۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 29672

پژوهش بستری برای رفع نیازهای شهر 

احمد صادقی- عضو شورای اسلامی شهر تهران
پژوهش بستری برای رفع نیازهای شهر 

اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی‌ترین نیاز برای دست‌یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و عدم وابستگی به غیر است و می‌توان با تقویت بنیان پژوهش بسیاری از کمبودها و نقصان‌ها را برطرف کرد.

با این وجود پژوهش آنچنان که باید در بسیاری از مقوله ها جدی گرفته نمی شود و این در حالی است که اساس و اصل برنامه ریزی پژوهش و تحقیقات تشکیل می دهد از جمله در برنامه ریزی در مدیریت شهری.

در مدیریت شهری تحقیق و پژوهش و مطالعات جایگاه رفیع و بی بدیلی دارد اما در طول سالیان گذشته به این مهم توجه جدی نشده است.تهیه پیوست های ماموریت های شش گانه در مدیریت شهری یکی از اصول اولیه اجرای طرح ها و پروژه‌ها است اما متاسفانه عدم توجه به این امر سبب شده که امروز شاهد طرح های رها شده و یا پروژه های بدون بازدهی باشیم‌. 

این در حالی است که برای اجرای یک طرح باید پیوست های مطالعاتی شامل پیوست ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست ، عارضه هایی که در حوزه شهر سازی دارد و مواردی از این قبیل تهیه شود. 

شهر یک موجود زنده است و در طول زمان رشد می یابد، جمعیت جدید در آن ساکن می شوند و ابعاد آن توسعه پیدا می کند؛ لذا برای تامین سرانه های خدماتی باید پژوهش و مطالعه در حوزه ماموریت های تخصصی مدیریت شهری صورت گیرد.
 
از جانب دیگر شهر به سان موجود زنده وقتی رشد و توسعه می یابد نیازهای جدید نیز پیدا می کند و این نیاز های جدید می بایست با پژوهش و تحقیقات بررسی و برطرف شود.

به عنوان مثال یکی از نیازهای امروز شهر موضوعات مربوط به هپشمند سازی و فناوری های نوین است که مدیریت شهری ناگزیر به روی آوردن به استفاده از این فناوری ها ست در اینجا مطالعات و پژوهش هایی مورد نیاز است که انطباق استفاده از این فناوری ها با نیاز های شهر را بسنجد. آینده نگری و آینده پژوهی کند و برنامه ریزی بلند مدت و سالانه شهر نیز از این منابع تهیه و تدوین شود.

لذا می بینیم که در هر لحظه نیاز به پژوهش و تحقیقات در شهر وجود دارد و امیدواریم این وجه از مدیریت شهری هر چه بیشتر تقویت شود چرا که وضع قوانین و اجرای فرامین و وظایف مدیریت شهری می بایست بر اساس تحقیقات و پژوهش های درست و کارشناسی باشد.
روز ملی پژوهش گرامی باد.

انتهای پیام /

۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 29672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =