۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 29560
فرصت طلایی‌برای ساخت‌وساز

مرحله دوم تخفیف ۲۱ تا ۳۵درصدی هزینه عوارض پروانه ساخت در شهر تهران آغاز شد.

به گزارش شهر، مرحله اول تخفیف عوارض پروانه ساخت در تهران چند روز قبل تمام شد. اکنون در مرحله دوم تخفیف‌ها قرار داریم و هرچه زمان بگذرد مقدار تخفیف‌ها کاهش پیدا می‌کند. تخفیف‌هایی که مدیریت شهری تهران برای تسویه عوارض صدور پروانه در نظر گرفته است شامل مبالغ زیادی- تا بیش از یک‌پنجم کل مبلغ می‌شود اما امید می‌رود که نتیجه آن هم پرونده‌های نیمه‌کاره شهروندان را به سرانجام برساند و هم بخشی از درآمدهای شهرداری را محقق کند. بیشترین میزان تخفیف‌ها تا۲۰ آذر  به مقدار ۴۰درصد، شامل عوارض کمتر از یک‌میلیارد تومان می‌شد اما هنوز هم فرصت برای بهره‌مندی از تخفیف باقی مانده است و تا ۱۰روز مانده به پایان سال حداقل ۲۱درصد از پرداخت نقدی عوارض کاسته می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اتمام مهلت ۴۰درصدی تخفیف عوارض شهرسازی تا ۲۰آذر، از ایجاد امکانات تسهیل‌کننده مشارکت شهروندان گفت و افزود: «فرصت بهره‌مندی از تخفیف‌ها با درصدهای دیگر همچنان باقی است؛ به‌گونه‌ای که فاز دوم این طرح تا ۲۰دی‌ماه ادامه دارد. این یک فرصت طلایی برای مردم و شهرداری است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و باید نهایت استفاده را از آن ببریم.»

لطف‌الله فروزنده درباره اهمیت پرداخت به‌موقع عوارض هم گفت: «عوارض شهرداری صرف تامین بخشی از هزینه‌های بالای نگهداشت و توسعه شهر می‌شود و عدم‌پرداخت آن، شهرداری را با کمبود منابع مالی برای ارائه خدمات عمومی و روی‌آوری به‌سوی منابع غیرمستمر و غیرمعمول ازجمله فروش تراکم، اخذ وام بانکی و غیره جهت تامین منابع هدایت می‌کند که همین منجر به افزایش بهای خدمات خواهد شد. شهروندان با پرداخت به‌موقع عوارض از یک‌سو شهرداری تهران را در راستای ارائه خدمات شایسته‌تر، یاری و از سوی دیگر از افزایش بهای تمام‌شده خدمات و هدررفت منابع پیشگیری می‌کنند.»

استقبال سازندگان

موضوعی که مدتی پیش و در هنگام تصویب این تخفیف‌ها در صحن شورای‌شهر بیان ‌شد این بود که تخفیف‌ها بیشتر از سوی شهروندانی مورد استقبال قرار می‌گیرد که به‌دنبال ساخت خانه‌های خود و رفع مشکل بافت‌های فرسوده هستند یا اینکه سازندگان عمده و انبوه‌سازان بیشتر از آن استفاده می‌کنند؟ از طرف دیگر باید این موضوع را هم مورد توجه قرار داد که اصلی‌ترین بخش درآمدهای شهرداری از چه گروهی تامین می‌شود؟ بخشی از مطالبات شهرداری مربوط به عوارض ساختمان‌هایی است که در مرحله ساخت قرار گرفته‌اند. درصورتی که تخفیف‌ها برای این گروه قابل استفاده باشد، قسمتی از درآمدهای شهرداری محقق خواهد شد. پس از حدود یک‌ماه از اعلام رسمی مصوبه شورای شهر و تخفیف‌های تعیین شده در آن، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از افزایش آمار مراجعه شهروندان تهرانی برای پرداخت عوارض بعد از مصوبه اخیر شورا درخصوص خوش‌حسابی خبر داد.

حمیدرضا صارمی گفت: «از زمان اجرای مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران، آمار مراجعه‌کنندگان بیشتر شده‌ است. به‌علت اینکه روند پرونده‌ها از آغاز تا خاتمه متفاوت است، آمار دقیق میزان پرداختی‌ها را نمی‌توان اعلام کرد، اما میزان مراجعه با افزایش ۵برابری نسبت به زمان پیش از ابلاغ مصوبه روبه‌روست.»  

یکی از گلایه‌های شهروندان در هنگام مراجعه برای دریافت پروانه این است که میزان تخفیف با عددی که مالک محاسبه کرده‌ برابر نیست. دلیل چنین اختلافی این است که  بعضی عوارض جداگانه به آن افزوده می‌شود. جریمه‌های پیش از صدور پایان کار و مربوط به  کمیسیون ماده۱۰۰ نیز جداگانه  بررسی می‌شود.
 

فرصت طلایی‌برای ساخت‌وساز


 

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 29560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =