رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده شهر تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال ارایه بسته تشویقی شهرسازانه، پاییز امسال شاهد رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه ساختمانی نسبت به پاییز سال گذشته در بافت فرسوده شهر تهران هستیم.

به گزارش شهر، محمد آیینی در نشست خبری اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا نوسازی بافتهای فرسوده را به ۳۰۰ هزار واحد در سال برسانیم که هم‌اکنون ۱۱۰ هزار واحد در حال نوسازی است. پس از ارایه بسته تشویقی شهرسازانه که از حدود ۲ ماه و نیم گذشته تصویب شده شاهد رشد خیره  کننده‌ای در نوسازی بافتهای فرسوده هستیم.

وی افزود: در شهر تهران در پاییز امسال تا روز ۳۰ آذر ۱۴۰۱ تعداد ۴۲۴ پروانه ساختمانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال رشد ۵۷ درصدی را نشان می دهد. به لحاظ تعداد واحد نیز برای ۳۰۰۸ واحد پروانه صادر شده که از افزایش ۴۶.۵ درصد نسبت به سال گذشته حکایت دارد و رشد معنی‌داری را نشان می‌دهد.

بم سفیر نوسازی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چهار گروه که شامل مشوقهای شهرسازانه می‌شوند گفت: در بسته اول بستر قانونی فراهم شد که شهرداری‌ها ۵۰ درصد تخفیف بدهند. برای این منظور طی سه روز قرار است با یک کار جهادی در ۱۰۰ شهر که ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را به خود اختصاص می‌دهد به این جریان نوسازی و بهسازی شتاب بدهیم. در این پویش بم به عنوان سفیر نوسازی در نظر گرفته شده است. سفیران نوسازی در شهر بم با مردم، مدیران شهری و مسئولان بازآفرینی نشست خواهند داشت و بسته‌های تشویقی را به اطلاع مردم می‌رسانند.

تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه صدور پروانه توسط شهرداری‌ها

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: در بافت فرسوده تا ۵۰ درصد تخفیف نوسازی توسط شهرداریها انجام می‌شود و شهرداریها اجازه دارند تا ۱۰۰ درصد تخفیف نوسازی برسند. در حال حاضر به طور متوسط به ۸۵ درصد تخفیف رسیده‌ایم که حدود ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع را شامل می‌شود. متولی نوسازی برابر قانون نوسازی شهری، شهرداری‌ها هستند و دولت در این فرآیند به کمک آمده است.

کاهش زمان صدور پروانه در بافت فرسوده شهر تهران به ۲ ماه

وی با بیان اینکه تسریع در صدور پروانه برای سازندگان بسیار اهمیت دارد گفت: دریافت پروانه در تهران ۸ ماه و در کشور به طور متوسط ۶ماه طول می‌کشد. در بعضی شهرداریها به توافق رسیده ایم تا این زمان به یک ماه برسد. در تهران در حال نزدیک شدن به ۲ ماه هستیم. همچنین تسریع صدور انشعابات و پایان کار نیز در دستو کار است. انشعابات قبلی محفوظ می‌ماند و پول دیگری نباید داده شود. انشعابات بعدی هم باید داده شود. تخفیفاتی هم در زمینه مالیات و بیمه در بافتهای فرسوده در نظر گرفته شده است.

آیینی، بسته دوم تشویقی را شامل تسهیلات بانکی دانست و افزود: در بسته دوم که بحث تسهیلات بانکی ذیل طرح نهضت ملی مسکن است در بافتهای فرسوده بانکها موظفند بدون لحاظ شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن مثل فرم «ج» و سکونت پنج‌ساله، وام را پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در مراکز استانها ۴۰۰ میلیون و دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان وام در قالب نهضت ملی مسکن به واحدهای بافت فرسوده پرداخت می‌شود. از محل تسهیلات نوسازی توسط شرکت بازآفرینی شهری تا کنون ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد به بانک معرفی شده‌اند. از محل تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز حداقل ۱۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است که با تسهیلات قبلی حدود ۶۹ هزار واحد از حمایت تسهیلاتی برخوردارند. در صورت اختصاص اعتبار سال ۱۴۰۰ این عدد افزایش می‌یابد.

پرداخت ۶۰ میلیون تومان وام برای اسکان موقت

به گفته آیینی، درخصوص بسته‌ی سوم ۶۰ میلیون تومان در تهران به صورت قرض‌الحسنه و در سایر شهرها ۴۵میلیون تومان برای اسکان موقت اختصاص می‌یابد. در بسته چهارم که به نوعی ۷۰ درصد کار را شامل می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: بن‌بست را در صدور پروانه در بافت فرسوده برداشتیم. در حال حاضر شهرداری موظف است برای هر پلاک حتی کمتر از ۵۰ متر هم پروانه صادر کند ولی شامل مشوقها نمی‌شود؛ چرا که بنا نداریم ریزدانه‌ها را تشویق کنیم اما نباید این پلاکها بلاتکلیف رها شود. اگر بیش از ۵۰ متر باشند می توانند ۲ متر پیشرفت طولی داشته باشند و سطح اشغال بیشتری به آنها داده می‌شود.

وی بیان کرد: گروه دوم در بافت پلاکهایی هستند که حدنصاب تجمیع را دارند که به ۱۵۰ متر می‌رسد و یک طبقه تراکم تشویقی به آن تعلق می‌گیرد. اینها از تسهیلات مربوط به پارکینگ برخوردارند. امکان درب اضافه هم به آنها داده می‌شود. در این بسته نیز بالکن در تراکم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. در بسته سوم برای نقاط نفوذناپذیر در دو طرف معبر یک طبقه تراکم تشویقی می‌گیرند که بتوانیم معبر را باز کنیم.

به گفته آیینی، گروه چهارم واحدهایی هستند که به صورت بلوکی‌سازی انجام می‌شود. اینها دو طبقه تشویقی می‌توانند دریافت کنند. در طبقه همکف کاربری مسکونی داده می شود. ۲۰ درصد پارکینگ روباز می‌توانند داشته باشند. در توده‌گذاری و نما هم آزاد هستند. ولی یک شرط اساسی دارد که باید برای آن طرح تهیه شود که در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب برسد.

ارایه مشوق‌هایی درخصوص تراکم، سطح اشغال، پارکینگ و نما در بافت

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بروکراسی که در پرداخت تسهیلات بافتهای فرسوده وجود دارد گفت: در مواردی نیز با خلف وعده در پرداخت یارانه مواجه هستیم. لذا به دنبال بستری بودیم که چندان دنبال اعتبارات و تسهیلات نباشیم که  مشوقهای شهرسازانه و کالبدی را به سازندگان ارایه می‌دهیم. در این بستر، تشویق‌هایی از جنس تراکم، سطح اشغال، تامین پارکینگ، نحوه توده‌گذاری و نما ارایه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حدود ۱۰ میلیون نفر در این مناطق ساکن هستند افزود: هیچ راهبردی جز این نداریم که به هر طریق ممکن به جریان نوسازی شتاب بدهیم.

آیینی خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته آمار صدور پروانه برای بافتهای فرسوده در کل کشور ۱۵ درصد بوده است. اگر منابع به این سمت آمده بود این عدد به ۳۰ درصد می‌رسید. ما برای رسیدن به نوسازی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده تلاش می کنیم و هم اکنون به حدود ۱۱۰ هزار واحد رسیده‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 29902

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =