مدیریت شهری پنجم با تصمیمات خود تهران را قفل کرد/ ترک فعل مدیران قبلی پایتخت را به این وضعیت دچار کرده است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوره پنجم مدیریت شهری با تصمیمات خود به شهر قفل زد و مدیریت شهری ششم با زحمت در حال کلید انداختن به این شهر قفل شده، است.

پرویز سروری در گفت و گو با خبرنگار شهر، در واکنش به یادداشت اخیر محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم شهر تهران مبنی بر پیشرفت نمایی مدیریت شهری جدید در حوزه مترو، اتوبوس، آلودگی هوا و مسکن، اظهار کرد: برای من طرح این موضوع بسیار عجیب بود چراکه رئیس سابق شورا، خود، مسئول پسرفت تهران بوده و شاخص ها نشان می دهد که در دوره مسئولیت ایشان، ما در تمام زمینه‌ها به ویژه موضوعاتی که به آنها اشاره کرده اند، پسرفت داشته ایم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما واگن اجاره ای را به عنوان یک اصل نپذیرفته ایم، یادآور شد: شرایط در دوره پنجم به گونه ای بود که امروز وضعیت بسیار نابسامانی را در مترو تهران شاهد هستیم، بنابراین ناگزیریم راه حل‌های سریع تا تأمین اصولی واگن‌ها را مد نظر قرار دهیم.

تأمین ۶۳۰ واگن به مرحله نهایی رسیده است

وی از انجام فرآیند اداری تأمین ۶۳۰ واگن و رسیدن به مراحل نهایی مذاکرات برای تأمین این واگن‌ها خبر داد و افزود: اقدامات لازم در این راستا به زودی کلید خواهد خورد و از طرفی تأمین ۱۱۵ واگن دیگر نیز در حال پیگیری است.

سروری با تأکید بر اینکه اتفاقاً بر خلاف آنچه رئیس سابق شورا اعلام کرده، تأمین واگن در دستور کار جدی ماست، تصریح کرد: ما اقدام متوقف شده در زمان دوره پنجم را که ضرر و زیان جدی در روند تأمین واگن وارد کرد، احیا کردیم و امروز مدیریت شهری در این زمینه فعال شده تا با قراردادهای منعقد شده بتواند به وضعیت مناسبی برسد.

در حال ترمیم خسارت مدیریت شهری قبلی هستیم

وی ادامه داد: در تأمین واگن های اجاره ای، شرایط به این ترتیب نیست که واگن را وارد کشور کرده و به هر شکلی استفاده کنیم بلکه باید استانداردهای لازم را داشته و با وضعیت داخلی هماهنگ باشد. مواردی که رئیس سابق شورا مطرح کرده نشان می‌دهد که ایشان در جریان نیست و برخی افراد، داده های غلط به ایشان می دهند. ما در حال ترمیم خسارتی که ایشان، تیمشان، شورای پنجم و شهرداری دوره پنجم مدیریت شهری ایجاد کرده، هستیم و عقب ماندگی ها در حال جبران است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث مسکن مطالب مطرح شده از سوی ایشان خنده دار است، خاطرنشان کرد: دوستان ایشان ساخت و ساز در تهران را قفل کردند و شرایط را به گونه ای رقم زدند که وضعیت عرضه و تقاضا به هم خورد به طوری که تقاضا به شدت نسبت به عرضه فزونی پیدا کرد و درنهایت امروز گرانی مسکن و نابرابری بین تقاضا و عرضه را شاهد هستیم.

اصرار دولت، شورا و شهرداری بر رونق مسکن در پایتخت

وی با تأکید بر اینکه با توجه به اتفاقات رقم زده شده؛ دولت، شهرداری و شورای ششم کاملًا بر موضوع مسکن اصرار دارند، یادآور شد: هرچند شهرداری وظیفه مستقیمی در این زمینه ندارد اما مشکل شهروندان تهرانی امروز؛ هم در بخش مسکن ناپایدار و هم در عدم تعادل بین عرضه و تقاضا موجب توجه شهرداری به مساله مسکن شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به کلنگ زنی ۳۳ هزار واحد مسکونی و انعقاد تفاهم نامه برای ساخت ۳۸۰ هزار واحد در پایتخت، گفت: امروز کارگاه‌های فنی فعال شده در شهر قابل رؤیت است و نشان می‌دهد که اقدامات در حال انجام است.

سروری با بیان اینکه ساخت یک طبقه اضافه در بافت فرسوده کلید زده شده است، یادآور شد: این اقدام مشارکت مردم را به ویژه در احیای بافت فرسوده رقم می زند و آمار نشان دهنده استقبال از این طرح است؛ در مجموع پیشرفت خوبی در بخش مسکن تهران با تدابیر شورا و شهرداری ایجاد شده است.

مدیریت شهری پنجم با تصمیمات خود تهران را قفل کرد

وی خطاب به رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: شما با تصمیمات خود به شهر قفل زده‌اید و ما با زحمت در حال کلید انداختن به این شهر قفل شده، هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه اتوبوس باید بگوییم که شما ۶ هزار دستگاه را در ابتدای شورای پنجم تحویل گرفته و ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه تحویل دادید، خاطرنشان کرد: شما مشکل جدی در حمل و نقل عمومی پایتخت ایجاد کردید.

سروری با اشاره به اینکه از ابتدای کار مدیریت شهری ششم تا امروز هزار دستگاه به ناوگان وارد شده، اضافه کرد: به دلیل غفلت دوره گذشته، شاهد این هستیم که امروز اتوبوس‌‎های ما فرسوده شده، از زمان استاندارد آنها گذشته و نوسازی آن به بودجه فراوان و فرصت لازم نیاز دارد.

انعقاد قرارداد برای تأمین ۲۰ هزار دستگاه ون

وی با اعلام اینکه در حال انعقاد قرارداد برای تأمین ۲۰ هزار دستگاه ون هستیم تا ضعف در بخش اتوبوس جبران شود، تصریح کرد: مراحل قرارداد طی شده و به زودی می توانیم حمل و نقل حوزه اتوبوس را بهبود ببخشیم. این در حالی است که قرادادهایی را با مجموعه های داخلی منعقد کرده ایم و صد در صد ظرفیت این بخش را فعال می کنیم.

رئیس شورای عالی استان ها با تأکید بر اینکه با استفاده از توان صددرصدی ظرفیت داخلی، با اجازه مسئولین ذیربط نسبت به واردات اتوبوس برای رسیدن به نقطه قابل قبول و اداره وضعیت اقدام کرده ایم، یادآور شد: واردات اتوبوس های دست دوم با تطبیق استانداردهای روز انجام می شود. این اقدام، امر کمکی برای رسیدن به ظرفیت لازم یعنی تأمین حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای ساماندهی وضعیت است.

چرا در دوره قبل حتی یک دستگاه اتوبوس به پایتخت اضافه نشد؟

سروری با طرح این پرسش خطاب به رئیس سابق شورای شهر تهران که «چرا شما در زمان مسئولیت خود کوچکترین اقدامی را در تأمین اتوبوس انجام ندادید؟»، گفت: شما حتی در بازسازی اتوبوس ها نیز اقدامی انجام ندادید. گزارش ارائه دهید که آیا یک دستگاه اتوبوس وارد شهر کرده اید که امروز اقدامات مؤثر مدیریت شهری را به باد انتقاد می گیرید؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بحث آلودگی هوا مدیریت شهری در حوزه وظایف خود بیش از آنچه باید انجام می داده، انجام داده است، تأکید کرد: شهرداری در سال قبل هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در پایتخت ایجاد کرده و امسال نیز هزار و ۵۰۰ هکتار به فضای سبز اضافه می‌شود.

وی با اعلام اینکه امسال حداقل چهار بوستان افتتاح شده که تمام این موارد در کاهش آلایندگی هوا مؤثر است، تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی نیز در دستور کار جدی بوده و در راستای مقابله با آلودگی هواست. وظایف حوزه آلودگی هوا، تماماً بر عهده شهرداری نیست اما شورا و شهرداری، فوق وظایف خود در حال اقدام هستند تا با این پدیده شوم مقابله کنند.

ترک فعل دوره قبلی، شهر را به این وضعیت دچار کرده است

سروری اذعان کرد: من فکر می کنم یادداشت رئیس سابق شورا، سراسر فرار رو به جلو است زیرا ترک فعلی که در دوره قبل انجام شده، وضعیت را به این شکل درآورده است.

وی با بیان اینکه دوستان شاهد هستند تمام پروژه های نیمه تمام پایتخت فعال و تهران به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است، یادآور شد: امروز تمام پروژه‌ها در حال اجراست و به حرکت درآمده است؛ به طوریکه هر هفته در شنبه‌های امید و افتخار این طرح ها را افتتاح می کنیم. شنبه‌های امید و افتخار نمایش روشنی از بهره برداری از برخی طرح هایی است که بیش از ۱۵ سال متوقف بوده اند و نشان می دهد که شهر در یک روند پرشتاب در حرکت است و شورای شهر و شهرداری به شدت به دنبال این هستند که نه تنها ترک فعل ها را به فعل تبدیل کنند بلکه اقدامات جدید انجام دهند.

مگر شورای پنجم با دولت همسو نبود؟

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطرح شدن موضوع همسویی دولت و شورای ششم از سوی رئیس سابق شورا، خاطرنشان کرد: مگر در دوره قبل، شورای پنجم با دولت همسو نبودند اما چرا هیچ اقدامی در مدیریت شهری انجام نشد؟ این بی تحرکی و عدم استفاده از ظرفیت ها را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه امروز همکاری جدی با دولت آغاز شده است، گفت: در واگذاری ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ۸۰ درصد منابع از سوی دولت تأمین شد. همچنین دولت ۷۷ میلیون یورو برای مترو اختصاص داده است. در بخش مسکن نیز شاهد هم افزایی بالای دولت و شهرداری هستیم.

اخراج شهردار سابق از دولت و حضور شهردار فعلی در جلسات هیات دولت

سروری در پایان یادآور شد: برخلاف اخراج شهردار دوره پنجم از دولت، امروز شهردار تهران در تمام جلسات هیات دولت به صورت فعال حضور دارد و ما یک هم افزایی فراگیر را نه تنها در تهران بلکه در کشور شاهد هستیم. معتقدیم که دولت، توجه به مدیریت شهری را با جدیت در دستور کار دارد و شهرداری نیز در تلاش است که هم به دولت کمک کند و هم حداکثر استفاده را از ظرفیت این هم افزایی در خدمات رسانی به مردم داشته باشد.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 29804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =