیدپوش شد و نیروهای خدمات شهری دست‌به‌کار شدند و به‌گفته رئیس اداره کل خدمات شهری منطقه؛ حدود ۳۶۰ کیلومتر محور بزرگراهی نمک‌پاشی شد. آنطور که علی رباطی گفته ۶ سایت برف‌روبی در ۶ ناحیه و ۲ سایت پشتیبانی برای روزهای برفی و سرد زمستان راه‌اندازی شده است. ۷۰ دستگاه خودرو (تخصصی و غیرتخصصی) و ۵۰۰ نیروی خدمات شهری و فضای سبز برای برف‌روبی و برف‌تکانی درختان پیش‌بینی‌شده و به‌گفته او حدود ۲ هزار کیسه شن و نمک در معابر و لمپ و لوپ در دسترس شهروندان قرار گرفته است. او با تأکید بر اینکه کیسه‌های شن و نمک به فضای سبز آسیب می‌زنند از شهروندان خواست هنگام استفاده از آنها برای رفع لغزندگی معابر، دقت کنند تا داخل باغچه‌ پیاده‌رو ریخته نشوند.

رباطی با اشاره به شریان‌های اصلی و بزرگراهی منطقه گفت: «بزرگراه‌های شهید خرازی، ضلع شمالی و جنوب آزادگان، شهید همدانی و فهمیده، معابر مهم ورودی پایتخت محسوب می‌شوند؛ بنابراین برف‌روبی آنها در اولویت اقدامات قرار گرفته است. معابر فرعی (شرقی- غربی و شمالی- جنوبی) داخل منطقه هم با تلاش مأموران ستاد برف‌روبی، نمک‌پاشی شد و گزارشی از یخ‌زدگی در محلات نداشته‌ایم.»

او با اشاره به اینکه در روزهای سرد پیشرو امکان دارد برخی از نقاط منطقه دچار کولاک شود، تأکید کرد: «تمهیدات و تجهیزات لازم برای چنین روزهایی پیش‌بینی‌شده و تلاش می‌کنیم مسیرها برای حضور مردم (خودروسوار و پیاده‌رو) امن و ایمن شود و مردم از روزهای برفی و بارانی لذت ببرند و دغدغه‌ای بابت تردد نداشته باشند.»
 

تهران برای روز برفی آماده بود

تهران برای روز برفی آماده بود


منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 29308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =