نقش توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک

یک کارشناس اجتماعی با پرداختن به گفته‌های شهردار تهران در همایش «روز ملی حمل و نقل»، گفت: تکمیل خطوط باقی مانده مترو تا سال ۱۴۰۸، سهم بسزایی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و تسریع در عبور و مرور خواهد داشت.

اسد رجبی در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به برگزاری همایش «روز ملی حمل و نقل در مشهد»، بیان کرد: کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و توسعه این ناوگان، دو موضوع مهمی بود که در این همایش مطرح شد.

این کارشناس اجتماعی در ادامه عنوان کرد: شهردار تهران در این همایش اعلام کرد که تهران به ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. این درحالی‌ست که در شرایط کنونی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه و گاهی اوقات سه هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعالیت می‌کنند.

رجبی با اشاره به اینکه گفته شهردار تهران نشان می‌دهد که وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تا سه برابر تعداد اتوبوس‌های کنونی با شرایط ایده آل فاصله دارد، افزود: تحقق این‌ موضوع نیز به جذب بودجه وزارت کشور که سالانه برای خرید اتوبوس اختصاص داده می‌شود، بستگی دارد تا این اتوبوس‌ها وارد  ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود.

وی درباره تکمیل خطوط مترو شهر تهران، بیان کرد: هنوز ۱۵ ایستگاه از خطوط هفت‌گانه مترو افتتاح نشده است. بهره برداری اصولی از این ایستگاه‌ها به خرید و تأمین واگن و همچنین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌ها نیازمند است.

این کارشناس اجتماعی در ادامه عنوان کرد: پیش بینی‌ها حاکی است که شهرداری تا سال ۱۴۲۰ به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مترو نیاز دارد و قرار است که با راهکارهای خلاقانه و ابداعی تا پایان سال ۱۴۰۸ یعنی ۱۲ سال زودتر از افق چشم انداز با جذب سرمایه گذار، مترو را تکمیل کند.

رجبی با بیان اینکه اگر این وعده شهردار تهران محقق شود ظرفیت مترو که روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده به دو برابر افزایش پیدا می‌کند، افزود: این اقدام سهم بسزایی در کاهش ترافیک و تسریع در عبور و مرور و کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تا هفت سال آینده مشخص نیست وضعیت تهران از باب جمعیت پذیری چگونه می‌شود و ظرفیت ایجاد شده پاسخگوی وضعیت باشد یا خیر؛ اما در مجموع می‌تواند باعث شود تا شرایط بدتر نشود.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه معمولا سیاهه آلودگی هوا هر چهارسال منتشر می‌شود و نقش صنایع آلاینده را مشخص می‌کند، یادآور شد: در آخرین سیاهه در سال ۱۳۹۶ نقش آلاینده های متحرک به مراتب کمتر از صنایع آلاینده و نیروگاه‌ها بوده اما اگر حمل و نقل عمومی همچون مترو توسعه پیدا کند قطعا اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 29799

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =