اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران رد شد

استفساریه شهردار تهران در خصوص "تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" با ۱۰ رأی مخالف و ۸ رأی موافق رد شد و به تصویب نرسید.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی در یکصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی استفساریه شهردار تهران در خصوص "تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" اظهار کرد: پس از صدور فرم الزام عوارض قطعی، ما به التفاوت عوارض باقیمانده مشمول تسهیلات تشویقی زمان پرداخت خواهد بود.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز در این خصوص گفت: ما با این استفساریه می خواهیم موضوع را به یک روال تبدیل کنیم. آیا کسی که می خواهد امتیازی را از کمیسیون ماده پنج بگیرد و سودی از این موضوع داشته باشد باید مشمول ۴۰ درصد تخفیف شود؟ این موضوع رانت بدی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه وقتی پروانه صادر شود فیش نهایی صادر خواهد شد تا هزینه آن پرداخت شود، اظهار کرد: قبل از این نیز اتفاقات به همین روال بوده و نیاز به استفساریه ندارد. نظارت فنی موردی مشابه و مقابل ماده ۱۰۰ است و تخلفات بر اساس آیین نامه قابلیت بررسی و دخل و تصرف برای افزایش ضرایب جرائم است.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با بیان اینکه این استفساریه برای صدور پروانه و نظارت فنی است و ابتدای فرآیند پولی به صورت علی الحساب و گنگ اخذ نمی شود بلکه مرحله انتهایی کار است، تأکید کرد: فرآیند بروکراتیک اداری این موضوع را طولانی می کند. با بررسی انجام شده اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت است و جنبه مجهولی در فیش اولیه ندارد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه صدور پروانه یکی است و علی الحساب ندارد، تصریح کرد: این دریافت علی الحساب به این دلیل است که سوء استفاده صورت نگیرد. بحث کمیسیون ماده پنج بحث دیگری است و ممکن است بیش از یک سال به طول بینجامد. موضوع بسیار روشن است و بحث علی الحساب تنها در کمیسیون ماده پنج بررسی می شود.

وی افزود: ممکن است بدعت جدیدی ایجاد شود که ماندگار باشد و منطقی است که روی آن بررسی شود که بدعت مناسبی باشد و باید به فکر آینده نیز بود. اگر موضوعی مقطعی در شورا تصویب می شود باید مقطعی نیز اجرا شود و به آینده تسری پیدا نکند و افراد به این فکر نباشند که فیش عوارض خود را در فصل پاییز بگیرند که مشمول تخفیف شوند. موضوع برای شهرداری نیز روشن باشد که به تخلف منجر نشود.

چمران تأکید کرد: پیشنهاد من این است که استفساریه را پس بگیرید و هر روندی که از سابق انجام می دادید، ادامه دهید.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این استفساریه اظهار کرد: تذکر من در خصوص اصل یک فوریت این موضوع که منشا تخفیفات این لایحه است، می باشد چرا که در تبصره سوم اذعان شده اگر مودی مبلغ را پس از اجرای این مصوبه بطور یکجا پرداخت کند مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی خواهد بود که از ۲۱ اسفند ماه سال جاری است از این رو با توجه به متن استفساریه نمی توان در خصوص بخشی از مبلغ تخفیف لحاظ شود و این اقدام خلاف رویه این مصوبه است.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به مخالفت برخی اعضا در خصوص ماهیت این استفساریه گفت: موضوع مخالفت معاونان شهرداری در خصوص جزء از کل مبلغ کاملا روشن بوده است، ضمن آنکه به گفته این افراد کل فیشی که در این مورد از سوی شهرداری صادر خواهد شد کل مبلغ خواهد بود، اما در خصوص علی الحساب زمینه اعلام علت آن وجود مشکلات و بروکراسی های اداری است.

وی اعلام کرد: عدم اخذ کل مبلغ محاسبه شده تنها به دلیل وجود مشکلات اداری است و منجر به صدور فیش قطعی نشده، اما اگر پس از طی مراحل اداری و کسب مجوزهای لازم هزینه تمام شده از مودیان اخذ خواهد شد و قطعا اخذ این علی الحساب ها زمینه طی فرآیندهای اداری را صورت خواهد داد.

گفتنی است استفساریه شهردار تهران در خصوص "تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" با ۱۰ رأی مخالف و ۸ رأی موافق رد شد و به تصویب نرسید.

انتهای پیام/

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 29562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =