انتخاب شهرداران نباید از وظایف شوراها کنار گذاشته شود/ شورای نگهبان اهتمام ویژه‌ای برای رسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود داشته باشد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از قوانین اساسی مترقی دنیاست، گفت: وجود شورای نگهبان به عنوان صیانت کننده و پاسدار از اصول قانون اساسی یکی از نکات برجسته این قانون است و انتظار ما از شورای نگهبان این است که در وضع قوانین شوراها را به جایگاه واقعی خود برسانند نه آنکه شوراها را محدود کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، احمد صادقی در یکصد و سیزدهمین جلسه شورا و پس از استماع سخنان طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در قانون اساسی ۱۰ اصل مربوط به شوراهاست و اصل هفتم شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور لحاظ کرده و در اصل یکصدم اشاره کرده که اداره هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با نظارت شورای ده، بخش، شهرستان یا استان صورت می گیرد. سوال اینجاست که آیا اداره امور شهر تهران تحت نظارت شورای اسلامی شهر تهران اداره می شود و یا اداره استانها تحت نظارت شوراهای اسلامی استانها اداره می‌شوند؟ جالب است که بدانیم رئیس شورای اسلامی شهرستان و استان حتی در شورای برنامه ریزی شهرستان در فرمانداری یا استان در استانداری دعوت هم نمی‌شود چه برسد به اینکه بتواند اداره آنها را نظارت کند. متاسفانه توجهی به اصول قانون اساسی در حوزه شوراها نشده و شوراها جایگاهی را که باید داشته باشند، ندارند.

صادقی ادامه داد: شاید یکی از مهمترین مباحثی که سبب شده شوراها جایگاه خود را آنگونه که باید نداشته باشند دیر پیدایش شوراهاست. می دانید که شوراها ۲۰ سال پس از انقلاب اسلامی شکل گرفتند و در این دوران سازمان ها و تشکیلاتی که وظایف شوراها را انجام می دادند، هنوز وجود دارند. 

صادقی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه هم اکنون شوراها حضور ارزنده و تاثیرگذاری دارند و  اعضای شورا به نمایندگی از مردم کارهای شورایی را بر اساس مواد قانون اساسی انجام می دهند، هنوز سازمان هایی که کارهای شوراها را انجام می دهند، در جایگاه خود هستند و به نوعی موازی کاری صورت می گیرد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا افزود: ما حتی در ارسال قوانین مجلس به شورای نگهبان شاهد هستیم که شورای نگهبان نیز با تفسیر مضیقی که از حوزه نظارتی شوراها دارند، شورا را در بعضی اموری که باید ورود کنند منع می کنند.

صادقی افزود: حتی شنیده شده که بحث انتخاب شهردار را از وظایف شوراها نمی دانند و این مهم را جزیی از وظایف اجرایی قلمداد کردند.

صادقی گفت: قانون اساسی ما به عنوان یکی از قوانین پیشرفته دنیا محسوب می شود و یکی از اصول مترقی قانون اساسی وجود شورای نگهبان به عنوان پاسدار و صیانت کننده از قانون است، لذا انتظار و توقع ما این است که شورای نگهبان در رسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود اهتمام ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 29518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =