از آلودگی سیاسی تا فرار رو به جلو برای تحریف افکار عمومی

پاک کردن صورت مساله در آلودگی هوا توسط اصلاح‌طلبان و رسانه‌های همسو با این جریان بعد از انتشار نامه اعضای شورای شهر به سران قوا و طرح پیشنهاد استیضاح شهردار تهران به عنوان تنها مسبب آلودگی هوای پایتخت با واکنش‌هایی از سوی کارشناسان و اعضای شورای شهر همراه بود. واکنش‌هایی که بیشتر نشان می‌داد، نادیده گرفتن جان مردم و برداشت سیاسی از درخواست اعضای شورای شهر تنها ایجاد یک موج رسانه‌ای برای عرض اندام مجدد اصلاح‌طلبان است نه رفع مشکل چندین دهه‌ای پایتخت.

به گزارش خبرنگار شهر؛ اصلاح طلبان بعد از طی کردن دوره نقاهت بعد از سرخوردگی از دوران شکست در حوزه های مدیریتی از ریاست جمهوری گرفته تا شهرداری تهران، دوباره توپخانه های خود را روشن کرده اند تا شاید در حوزه شهری آبروی از دست رفته شان را به دست آورند.

آن هم در شرایطی که وقتی اخبار ۴ سال دوره اصلاحات را در حوزه آلودگی هوا بررسی می کنیم، تنها حرفی که توسط شهردار اصلاحات تکرار شده است، این جمله است: شهرداری تهران به تنهایی نمی تواند با آلودگی هوا مقابله کند؛ حتی شهردار اصلاحات به جای برنامه ریزی جدی در حل معضل آلودگی هوا تنها راهکاری که ارائه کرد، انجام سه شنبه های بدون خودرو و انجام دوچرخه سواری در روزهای اوج آلودگی هوا بود که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

حالا اصطلاح طلبان دست به کار شده اند تا با فرافکنی کارهای نکرده خود را جبران کنند. ماجرای قابل تامل درباره موج رسانه ای اصلاح طلبان این بود که بدون فهمیدن موضوع نامه اعضای شورای شهر به سران قوا پیشنهاد داده بودند تا برای گام نخست شهردار تهران را استیضاح کنند؛ این در حالی است که اگر قرار بود استیضاحی انجام شود، در دوره گذشته و به خاطر کارهای نکرده ای بود که شهردار وقت تهران حتی به گردن نیز نمی گرفت. از رده خارج شدن ۲۰۰۰ اتوبوس از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران و خالی شدن انبار لوازم یدکی شرکت قطارهای مترو تنها بخشی از میراث نامیمون و دستاوردهای ۴ سال پشت میزنشینی مدیران دوره گذشته مدیریت شهری بود.

۲۳ دستگاه مسئول در حوزه آلودگی هوا

طبق قوانین بالادستی ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئول هستند که شهرداری تهران یکی از ۲۳ دستگاهی است که قانونگذار برای هر کدام از آنها وظایفی را مشخص کرده است.

به رغم کم کاری هایی که در اجرای قوانین بالادستی توسط برخی از سازمان های متولی مشاهده می شود، در روزهای اضطرار آلودگی هوا اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند تا نامه ای به سران قوا ارسال کنند تا قوای مجریه، مقننه و قضاییه در کنار سایر نهادهای مسئول، وظیفه ایجاد زیر ساخت ها، قانونگذاری و نظارت بر عملکرد و مسئولیت هایی که قانونگذار تعیین کرده است را داشته باشند.

اعضای شورای شهر تهران به سران قوای سه گانه پیشنهاداتی ارائه کردند که بدین شرح بود:

۱. با توجه به نقش ۳۷ درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا و کمک به الزام اسقاط واقعی خودروهای فرسوده مهمترین گام در این زمینه خواهد بود.

۲. توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش وابستگی به سفرهای خودرویی و هوایی در شهرها می‌شود، نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت که برای کلانشهر تهران هزار رام قطار و چهار هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز مبرم و جدی است.

۳. کمک به تسهیل شرایط بکارگیری وسایط نقلیه برقی با اولویت موتورسیکلت برقی از ضروریت‌های بهبود کیفیت هواست، پیش بینی تبدیل موتور سیکلت‌های موجود تهران به برقی در برنامه هفتم کشور با حداقل سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه مورد تقاضاست.

۴. برخورد قاطع با خاطیان و اعمال سیاست‌های تنبیهی در قبال دستگاه‌هایی که با ترک فعل و یا قصور و تقصیر در پیاده‌سازی قانون و اجرای وظایف محوله موجب ناکارآیی سیستم و بروز تداوم شرایط فعلی می‌شوند.

۵. اهتمام مدیریت کاهش تقاضای سفر از طریق توسعه خدمات هوشمند و غیرحضوری و تحقق دولت الکترونیک که وظیفه همه دستگاه‌های ملی و محلی است و استقرار نظام پایش و نظارت جدی آن.

به رغم اینکه از متن نامه و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران چنین استنباط می شود که آنها از سران قوای سه گانه درخواست حضور بیشتر در این حوزه را دارند، اما اصلاح طلبان با حذف صورت مساله سعی کردند تا از هوای آلوده شهر تهران به نفع خود ماهی بگیرند.

استفاده سیاسی از مساله آلودگی هوا

تعجیل رسانه های همسو با اصلاح طلبان در تخریب شهرداری تهران واکنش هایی را از سوی اعضای شورای شهر تهران به همراه داشت؛ به گونه ای که ناصر امانی عضو شورای شهر تهران به این مساله تاکید کرد که چرا وقتی در دوره قبل مدیریت شهری که تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، کسی شهردار وقت را استیضاح نکرد؟

امانی تاکید دارد: استفاده سیاسی از مساله آلودگی هوا که امری وابسته به منافع عمومی است، عملی غیر اخلاقی است. تاکنون شورای شهر تهران به اندازه کافی و حتی بیش از وظیفه خود به شهردار تهران در رابطه با مساله آلودگی هوا تذکر داده‌است، اما حل این معضل تنها وابسته به شهرداری نیست.

این عضو شورای شهر تهران بر این باور است: آلودگی هوا در دوره پنجم شورای شهر نیز وجود داشته است؛ در آن زمان حتی این معضل به قدری جدی بود که کل شهر تهران چندین روز تعطیل شد؛ در حالی که اکنون صرفا به واسطه آلودگی هوا تنها مراکز آموزشی پایتخت تعطیل شده‌اند، ولی با این وجود هیچ گاه اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران دست به استیضاح شهرداران وقت پایتخت نزدند.

امانی به این مساله نیز تاکید کرد: اگر قوه مجریه و سپس قوه مقننه به مساله آلودگی هوا ورود نکنند، این معضل قابل حل نیست؛ اکنون که برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس و دولت در حال بررسی است، ضروری است این دو قوه موضوع آلودگی هوا را جدی بگیرند. فلسفه اصلی نامه‌ شورای شهر تهران خطاب به سران قوا نیز در این است که بگوییم حل معضل آلودگی هوا باید در بودجه سال پیش رو و برنامه هفتم توسعه جزو اولویت ها قرار گیرد.

در خدمت به مردم متوسل به بازی سیاسی نشویم

دستمایه قرار دادن جان مردم برای سیاسی بازی اصلاح طلبان موضوع دیگری بود که عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به کج فهمی رسانه های اصلاح طلب از مفهوم نامه اعضای شورا به سران قوا به آن اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران یکی از ۲۳ دستگاه متولی در این حوزه است که وظایفی نیز برعهده دارد؛ زمانی که زاکانی شهردار تهران شد، در جلسات هیات دولت عنوان شد که در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت اقداماتی باید انجام شود و با توجه به اینکه در این حوزه ۲۳ دستگاه مداخله مستقیم و یا غیر مستقیم دارند، همه باید به وظایف خود عمل کنند.

شربیانی افزود: در دوره گذشته مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی اجحاف جبران ناپذیری به مردم تهران شد؛ انباشت کارهای نکرده دوره گذشته مدیریت شهری باعث شد تا در این دوره بخش حمل و نقل عمومی در دو بخش مترو و اتوبوسرانی با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. نباید برای خدمت به مردم متوسل به دعواها و بازی های سیاسی شد و ما در این دوره سعی می کنیم به دور از حاشیه سازی های سیاسی عمل کنیم.

اصلاح‌طلبان از هر فرصتی در جهت منافع خود استفاده می‌کنند

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران بر این باور است که اصلاح طلبان به جای حل مساله از هر فرصتی در جهت منافع خود استفاده می کنند.

احمد صادقی در این باره بیان کرد: در گزارشی که به سران قوا نوشته ایم عنوان کرده ایم ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئول هستند. قرار گرفتن این دستگاه ها در کنار یکدیگر برای انجام وظایفی که قانون برعهده آنها قرار داده است مانند یک پازل می ماند که شهرداری تهران تنها یک قطعه از این پازل بزرگ است.

به گفته وی؛ نامه ای که شورای شهر تهران به رئیس جمهور ارسال کردند و در صحن نیز قرائت شد، کاملا مشخص می کرد که مدیریت شهری به وظایف خود عمل کرده است و باید منتظر حضور تاثیرگذار سایر دستگاه های مسئول در این حوزه بود که عمدتا دستگاه های دولتی هستند.

این عضو شورای شهر تهران اعتقاد دارد: متاسفانه امروز روزنامه های اصلاح طلب از هر فرصتی  می خواهند در جهت منافع خود استفاده کنند و حتی از موضوع آلودگی هوا که جان و مال مردم را نشانه گرفته است، به نفع خود استفاده می کنند تا کار را به سمت و سوی سیاسی کاری پیش ببرند.

صادقی یادآور شد: اگر اصلاح طلبان اینقدر به دنبال سیاسی بازی نباشند و یک کار تخصصی انجام دهند، مشکل مردم حل می شود؛ این در حالی است در زمانی که اداره شهر به دست اصلاح طلبان بود موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا برای آنها اهمیت نداشت. این نگاه های سیاسی فرافکنی افرادی است که یک زمانی خودشان مدعی و مسئول وضع موجود بودند، اما عملکردی نداشتند.

نامه شورای شهر به قوای سه‌گانه برای پای کار آمدن تمام دستگاه‌ها بود

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران  نیز در این باره تاکید کرد: نامه شورای شهر تهران به سران قوا برای پای کار آمدن تمام دستگاه های متولی و استفاده از توان اجرایی، ضابطه ای و قانونگذاری سه قوه بود تا مساله آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها حل شود.

زهرا شمس احسان بیان کرد: موضوع آلودگی هوا یکی از مشکلات بزرگ شهر تهران است و با توجه به اینکه دستگاه های متعددی مسئولیت رفع آلودگی هوا در شهر تهران را دارند، برای پای کار آمدن توان قوا و اینکه هر کدام از دستگاه ها نقش خود را در این حوزه ایفا کنند، این نامه تهیه شده است.

به گفته وی؛ از سوی دیگر به این دلیل نامه برای سران قوا تهیه شد که اولا قوه مجریه وظیفه تامین زیر ساخت های شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی در جهت کاهش آلودگی هوا را بر عهده دارد، ثانیا قوه قضاییه در حوزه ترک فعل دستگاه هایی که مسئولیت در این حوزه دارند، می تواند ورود جدی داشته باشد و ثالثا قوه مقننه نیز موظف است تا اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد، در جهت رفع آن کوشا باشد.

نگاه آلوده سیاسی نداشته باشید

نگاه شوم رسانه های اصلاح طلب به موضوع آلودگی هوا حتی در صحن علنی شورای شهر تهران با واکنش های تندی همراه شد؛ به گونه ای که رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: مشکل آلودگی هوا را بر گردن شهردار تهران انداختن نه تنها بی‌انصافی بلکه بی‌اطلاعی و از روی بغض و کینه است.

مهدی چمران بیان کرد: کسانی که نقش مدیریت شهری در مورد آلودگی هوا را مطرح می کنند نگاهی به قانون هوای پاک داشته باشند، از بیش از ۲۰ دستگاه حاضر، درصد سهم هریک را ببینند که آنها چه میزان نقش دارند و نقش مدیریت شهری چه اندازه است؟ من این را به خودشان واگذار می کنم و ان شاءالله انصاف داشته باشند و نگاه آلوده سیاسی نداشته باشند تا ببینند شهرداری چقدر در موضوع آلودگی هوا اثرگذار است.

به اعتقاد وی؛ درست است جایگاهی برای مدیریت شهری در زمینه آلودگی هوا گذاشته اند، اما مسئول اجرا سازمان حفاظت محیط زیست است؛ این بلا یک روزه نیامده و سالها بوده و هر روز بیشتر شده، لذا باید ترک فعل بررسی شده و مشخص شود که چه کاری انجام نشده که به امروز رسیدیم؟

آیا در آلودگی هوا فقط شهردار تهران مسئول است؟

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره عنوان کرد: آیا در آلودگی هوا فقط شهردار تهران مسئول است؟ من در این ۱۶ سال منتقد بوده‌ام اما خدایی نیز وجود دارد.

حبیب کاشانی بیان کرد: من خط و ربط ها را نمی دانم اما می گویم که آقای رئیس جمهور این گره به دست شما باز می شود؛ یک نفر را به عنوان نخ تسبیح در نظر بگیرید و بازخواست انجام دهید، چرا که دنیا با برنامه ریزی آلودگی هوا را کمرنگ کرده و در کشور ما برای کسانی که یک نمونه آن سردار سلیمانی است، مقابله با آلودگی هوا کاری ندارد، مشروط بر اینکه دنبال بهانه نباشیم و دیگران را بد جلوه ندهیم. رفتاری که در دو روز گذشته در برخی رسانه ها اتفاق افتاده مساله شورا نبوده بلکه مشکل ما این است که این آلودگی منجر به مرگ انسان ها می شود.

رسانه های اصلاح طلب به خوبی می دانند که در تخریب شهردار تهران آن هم با مساله مهمی همچون آلودگی هوا که ۲۳ دستگاه و سازمان در این حوزه وظایف قانونی برعهده دارند؛ به کاهدان زده اند و حتی چارچوب و قواعد نقد را هم رعایت نکرده اند. این عملکرد آنها تنها این پیام را برای شهروندان تهرانی به همراه دارد و آن اینکه از جان مردم نیز می توان برای بازی های سیاسی استفاده کرد.

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 30431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =