۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 29484

بخشی‌نگری کنار رفت

پرویز سروری - نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران
بخشی‌نگری کنار رفت

مدیریت ششم شهر تهران برای رفع موانع موجود، تا زمان تحقق مدیریت یکپارچه شهری، دست روی دست نگذاشته و ضمن کنارزدن بخشی‌نگری برای رفع چالش مدیریت جزیره‌ای، کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان کاری و تامین نیازهای اولویت‌دار شهروندان و شهر، قرارگاه‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون تشکیل داده است.

یکی از مشکلات اساسی در کشور بخشی‌نگری است و خیلی از منابع کشور به‌دلیل این نگاه هدر رفته است و در واقع بخشی‌نگری کشور را نابود کرده است؛ شورا و شهرداری تهران در این دوره نگاه بخشی‌نگری را کنار گذاشتند و هم‌افزایی را پیشه کردند تا همه مسئولان دست در دست یکدیگر کارها را جلو ببرند. تشکیل قرارگاه‌ها نیز به همین منظور بوده است. قرار نیست پرچم شهرداری و شورا و فلان نهاد بالا باشد؛ چراکه هرقدر تهران جلوه پیدا کند ما جلوه پیدا می‌کنیم.

بسیاری از پروژه‌هایی که پیش‌تر در کشور افتتاح شده، یک‌ریال ارزش ندارند. مثلا بیمارستانی احداث شده که زیرساخت‌های آن آماده نیست و دلیل آن به بخشی‌نگری برمی‌گردد.

حال مدیریت ششم شهر تهران با نگاه به همین مسئله و رفع موانع موجود، تا زمان تحقق مدیریت یکپارچه شهری، دست روی دست نگذاشته و ضمن کنارزدن بخشی‌نگری برای رفع چالش مدیریت جزیره‌ای، کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان کاری و تامین نیازهای اولویت‌دار شهروندان و شهر، قرارگاه‌های مختلفی را در حوزه‌های گوناگون تشکیل داده است. قرارگاه‌های سلامت، اجتماعی، مسکن، حمل‌ونقل و ایمنی، از دل چنین رویکردی بیرون آمده‌اند و همانطور که درباره ساماندهی معتادان متجاهر شهر شاهد بوده و هستیم، هم‌افزایی ویژه‌ای بین نهادهای مختلف شکل گرفته تا سرانجام یکی از آسیب‌های اجتماعی پررنگ تهران، بسیار کم‌رنگ شود. طی یک سال ۵۵۰۰ تخت برای معتادان متجاهر آماده و بیش از ۱۱هزار معتاد متجاهر از تهران جمع‌آوری شده و این به‌دلیل همکاری همه نهادهاست. البته که تشکیل این قرارگاه‌ها مقدمه مدیریت یکپارچه شهری است و همانطور که وزیر کشور هم اعلام کرد دولت به‌دنبال این است تا مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرد.

باید پذیرفت واگذاری اموری که در آن مدیریت شهری نافذ است می‌تواند در عین حال دولت را برای انجام ماموریت‌های اصلی چابک کند. دلیل مداخله مدیریت شهری در بحث مسکن نیز از همین مسیر می‌گذرد و هدف نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده و فراهم‌کردن زمینه‌ها برای افزایش عرضه و کاهش تقاضاست. شهرداری تهران نیز در تفاهمنامه‌هایی که تاکنون با نهادهای مختلف به امضا رسانده، پیش‌تر همه شرایط را بررسی کرده و بعد این تفاهمنامه‌ها را امضا کرده است تا نه‌تنها مشکلات حقوقی شکل نگیرد، بلکه باعث شود تا انتظارات طی زمانبندی‌های صورت گرفته پاسخ مناسبی بگیرند.

طی یک‌سال گذشته، الگوریتمی در راستای چشم‌انداز شهر تهران در افق۱۴۱۰ تهیه شده که در آن ضمن ذکر دقیق پروژه‌های اولویت‌دار، برنامه‌ها و طرح‌هایی عنوان شده که می‌تواند به احیای هویت پایتخت کمک بزرگی کند. در این الگوریتم از یک‌سو وظایف تک‌تک معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تعیین شده و از سوی دیگر مشخص شده که چه همکاری‌ها و تعاملات بین‌دستگاهی نیاز است تا هدف محقق شود. نکته اینجاست که در اساس این الگوریتم، بخشی‌نگری جایی ندارد و الگوها براساس هم‌افزایی تعریف شده‌اند.

انتهای پیام/

۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 29484

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =