تشکیل کمیته کاربست اجرایی برای پروژه‌ها

سرپرست معاونت مطالعات مدیریت اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: اغلب اقداماتی که صورت می‌گرفت کاربست پژوهشی داشت و برای اینکه کاربست اجرایی داشته باشد، کمیته کاربست شکل گرفته است.

هاشم آرام در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به برنامه‌های مرکز مطالعات در دوره مدیریت شهری فعلی، اظهار کرد: مرکز در دوره جدید در راستای رویکردها و سیاست‌های جدیدی که شهردار تهران اعلام کرده، اقداماتی را آغاز کرده که مهمترین آن رویکرد تحولی بوده است.

وی تاکید کرد: در راستای سیاست‌های ۱۲ گانه شهرداری تهران و ابلاغیه‌های شورا برنامه‌هایی در مرکز تدوین شده است.

سرپرست معاونت مطالعات مدیریت اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان اینکه نیازسنجی برنامه‌ها در مرکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این نیازسنجی از تک تک واحدهای شهرداری تا کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر صورت می‌گیرد. بررسی‌های تخصصی و مدیریتی در کمیته‌های پژوهشی انجام می‌شود و پس از تصویب در قالب برنامه‌های سالانه ارائه می‌شود. مهمترین اقدامات، پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی است و پشتیبانی تکنیکی و علمی از اقدامات شهرداری در قالب دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه طرح‌ها پس از مرحله نیازسنجی در جلسه کمیته تلفیق مطرح و پس از بررسی موارد در گام بعدی به دفتر شهردار تهران ارسال می‌شود، تصریح کرد: طرح‌ها پس از تایید به شورا ارسال می‌شود تا در کمیسیون تخصصی بررسی شود و پس از تصویب در شورا در دستور کار قرار می‌گیرد.

تحقق‌پذیری و کاربردی بودن پژوهش‌ها از اولویت‌های مرکز مطالعات

آرام با تأکید بر قابلیت کاربردی شدن و عملیاتی شدن پژوهش‌ها مبتنی بر نیازسنجی ، یادآور شد: مشارکت بهره‌بردار به عنوان یکی از ارکان انجام‌پذیری طرح‌ها برای ما بسیار مهم است. همچنین تحقق‌پذیری پژوهش‌ها و جنبه نوآورانه و مساله‌محور بودن بسیار اهمیت دارد.

سرپرست معاونت مطالعات مدیریت اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اعلام اینکه در دوره جدید مدیریت شهری نیازسنجی بر اساس سیاست‌های شهرداری انجام شده، اظهار کرد: در این دوره اقداماتی نیز در قالب پروژه‌های سطوح بزرگ داریم که از جمله می‌توان به طرح جامع فضای سبز، تبدیل شدن بهشت زهرا (س) به قطب فرهنگی، طرح کیوسک‌های نوین شهری و آبرسانی اضطراری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی نیز با تنوع بیشتر که حوزه‌های مختلف و پروژه‌های مأموریتی شهرداری را تحت پوشش قرار می‌دهد، وجود دارد، گفت: پس از ۱۲ یا ۱۳ سال، شهردار تهران اصلاح‌نامه پژوهشی شهرداری را ابلاغ کرد. مرکز مطالعات شهرداری جزء سازمان‌های پیشرو در کشور است که نظام پژوهشی دارد و اقدامات پژوهشی را بر این اساس راهبری می‌کند. این اصلاحیه نیازی مبرم بود که اواخر سال گذشته ابلاغ شد و تعداد کمیته‌ها از ۱۰ به ۱۴ کمیته افزایش یافت تا تمام حوزه‌های مأموریتی شهرداری را پوشش دهد.

آسیب‌شناسی طرح‌ها در کمیته کاربست مرکز مطالعات

آرام با تأکید بر اینکه کاربست‌محوری یکی از خلأهایی بود که در پروژه‌های پژوهشی دیده می‌شد، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها باید کاربردی و عملیاتی شود؛ اغلب اقداماتی که صورت می‌گرفت کاربست پژوهشی داشتند و برای اینکه کاربست اجرایی داشته باشد و خلأ پر شود، کمیته کاربست شکل گرفت، فعالیت آن آغاز و احکام آن صادر شد. قرار بر این است که آسیب‌شناسی صورت بگیرد و موانع شناسایی شود تا این اتفاق خوب رقم بخورد.

وی با اشاره به توجه حداکثری به اتصال طرح‌های مطالعاتی به نظام ارزیابی مرکز پایش شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری، یادآور شد: این اقدام، عملکرد شاخصی بود که در دوره جدید اتفاق افتاد. در دفتر پایش شاخص‌های ارزیابی عملکرد در حیطه پژوهشی لحاظ شد و مناطق ۲۲ گانه شهرداری بر اساس این شاخص‌ها ارزیابی و رتبه بندی شدند تا تمام واحدهای شهرداری تهران بر اساس شاخص‌های پژوهشی عمل کنند که اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی حداکثری اطلاعات و پژوهش‌ها به عنوان اقدامی مثبت در دوره جدید مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: اخیراً در راستای انتشار حداکثری مطالعات و پژوهش‌ها، تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز مطالعات به عنوان نماینده کلانشهر تهران و هفت کلانشهر کشور منعقد و با همکاری سازمان فاوا سامانه‌ای تحت عنوان  پرتال جامع مطالعات شهری ایران تشکیل شد.

دسترسی مردم به مطالعات و پژوهش‌ها در پرتال جامع مطالعات شهری ایران

آرام افزود: این سامانه به عنوان پنجره واحد تشکیل شده تا هم‌افزایی صورت بگیرد و از موازی‌کاری و تکرار پژوهش‌ها در کلانشهرها جلوگیری شود. بخشی از اقدامات مرتبط با آن توسط شورای عالی استان‌ها پیگیری، در شورای اسلامی شهر تهران رونمایی و فضایی فراهم شد که دسترسی به مطالعات ایجاد شود؛ علاوه بر این، مطالعات و پژوهش‌ها در سامانه شفافیت نیز ارائه می‌شود. این پرتال در این دوره به ثمر نشست تا طرح‌ها در اختیار مردم، پژوهشگران، دانشجویان و اساتید قرار بگیرد.

برگزاری ۳۰ نشست علمی و ۲۰ کتاب در مرکز مطالعات شهرداری تهران

آرام از برگزاری ۳۰ نشست علمی و تخصصی و انتشار نزدیک به ۲۰ کتاب برای پشتیبانی علمی و مطالعاتی از اقدامات شهرداری خبر داد و افزود: تعداد پروژه‌های اتمام یافته ۹۰ طرح و تعداد پروژه‌های در دستور کار که از سنوات گذشته در فاز مطالعاتی بوده به ۲۰۰ پروژه می‌رسد که تعدادی در فاز مطالعاتی است و بسیاری از این موارد نیز در فاز نهایی قرار دارد. یکی از اقدامات خوب در دوره جدید این است که پشتیبانی از اقدامات شهرداری در طرح‌ها قرار دارد و پاسخگوی نیازهای شورای اسلامی شهر تهران است.

آرام با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌‎های شهردار تهران تحت عنوان سیاست‌های ۱۲ گانه در ۹۰ کلان پروژه، ارتباط با نخبگان بوده است، گفت: مرکز مطالعات این موضوع را در دستور کار قرار داده و پیش‌نویس نظام‌نامه‌ای را تهیه کرده است و تعامل حداکثری با نخگبان و پژوهشگران را برقرار می کند.

حمایت از پایان‌نامه‌های مبتنی بر نیازهای مدیریت شهری

وی با اشاره به وجود بانک اطلاعاتی پژوهشگران در مرکز مطالعات، تصریح کرد: در پروژه‌های مختلف فراخوان بین دانشگاه‌ها و پژوهشگران انجام می شود تا بتوانیم از ظرفیت مطالعاتی آنها استفاده کنیم و معمولا به صورت حداکثری در فراخوان عمومی از این ظرفیت استفاده می‌شود. در برگزاری نشست‌ها، تدوین گزارشات تخصصی و برگزاری جشنواره پژوهش‌ها و نوآوری،گ استفاده از ظرفیت نخبگان را دنبال می‌کنیم. اگر بخواهیم این ارتباطات هدفمندتر باشد تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد خواهیم کرد که اقدامات مؤثرتری انجام شود.

سرپرست معاونت مطالعات مدیریت اقتصاد و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌ها در راستای تعامل با نخگبان و پژوهشگران، یادآور شد: مرکز مطالعات از سنوات گذشته در راستای تعامل با پژوهشگران، از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به عنوان مسئولیت اجتماعی حمایت می‌کرد. در حال حاضر نیز از پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و رساله دانشجویان دکتری که بر اساس محورها و عناوین مورد نظر مرکز مطالعات تعریف شود و به تأیید مرکز برسد، حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره جدید تغییر رویه اتفاق افتاد، گفت: سال‌های قبل محورهای عمومی اعلام و رساله‌ها بر آن اساس ارائه می‌شد اما اکنون نیازهای احصا شده از مدیریت شهری و سازمان‌ها در سایت مرکز بارگذاری می‌شود و اگر پایان‌نامه دانشجویان در راستای این عناوین باشد، در کمیته حمایت از پایان نامه‌ها با آنها وارد مرحله انعقاد قرارداد می‌شویم و حمایت مادی و معنوی از این افراد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 29354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =