با توجه به تاریخ تصویب؛ مصوبه «پاداش خوش‌حسابی عوارض» در تحقق بودجه ۸ماه ابتدایی سال تاثیر نداشته است/ تخفیف ۴۰درصدی فقط برای عوارض زیر یک میلیاردی

در روزهای میانی آبان ماه۱۴۰۱ مصوبه مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران در شورا به تصویب رسید و مقرر شد افراد از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر از ۴۰ درصد، از ۲۰ آذر تا ۲۰ دی از ۳۵ درصد از دی تا بهمن ماه از ۳۰ درصد و از اسفندماه به بعد از ۲۰ درصد تخفیف بهره مند شوند. این در شرایطی است که فقط مبالغ تا یک میلیارد تومان از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار می شوند. ضمن اینکه با توجه به تاریخ تصویب این مصوبه تخفیف مطروحه عملا نمی تواند در بودجه حداقل ۷ماه ابتدایی امسال موثر باشد.

به گزارش خبرنگار شهر، شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ موظف به تحقق ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بودجه شد که از این میزان ۳۸ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان به درآمدها، هشت هزار و ۸۳ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای و سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی اختصاص دارد.

در نخستین جلسات ارائه گزارش حساب و درآمد شهرداری در صحن شورای اسلامی شهر تهران، آمار نشان از روند کند تحقق درآمدها در فروردین و اردیبهشت ماه می داد که به گفته مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر و تجربه تمامی سنوات گذشته این روند همه ساله تکرار می شود و نمی توان انتظار تحقق درآمد قابل توجهی را در ماه‌های ابتدایی سال داشت. البته در خردادماه امسال نیز حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران علاوه بر اختلال در سیستم خدمات رسانی، تحقق درآمدها را نیز با مشکل مواجه کرد و به گفته شهردار تهران و معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تلاش و همت مدیریت شهری بر این شد که در ماه های بعد، کسری بودجه جبران شود.

با آغاز پاییز و افزایش روند تحقق بودجه شهرداری، آمار خزانه دار شورا نشان می داد که تا پایان مهرماه ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری وصول شد؛ به گونه ای که خزانه دار شورا اعلام کرد که در سال گذشته تا پایان مهرماه منابع موجود ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به درصد امسال تقریبا ۳۰ درصد وصول داشته‌ایم و این نشان می دهد که عملکرد مالی ما نسبت به سال گذشته رو به جلو بوده است.

آمار تحقق بودجه در گزارش هشت ماهه نیز نشان می دهد که شهرداری درحوزه درآمدها از مبلغ مصوب جلو بوده به طوریکه در خصوص درآمدها در ۸ ماهه ۱۴۰۱ مبلغ۲۵ هزارو ۵۶۴ میلیارد تومان به حیطه وصول در می آمد که از این رقم حدود ۲۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان آن وصولی قطعی شده و حدود ۸۹.۹ درصد سهم وصولی در این بخش است.

در روزهای میانی آبان ماه، مصوبه مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران در شورا به تصویب رسید و مقرر شد افراد از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر از ۴۰ درصد، از ۲۰ آذر تا ۲۰ دی از ۳۵ درصد از دی تا بهمن ماه از ۳۰ درصد و از اسفندماه به بعد از ۲۰ درصد تخفیف بهره مند شوند. این در شرایطی بود که مبالغ تا یک میلیارد تومان از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار می شوند و این مبلغ نشانگر توجه شهرداری تهران به قشر کم درآمدتر شهر است که بتوانند در طول این مدت عوارض خود را با برخورداری از تخفیف بپردازند و علاوه بر توجه به این قشر، رونق در صدور پروانه نیز حاصل شود. ضمن اینکه با توجه به تاریخ تصویب مصوبه تخفیف عملا نمی تواند در بودجه حداقل ۷ماه ابتدایی امسال موثر باشد.

با توجه به اینکه تخفیف ۴۰ درصدی برای مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان از ۲۰ آبان ماه آغاز شده بود و بخش قابل توجهی از زمان پرداخت عوارض به آذرماه اختصاص یافته بود، طبیعتاً مبلغ حاصل از این تخفیف در مدت کوتاه و روزهای آغازین این طرح به مراتب کمتر از آذرماه بود و تأثیرات این طرح در تحقق درآمدهای آذرماه ملموس تر خواهد بود تا آبان.

همانطور که معاونان شهرسازی و معماری و مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اعلام کرده اند تخفیف عوارض منجر به افزایش تقاضا برای صدور پروانه و از طرفی دیگر تحقق درآمدهای نقد شهرداری شده و دستیابی به این هدف و افزایش درآمد، مساله ای بوده که بارها مورد تأکید اعضای شورای اسلامی شهر نیز بوده است. با وجود اینکه عوارض یکی از منابع مهم تحقق درآمد شهرداری محسوب می شود و افزایش درآمد از این محل و اعلام آن از سوی مدیران شهری، به نوعی توضیح واضحات است، شاهد این هستیم که برخی، کسب درآمد از محل عوارض را از دید نقد بررسی کرده و درآمد حاصل از عوارض را راهی برای پر کردن دخل شهرداری عنوان می کنند.

یکی از آیتم های افزایشی در تحقق بودجه سال ۱۴۰۱ منتهی به آبان ماه عوارض قطع اشجار بوده که از ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب تا کنون ۲۳۳ میلیارد تومان وصول شده که نیاز به رشد برای رسیدن به مبلغ مصوب دارد و مورد تأکید اعضای شورای اسلامی شهر نیز قرار دارد. اما بر اساس آنچه مطرح شده عوارض ناشی از قطع اشجار باید صرف ساختن بوستان ها و افزایش سرانه فضای سبز در پایتخت شود که برخی ادعاها نشان از عدم فعالیت در این زمینه می دهد و این در حالی است که علاوه بر طرح های مرتبط با فضای سبز و افتتاح بوستان در شنبه های امید و افتخار، افزایش هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند شهر نیز در حال اجراست.

جرائم حاصل از کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز از جمله منابعی است که همواره در طول ادوار شهرداری وجود داشته و این آیتم، منبع جدیدی برای درآمدهای شهرداری نیست.

با وجود اینکه درآمد شهرداری در آیتم هایی همچون عوارض بر کالا و خدمات ارزش افزوده، عوارض متمرکز سوخت، انتشار اوراق مشارکت و وصول مطالبات از محل اسناد دریافتی نسبت به سایر آیتم ها افزایش بیشتری داشته و موفقیت شهرداری در تحقق درآمد در این بخش ها را نشان می دهد، در برخی انتقادات به افزایش درآمد ناشی از عوارض عدم تأمین پارکینگ اشاره شده که باید صرف تأمین پارکینگ شود و این ادعا مطرح شده که شهرداری در این زمینه اقدام نکرده اما این در حالی ست که علاوه بر تکمیل و راه اندازی پارکینگ طبقاتی امیر کبیر در مدت اخیر، مقدمات ساخت پارکینگ دو هزار و ۵۰۰ متر مربعی در محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز فراهم شده است.

آمار هشت ماه ابتدایی امسال نشان می دهد که شهرداری توانسته در فصل اول بودجه ۸۹ درصد از درآمدها را معادل ۲۲ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان محقق کند. در فصل منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی نیز شهرداری در طول این مدت موفق شد ۱۳۳ درصد از بودجه به میزان سه هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان را جذب کند که بخش عمده ای از این مبلغ حاصل از اوراق مشارکت بوده است اما در بخش واگذاری دارایی های سرمایه ای و تأمین منابع غیرنقد، عملکرد نسبت به بودجه عقب است که به گفته معاون مالی و اقتصاد شهری تا پایان دی ماه تحول اساسی خواهد داشت. در مجموع ۲۶ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان از ۳۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان مصوب هشت ماهه توسط شهرداری تهران محقق شد که آمار خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران، تحقق ۷۹.۲۵ درصد از بودجه مصوب را نشان می دهد.

با توجه به اینکه روند ۱۰ ساله تحقق بودجه شهرداری، سهم سه ماهه پایانی سال در تأمین منابع را ۴۰ درصد مشخص کرده، هنوز فرصت برای تحقق هرچه بیشتر بودجه وجود دارد و از سویی دیگر مقرر شده که در ماه های آینده از ۱۲ بهمن ماه تا پایان سال، هر روز یک طرح در پایتخت به بهره برداری برسد که این آمار نشانگر آن است که شهرداری ماه های شلوغی را در هزینه و درآمد خواهد داشت و شاید هنوز زمان قضاوت نهایی در خصوص تحقق بودجه سال ۱۴۰۱ فرا نرسیده باشد.

انتهای پیام/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 30006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =