واقعیت‌ها در برخی رسانه‌ها وارونه جلوه داده می‌شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شانزدهمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، پیشنهادات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شانزدهمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه واقعیت ها در برخی رسانه ها وارونه جلوه داده می شود، اظهار کرد: لازم است بیش از پیش فعالیت شود و اقداماتی که صورت می گیرد در کنار برنامه های آینده ارائه شود.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی تسریع در پاسخ به استعلامات را در دستور کار قرار دهد. باید به اعتراض نیروهای انسانی پاسخ داده شود تا این نیروها را از دست ندهیم. در برخی موارد شاهد این بودیم که نیرویی اعتراضی را نسبت به موضوعی اعلام کرده و پرونده وی در اختیار کارگزینی قرار گرفته و ۶ ماه است که بیکار در منزل مانده است.

جعفر بندی شربیانی افزود: در سال اول کمیته انتصابات داشتیم و امسال همین کمیته نیز وجود نداشت. متأسفانه علیرغم مواردی که مطرح کردیم در این دوره نیز نتوانستیم بر اساس شایستگی انتصابات را انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر قرار است ارتقاء سلامت اداری داشته باشیم افراد باید بر اساس معیارهای شایستگی و پله پله رشد کنند، بیان کرد: وقتی کارمند تحصیل کرده مجرب در شهرداری تهران وجود دارد، دیده می شود که افرادی با زد و بند و موضوعات پشت پرده به ریاست این کارمندان گمارده می شوند، چگونه می توان انتظار داشت که دچار فساد نشوند. اگر انتخاب بر اساس لیاقت باشد می توان جلوی موارد زیادی را گرفت.

وی اضافه کرد: ما که در بین مردم هستیم، آنها این حس را ندارند که بحث فساد در شهرداری تهران مورد برخورد قرار گرفته است. اگر قرار است نظارت انجام شود، باید از شخص شهردار تهران تا کارکنان رده پایین صورت بگیرد.

شربیانی با اشاره به موضوع کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی تصریح کرد: این موضوع در چند مرحله اعلام شد و تقاضا می شود شفافیت صورت بگیرد و ببینیم بر چه اساسی است؛ چراکه بر اساس آنچه ما می بینیم زمان صدور پروانه به ۲ ماه کاهش نیافته است.

نرجس سلیمانی با بیان اینکه چطور بدون بررسی حقوقی، املاک در بورس عرضه شده اند، تصریح کرد: به نظر می رسد بین نیروهای شهربان و حریم بان در مبارزه با تخلفات ساختمان هماهنگی وجود ندارد و منجر به افزایش حجم پرونده ها در مراجع قضایی شده است.

وی ادامه داد: در بخش حقوقی در سازمان ها و شرکت ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و باید در این زمینه توضیح داده شود.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت هوشمندسازی در مبارزه با فساد اظهار کرد: پرسش من این است که شهرداری چه نمره ای به خود در هوشمندسازی می دهد. ضربه ای که در حوزه فناوری اطلاعات به شهرداری وارد شد، به دلیل عدم توجه جدی به سازمان فاوا بود.

وی همچنین تصریح کرد: در اداره کل حقوقی اعلام شد که به مقدار قابل توجهی از حقوق شهرداری تهران دفاع شد که قابل تقدیر است. باید تعداد محکومیت های شهرداری نیز در کنار پرونده هایی که به نفع شهرداری رأی می گیرد، اعلام شود.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بهترین راه ارتقاء سلامت اداری جلوگیری از بروز تخلف است، گفت: یکی از مهمترین مباحث در جلوگیری از فساد قطع ارتباط مستقیم بین کارکنان و مراجعه کنندگان است که این امر با تحقق هوشمندسازی میسر می شود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می دهم گزارش های سازمان بازرسی سه ماه به سه ماه در صحن شورا قرائت شود تا هم این حجم از داده ها بی پاسخ نماند و هم زحمات سازمان بازرسی نادیده گرفته نشود.

صادقی در ادامه خطاب به رئیس سازمان بازرسی گفت: ما یک کارگروه رفع تعارض و شفافیت داریم که اقدامات مرتبط با آن را حراست، کمیته نظارت و برنامه ریزی به ریاست معاون برنامه ریزی که ذیل ستاد ارتقاء سلامت اداری هستند، انجام می دهند اما در راستای منطق سه گانه ای که رئیس بازرسی بیان کردند هنوز خیلی از موارد شفافیت محقق نشده و از ۷۱ مورد تنها ۳۱ مورد بارگذاری شده و از این ۳۱ مورد نیز تنها ۱۶،۱۷ مورد بروزرسانی شده است. جالب آنکه از زمان ارائه گزارش بنده در خصوص سامانه شفافیت تنها یک مورد مربوط به ماموریت های خارج از کشور بروزرسانی شده و مابقی هنوز اقدامی در راستای بروزرسانی آن انجام نشده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مصوبات در زمینه شفافیت تنها روی کاغذ است و لذا گزارش های بازرسی نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: بهترین روش ارتقاء سلامت اداری جلوگیری از بروز تخلفات است نه برخورد با آن؛ البته برخورد با تخلفات هم در جای خود لازم است. از مهمترین بحث ها برای جلوگیری از فساد و تخلف قطع ارتباط مستقیم کارکنان و مراجعه کنندگان است که این مهم با تحقق هوشمندسازی میسر می شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه در شهرداری فرآیند ارتقاء پرسنل مشخص نیست، گفت: ممکن است برخی افراد بی تجربه موجب ناکارآمدی سیستم شوند که به خودی خود منجر به فساد می شود و عدم النفع برای مردم را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مدیران با سابقه، پاکدست تر و کارآمدتر هستند، تصریح کرد: تا جایی که ممکن است باید از این افراد در شهرداری استفاده شود.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما همیشه از کارمندان شهرداری دفاع کردیم، گفت: باید فکری به حال کارچاق کن ها در شهرداری شود؛ چرا این افراد از شهرداری جمع آوری نمی شوند؟ وقتی مردم با این افراد مواجه می شوند، چه قضاوتی در خصوص شهرداری خواهند داشت؟ باید فکر اساسی در این زمینه شود.

وی تأکید کرد: افراد کارچاق کن که بدنه شهرداری را فاسد جلوه می دهند، باید معرفی شوند و جزء لیست سیاه قرار بگیرند که نتوانند وارد شهرداری شوند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی موارد به سازمان بازرسی باز نمی گردد و به شهردار و معاونین مرتبط است، گفت: وظایف مبارزه با فساد نباید با وظایف شهردار و معاونین آمیخته شود. 

انتهای پیام/

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 29846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =