وزارت کشور برای شهردار تهران حکمی در مساله آلودگی هوا صادر نکرده است/ پیش‌بینی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل عمومی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از پیش‌بینی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمل و نقل عمومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در حاشیه یکصد و شانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه مردم این سوال را دارند که باید با آلودگی هوا چه کرد، اظهار داشت: شب گذشته وزیر کشور جلسه‌ای را برگزار کرد که تمام معاونین وزارت خانه‌های درگیر با قانون هوای پاک حضور داشتند. تمام وظایف وزارت خانه ها یکایک بررسی شد و از این وزارت خانه ها قول گرفته شد که برنامه هایی که پیش از این اجرایی نشده انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور شهردار تهران در این جلسه یادآور شد: پیشنهاد دادیم که برنامه ها در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت همچون خرید واگن و تامین اعتبار برای آن پیش بینی شود. این باعث خوشحالی بود که با دستور رئیس جمهور این جلسه تشکیل شد. آلودگی علاوه بر مرگ و میر و بیماری در آینده نیز اثرگذار خواهد بود. امیدواریم تذکرات ما مفید واقع شود و کمااینکه پیش از این نیز مورد توجه قرار گرفته، به نتایج مثبتی منجر شود. از شهردار تهران که موضوع را در جلسه مطرح کرد، سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه شهرداری باید خرید واگن و اتوبوس را دنبال کند تا حمل و نقل عمومی ساماندهی شود، تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای حمل و نقل عمومی پیش‌بینی خواهد شد. امیدواریم این بودجه عملیاتی شود و به مرحله اجرا برسد و سازمان برنامه و بودجه بتواند اعتبار مطرح شده را تأمین کند. قرار بر این شد که طرح ترافیک فروخته نشود. این پیشنهاد نیز مطرح شد که قیمت بلیت اتوبوس نصف شود تا مردم به سمت حمل و نقل عمومی بیایند هرچند مساله اصلی قیمت نیست، بلکه کمبود اتوبوس است.

چمران با اشاره به اینکه صرفه زمانی بیش از صرفه مالی مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: هیات دولت و شهردار تهران مسائل را دنبال می کنند، اما این موضوع انباشته شده از سالهای قبل است. ما مرتب اعلام کردیم که اگر شهر را به عنوان موجود زنده رها کنیم، دردها اینگونه رخ نشان خواهند داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه نمودار خطی تهیه شده که تعداد اتوبوس‌ها در سالهای مختلف در آن مشخص بود، یادآور شد: این منحنی از سال ۹۲ آمار را نشان می‌دهد و از سال ۹۶ آمار کاهشی بوده به گونه‌ای که از ۶ هزار دستگاه به هزار و ۸۰۰ دستگاه رسید و سال ۱۴۰۱ مجددا روند افزایشی بوده است. کارخانجات اتوبوس سازی به مدت ۱۰ سال تعطیل بودند و راه اندازی مجدد آن به زمان و نیروی انسانی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر تلاش برای تامین واگن که به این زودی تحویل داده نمی‌شود، باید فرهنگ‌سازی شود که مردم از وسایل شخصی استفاده نکنند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم. 

چمران با بیان اینکه باید سهم دولت در حمل و نقل عمومی جهت کاهش قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد، گفت: در مواردی دولت‌ها این سهم را کمتر پرداخته کرده یا نپرداخته‌اند و این بحث مطرح شد که سهم دولت افزایش یابد.

وی افزود: شهردار تهران این حکم را از وزارت کشور نداشته که مسئولیت اصلی آلودگی هوا را بر عهده داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۱۵ واگن ملی نیز علاوه بر ۶۳۰ واگن تامین خواهد شد، خاطرنشان کرد: بخش تحقیقاتی وزارت دفاع و سازمان‌های دانشگاهی در این زمینه وارد می شوند که قراردادها آماده شده اما به این زودی انجام نمی‌شود و طی یک سال و نیم آینده باید اقدامات انجام شود.

انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 29835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =