سیاسی‌کاری در موضوع آلودگی هوا ظلم به مردم است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه هرکسی در مورد آلودگی هوا کار سیاسی انجام دهد به مردم ظلم کرده است، گفت: در خصوص موضوعاتی که با جان مردم سر و کار دارد، هرگونه کار سیاسی یک خطای بزرگ محسوب می‌شود.

مهدی پیرهادی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به نامه شورا به سران قوا در خصوص آلودگی هوا اظهار کرد: باید ببینیم آلودگی هوا از چه زمانی اتفاق افتاده و در چه دوره‌ای و چرا آغاز شده است؟ در تمام دوره‌هایی که در این خصوص اهمال شده، افراد و متولیان آن دوره باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره قبل موافقت شد که موتورسیکلت‌های کاربراتوری چند سال دیگر نیز تولید شود، خاطرنشان کرد: هیچ اقدامی برای تولید خودروها و اتوبوس‌های برقی و هیبریدی در این دوره انجام نشد لذا دوستان در ابتدا باید بگویند چه اقدامی انجام داده‌اند نه اینکه به موضوع، نگاه سیاسی داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: هر کسی باید بگوید تا پایان دوره مسئولیت خود چه کاری برای مقابله با آلودگی هوا انجام داده و در خصوص تصمیمات خود پاسخگو باشد. هرکسی در مورد آلودگی هوا کار سیاسی انجام دهد به مردم ظلم کرده است.

پیرهادی تاکید کرد: مقابله با آلودگی هوا مربوط به تمام دوره‌هاست و در خصوص موضوعاتی که با جان مردم درگیر است، هرگونه کار سیاسی یک خطای بزرگ محسوب می شود. به اعتقاد من در هیچ دوره‌ای در مورد موضوعاتی که با سلامت مردم مرتبط است، نباید هیچ‌گونه سیاسی‌کاری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه باید در مورد دستگاه‌هایی که به وظیفه خود عمل نکرده و ترک فعل داشته‌اند، پیگیری لازم را انجام دهد، تصریح کرد: دستگاهی که اقدامات مرتبط با وظایف خود را انجام نداده باید در این خصوص پاسخگو باشد.

پیرهادی ادامه داد: شهرداری تهران در بین دستگاه‌های وظیفه‌مند بر اساس قانون هوای پاک و مقابله با آلودگی هوا، جزء دستگاه‌های اول نیست اما در حیطه وظایف خود باید تمام تلاش خود را به کار گیرد و اگر اهمال کند، اولین کسانی که باید تذکر بدهند، ما اعضای شورا هستیم؛ کمااینکه پیش از این در مورد کارخانه آسفالت تذکر دادم و تاکید کردم که باید تمام استانداردهای زیست‌محیطی را داشته باشد و مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت کند.

وی با بیان اینکه در دولت نیز باید چنین رویکردی مدنظر باشد، گفت: شهرداری تهران باید برای انجام تمام وظایف خود در حد توان تلاش کند و ما علاوه بر شهرداری، در رابطه با وظایف دستگاه‌های دیگر در زمینه آلودگی هوا مطالبه خواهیم کرد.

پیرهادی با اشاره به ارسال نامه خود به رئیس سازمان ملی استاندارد با موضوع کیفیت سوخت، اظهار کرد: کیفیت و استانداردهای سوخت یکی از دغدغه‌های مهم است و باید از سوی سازمان استاندارد بر کیفیت انواع سوخت های تولید شده  نظارت صورت بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: بایستی سنجش کیفیت سوخت واحدهای صنعتی به ویژه پالایشگاه‌ها انجام شود و اگر سوخت این واحدها استاندارد نباشد جلوی فعالیت آنها گرفته شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست و هم مجموعه‌های داخلی همچون خودروسازان، سازندگان موتور سیکلت و صنایع کوچک و بزرگ موثر در تولید آلایندگی باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمام حقایق را باید به مردم بگوییم، گفت: وقتی مردم بدانند که تولیدکننده وسیله نقلیه‌ و یا واحد صنعتی که آلاینده بیش از اندازه تولید می‌کند و برای جان و سلامتی آنها ارزش قائل نیست، نسبت به تولیدات آن مجموعه‌ها واکنش نشان خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید کیفیت خودروهای تولیدی را افزایش دهند، یادآور شد: به دلیل عدم وجود رقابت بین خودروسازان داخلی، انگیزه برای ارتقاء کیفیت خودروها پایین است و عموم مردم راضی نیستند.
آلایندگی خودروهای خارجی به‌مراتب بسیار کمتر از خودروهای داخلی است؛ چرا نباید خودروهای تولید داخل به این نقطه برسند و کی باید به این وضعیت برسند؟

وی تاکید کرد: متولیان امر، وزیر صمت و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی اعلام کنند که چه زمانی قرار است به نقطه مطلوب در کیفیت تولید برسند؟ به اعتقاد من باید همه چیز شفاف اعلام شود تا مردم خودشان تصمیم بگیرند.

پیرهادی با بیان اینکه متاسفانه واردات خودروهای باکیفیت و با آلایندگی محدود به ویژه خودروهای هیبریدی و برقی به کشور ممنوع است، خاطرنشان کرد: دولت باید خودروهای هیبریدی و برقی را به صورت کامل آزاد کند و عوارض آن را کاهش دهد؛ چه ایرادی دارد که مردم از خودروی هیبریدی استفاده کنند؟ ما می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و این خودروها را وارد کنیم چراکه میزان صرفه‌جویی در سوخت و یارانه سلامت به دنبال بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش خواهد داد و قطعا به سود دولت خواهد بود و جان مردم را نیز حفظ خواهد کرد.

وی افزود: به هیچ عنوان منظور من از خودروهای خارجی، خودروهای لوکس نیست بلکه باید خودروهای هیبریدی و برقی با استانداردهای زیست محیطی بالا وارد کشور شود تا هم کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را به دنبال داشته باشد و هم به دلیل ایمنی بالا، جان مردم حفظ شود.

پیرهادی ضمن انتقاد از صدور مجوز ساخت موتورسیکلت‌های کاربراتوری در دولت قبل، یادآور شد: متاسفانه یکی از منابع بسیار آلاینده تولید موتور سیکلت‌های کاربراتوری است. چرا نباید به این موضوع فکر می‌شد؟ ما باید از این مسیر گذر کنیم و به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی برویم.

وی ادامه داد: دولت هرچقدر در این زمینه، تسهیلات برای تولیدکنندگان و واردکنندگان در نظر بگیرد، سود خواهد کرد چراکه موتورسیکلت‌ها دائما در حال تردد در سطح شهر تهران هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های برقی نیز از این قضیه مستثنا نیستند، گفت: درست است که قیمت‌ این اتوبوس‌ها بسیار بالاتر است اما در طولانی مدت به نفع دولت و مردم خواهد بود؛ هزینه‌ای که برای سلامت مردم می‌شود نوعی سرمایه گذاری خواهد بود.

انتهای پیام/

۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 30527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =