کاهش انتقال زباله از تهران به کهریزک به ۲۰ درصد تا سال آینده/ توسعه خط یک مترو به حسن‌آباد در دست مطالعه است

فرماندار تهران گفت: با توجه به رویکرد این دوره شهرداری تهران و توجه ویژه‌ای که به شهرری وجود دارد، ما جز به تعامل با شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری به مساله دیگری فکر نمی‌کنیم و هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

حمید زمانی در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: صادقانه عنوان می کنم با نگاهی که شهردار تهران به ری دارد؛ توجه به بهبود کمی و کیفی در شهرری قابل تامل است.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که در این دوره مدیریت شهری عملیاتی شد، نوسازی و بهسازی محله نفرآباد است که مورد تقدیر است.

فرماندار تهران با اشاره به انتقال صنایع مزاحم به حاشیه شهرری ادامه داد: طبق هماهنگی هایی که شهردار تهران داشت، قرار است صنایع و مشاغل مزاحم پایتخت به شهرری و حاشیه این محدوده منتقل شود. با توجه به اینکه در حریم ری زمین هایی در اختیار داریم که می تواند به سوله های مورد استفاده فعالان اقتصادی تبدیل شود تا آنها هم بتوانند به راحتی در رفت و آمد باشند و هم محل قرار گرفتن صنایع مجهز به تجهیزات خدماتی مانند آب، برق، تلفن، فاضلاب و ... باشد.

وی با اشاره به اینکه  در کنار طرح بهسازی محله نفر آباد، توسعه حرم و انتقال صنایع مزاحم به حریم شهری؛ حرایم میراثی، تاریخی و فرهنگی ری نیز موضوع مهمی است، بیان کرد: بناهای تاریخی و میراثی در شهر ری زیاد است به طوری که حتی برخی عنوان می کنند شهرری از نظر بناهای تاریخی و محدوده های میراثی مانند اصفهان است. اعتقاد داریم که کار مرمت و بازسازی این بناها تنها از عهده شهرداری تهران بر می آید.

زمانی یادآور شد: چندی پیش نیز وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز از این مجموعه ها بازدید کرد اما توان دولت برای مرمت و بازسازی این بناهای تاریخی کم است، تنها شهرداری تهران در این زمینه به ویژه مرمت آثاری چون دژ اشکان، آتشکده ری، چشمه علی و ... می تواند کمک کند.

وی با بیان اینکه ما جز تعامل به موضوع دیگری در رابطه با شهرداری تهران فکر نمی کنیم و هیچ اختلاف نظری در این حوزه وجود ندارد، تاکید کرد: در مورد بازیافت و انتقال زباله های تهران به کهریزک باید به این مساله اشاره کنم که با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، نمی توان در این زمینه طرح های فضایی داد.

فرماندار ری در ادامه گفت: در نظر داریم انتقال زباله خیس به آرادکوه را به حداقل برسانیم که خوشبختانه سیاست شهردار تهران نیز همین است.

وی افزود: در حال حاضر دو، سه کارخانه در شرق و غرب تهران در حال ساخت است و بخشی از زباله ها به این کارخانه ها منتقل می شود و حجم زباله هایی که وارد آرادکوه می شود، کاهش می یابد.

حمید زمانی ادامه داد: همچنین تهیه دستگاه های زباله سوز نیز با ساختار علمی خوب که به دفع کمتر زباله ها در زمین های کشاورزی می انجامد در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه انتقال زباله از تهران تا سال آینده به ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند، بیان کرد: با این موارد تولید شیرابه در آرادکوه نیز کمتر می شود و در آینده که  وضعیت اقتصادی بهتر شد در نظر داریم تا زباله های تهران را به مناطق دورتر و با یک ساختار مناسب انتقال دهیم. شاید در آینده بتوانیم زباله های تهران را با خط ریلی به داخل کویرهای سمنان انتقال دهیم که صدمه ای به کسی وارد نشود اما الان وضعیت بودجه ای مناسبی برای این کار نداریم.

فرماندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: از مدیریت شهری پایتخت درخواست دارم تا با ایجاد زمینه های رفاهی برای مردم، سطح رضایت مندی شهروندان را در ری افزایش دهد. به عنوان مثال آخرین ایستگاه مترو خط یک مترو را از کهریزک به حسن آباد متصل کند.

وی تاکید کرد: بررسی های اولیه نشان می دهد در صورت انجام این کار ریل خط توسعه ای روی زمین و در یک مسیر هموار است که معارضی ندارد.

زمانی با بیان اینکه اگر خط یک مترو در قالب یک خط توسعه ای به حسن آباد فشافویه وصل شود، اتفاق خوبی در شهر ری روی خواهد داد، گفت: از سوی دیگر با توجه به انتقال ندامتگاه های تهران به فشافویه تردد تسهیل می شود. البته در حال حاضر مطالعات مقدماتی این طرح در حال انجام است.

فرماندار تهران درباره وضعیت فعالیت شرکت سیمان تهران و تاثیرات این مجموعه در افزایش آلودگی هوا گفت: هر چند شرکت سیمان تهران مجهز به فیلتر است اما گاهی اوقات نابلدی می کند و از فیلترها استفاده نمی کند.

وی افزود: اما با وجود تمام این مسایل، باید توجه داشت که این شرکت می تواند تا ۴۰۰ سال مواد اولیه سیمان را تولید کند و نمی توان به یکباره به فکر انتقال این شرکت از تهران افتاد آن هم در حالی که ۳ هزار کارگر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

زمانی با بیان اینکه باید ابتدا زیر ساخت های انتقال فراهم شود تا اقدام به این کار کنیم؛ تاکید کرد: انجام این بحث ها در حد ملی است و تصمیم در این رابطه باید بین رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر کشور انجام شود و موضوعی نیست که در سطح فرمانداری و یا شهرداری باشد.

انتهای پیام/

۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 29775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =