جزییات بازنگری در طرح ترافیک و زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی/ کارگروه ویژه برای عملیاتی‌شدن TOD تشکیل شده است

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، با همت سازمان و دانشگاه تربیت مدرس در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر، روز دوشنبه -۱۲ دی ۱۴۰۱- نشست خبری رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با عنوان «نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک» با حضور عمار سعیدیان‌فر معاون بهره برداری از سیستم‌های حمل و نقل و محدوده‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک و اصحاب رسانه برگزار شد.

مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به آغاز این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ بیان کرد: کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک تا سال ۱۳۹۸ در هجده دوره برگزار شد و ۷ هزار مقاله در این هجده دوره داوری شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: این کنفرانس بزرگترین رویداد علمی و تخصصی در حوزه مهندسی حمل‌ و نقل و ترافیک در سطح کشور و خاورمیانه است.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در ۱۵ و ۱۶ اسفند

شفیعی درباره چرایی برگزار نشدن این کنفرانس از سال ۱۳۹۸ تاکنون گفت: حدود سه سال است که این کنفرانس به واسطه محدودیت‌های کرونایی برگزار نشده است، اما امسال با همت سازمان و دانشگاه تربیت مدرس در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زمان ارسال مقالات و داوری اشاره کرد و افزود: از ششم آذر ارسال مقالات و ثبت نام در سایت آغاز شده است و تا ۱۵ بهمن فرصت ارسال و بارگذاری مقالات در سایت وجود دارد؛ تلاش می‌شود تا پایان بهمن داوری انجام شود.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره محورهای کنفرانس توضیح داد: ۱۱ محور (حمل و نقل همگانی، حمل و نقل هوشمند، برنامه ریزی حمل و نقل و برنامه ریزی شهری، ایمنی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل، حمل و نقل پاک و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک و طرح هندسی، حمل و نقل بار، آموزش مقررات و رفتار ترافیک، مدیریت سیستم‌های حمل و نقل و مباحث ویژه) برای عناوین مقالات مشخص شده است.

شفیعی درباره خروجی برگزاری این کنفرانس‌ها گفت: برخی طرح‌های کلان که در شهر اجرا شده، برگرفته از ایده مقالات این کنفرانس‌هاست. تصور می‌شود که از نظر تخصصی نسبت به دنیا فاصله داریم، اما واقعیت این است که بسیاری از روش‌های بکارگیری شده در مدیریت ترافیک، همانند سایر کشورها پیشرو است. دوچرخه اشتراکی، طرح ترافیک و … توسط متخصصان داخلی اجرا می‌شود.

کارگروه ویژه در شهرداری برای عملیاتی‌شدن فرآیند اجرای TOD تشکیل شده است

وی در ادامه یادآور شد: طی یک دوره فشرده دو روزه حجم جدیدی از مباحت مهندسی ترافیک توسط محققان، پژوهشگران و دانشگاهیان به اشتراک گذاشته می‌شود و سبب بالابردن دانش مدیران می‌شود؛ کنفرانس فرصت مغتنمی با هزینه اندک است که اندیشمندان گرد هم جمع شوند و درباره مشکلات به صورت تخصصی بحث کنند، در ضمن کنفرانس کار اجرایی نمی‌کند.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره TOD اظهار کرد: یکی از راه‌های جا انداختن مفاهیم سخت، تکرار آن است. همچنین دادن فرصت برنامه ریزی به شهرها یک اولویت است. تکرار این موضوع در کنفرانس‌ها و اصلاح مفاهیم TOD، در همین کنفرانس‌ها اتفاق افتاده است. یکی از محورهای ویژه این کنفرانس، TOD است. کارگروه ویژه‌ای در شهرداری تشکیل شده تا فرایند و راهکارهای اجرای TOD را دنبال کند تا محورهای آن عملیاتی شود تا با مفهوم صحیح پیاده سازی شود.

انتشار محتوای آموزشی درباره روش فعلی طرح ترافیک

شفیعی درباره بازنگری طرح ترافیک توضیح داد: جلساتی با شورای شهر برگزار شده اما ملاحظات کلی در این رابطه وجود دارد و باید تعداد دفعات روش اجرا را کاهش دهیم و به بهینه سازی روش اجرا برسیم. روش موجود نسبت به دنیا عقب مانده نیست و نمی‌توان قطعا گفت که آیا در سال آینده طرح جدید پیاده می‌شود. اگر به جمع بندی برسند، روش جدید اجرا خواهد شد، در غیر این‌صورت روش پیشین ادامه خواهد داشت. قرار است که محتوای آموزشی درباره روش فعلی طرح ترافیک تولید و منتشر شود.

وی با بیان اینکه اگر به ترافیک پرداخته نشود، وضعیت آن روز به روز بدتر خواهد شد، افزود: اگر پارامترهای ترافیک طی ۱۰ سال تغییر نکند، پیشرفت کرده‌ایم. اگر وضع موجود ترافیک حفظ یا کاهش پیدا کند، یک دستاورد محسوب می‌شود.

باید دوچرخه‌سواری به عنوان یکی از مدهای اصلی حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره دوچرخه سواری گفت: باید دوچرخه سواری به عنوان یکی از مدهای اصلی حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند و اعضای شورا و مدیران شهرداری هیچ جای بحثی روی آن ندارند. روش‌های گذشته چندان تاثیر نداشته است و در حال حاضر سهم دوچرخه سواری ۶ هزارم درصد است. تاثیر دوچرخه سواری بر کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، مصرف سوخت و هزینه‌های درمان بسیار زیاد است و منافع بسیاری برای شهر ایجاد می‌کند، اما متاسفانه در گذشته به آن توجهی نشده بود. 

شفیعی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: شبکه‌ای برای دوچرخه سواری ایجاد شده است، اما عملا تبدیل به عاملی مزاحم برای شهر شده است و بعضا موتورسیکلت‌ها از آن تردد می‌کنند و بر همین اساس رویکرد سازمان ترافیک این است که در نقاطی که شبکه وجود دارد، بتوانیم آن را حفظ کنیم. در مکان‌هایی که نیاز به اصلاح دارد، باید اصلاح صورت گیرد.

ضرورت حمایت دولت و شهرداری از گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری

وی با تأکید بر اینکه دوچرخه سواری نیازمند حمایت مالی از سمت دولت و شهرداری است، گفت: به ازای هر یک سفر، مدیریت شهری برای هر نفر ۱۸ هزار تومان هزینه می‌کند، اما برای دوچرخه‌سواری هیچ اقدامی انجام نشده است و پرداخت سهم بنزین نیز منتظر طرح در شورای اقتصاد است تا بتوانیم برای دوچرخه‌ها پشتوانه مالی داشته باشیم. 

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ساخت خیابان کامل گفت: موضوع خیابان کامل وقتی معنا پیدا می‌کند که به صورت شبکه‌ای دیده شود. محدوده‌هایی به عنوان خیابان کامل در دوره قبل دیده شده که خروجی مناسبی به لحاظ ترافیکی نداشته است، البته پروژه‌هایی که با پیشرفت فیزیکی بالایی بودند، ادامه پیدا کردند، ولی پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی پایینی داشتند، ادامه ندادیم.

شفیعی در ادامه سخنان خود افزود: در حوزه ترافیک پارامترهای معیار را بهبود نداده بودند، اما رویکرد بهبود معابر شهری با استانداردهای ترافیکی را دنبال می‌کنیم. برای مثال همین موضوع در نظر گرفتن خط ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه‌ها از ابتدای احداث.

زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مورد بازنگری قرار می‌گیرد

وی ضمن اشاره به متولی بودن شرکت کنترل ترافیک درخصوص چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیان کرد: پلیس نمی‌تواند روی زمان بندی چراغ‌ها ورود پیدا کند و شرکت کنترل ترافیک زمان بندی‌ها را تعریف می‌کند، اما جایی که پلیس نیاز به دخالت دارد، عامل انسانی آن در محل وارد عمل می‌شود و به صورت دستی کنترل چراغ را بر عهده می‌گیرد و پس از رفع نیاز نیز چراغ‌ها به حالت خودکار برمی‌گردند و بر اساس همان زمان بندی قبلی عمل می‌کند.

رئیس سازمان حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا باید این دخالت انجام شود یا خیر، افزود: این موضوع در همه دوره‌های قبلی نیز مورد بحث و اختلاف بوده، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که برخی چراغ‌ها اشکال پیدا می‌کنند. قراردادی منعقد شده تا یکبار دیگر زمان بندی تمامی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مورد بازنگری قرار گیرد.

تاثیر اجرای صحیح طرح زوج و فرد از درب منزل بر کاهش آلودگی هوا

شفیعی درباره تأثیر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل بر کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: اگر طرح زوج و فرد از درب منزل درست اجرا شود، بر موضوع آلودگی هوا موثر است؛ روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا اعلام شد، پلیس اعلام کرد که باید جریمه با هزینه بالاتری اعمال شود و کد جریمه متفاوتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ابزارهای مکانیزه سازمان نمی‌تواند کل سطح شهر را پوشش دهد و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش می‌دهد، افزود: اگر پلیس آنقدر نیرو داشته باشد که این طرح را درست اجرا کند، قطعا می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 30339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =