خودکفایی زنان در مراکز کوثر

امروز با حضور شهردار تهران، ۵مرکز توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در پایتخت افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش شهر، امروز در قالب شنبه‌های امید و افتخار با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روبان قرمز ۵مرکز توانمندسازی کوثر در مناطق۴،۸،۱۰و۱۷ قیچی و این مراکز افتتاح و بهره‌برداری می‌شوند. مرکز کوثر منطقه۱۳ هم روز چهارشنبه با حضور علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، افتتاح شد.

مراکز توانمندسازی کوثر، ویژه کسب‌وکارهایی است که شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی و ایجاد معیشت پایدار برای زنان سرپرست خانوار و کم‌برخوردار راه‌اندازی می‌کند و در اختیار کارآفرینان اجتماعی قرار می‌دهد. مهارت‌آموزی و ایجاد فرصت اشتغال، استقلال و خودکفایی زنان سرپرست‌خانوار از دیگر اهداف این مراکز هستند.

به‌گفته فاطمه یازرلو؛ معاون توانمندسازی امور زنان شهرداری تهران، با توجه‌ به موارد احصا شده، نیاز است تا برای زنان سرپرست‌خانوار ۵۰۰شغل در مراکز کوثر ایجاد شود که با حمایت شهرداری تهران، این فرصت‌های شغلی در مراکز کوثر جدید تا پایان سال ایجاد می‌شوند.

آنطور که این مقام مسئول عنوان کرده است: «برخی از مراکز کوثر به‌دلیل عدم‌بهره‌برداری درست، تعطیل شده بودند که در دوره جدید با واگذاری آنها به بهره‌برداران جدید، دوباره فعال می‌شوند. در واقع این مراکز، مکان‌های امنی هستند که زنان سرپرست‌خانوار می‌توانند مهارت‌هایی چون خیاطی، عروسک‌سازی، آشپزی، کفاشی، مونتاژ قطعات الکترونیک، تولید کالای خواب و... را بیاموزند و کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده و امرار معاش کنند.»

مشخصات مراکز جدید
خودکفایی زنان در مراکز کوثر با بهره‌برداری از ۲مرکز جدید در منطقه۴ زمینه اشتغال برای ۳۰زن سرپرست‌خانوار فراهم خواهد شد.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر کوثر شماره۳ در منطقه۸ به تولید پوشاک مردانه اختصاص دارد که علاوه بر زنان سرپرست‌خانوار، ۲۰نفر از زندانیان رأی باز(متهم از آزادی مشروط استفاده می‌کند و فرصت فراگیری شغل را هم دارد.) و زنان بدسرپرست در آن مشغول به‌کار می‌شوند.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر افتتاح مرکز توانمندسازی کوثر منطقه۱۰ فرصت اشتغال برای ۱۵تا۲۰نفر از زنان سرپرست‌خانوار را فراهم می‌کند.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر مجتمع کاری و حرفه‌ای کوثر در منطقه۱۷ بهره‌برداری می‌شود. این مرکز حدود هزار مترمربع مساحت دارد و بیش از ۱۰۰زن سرپرست‌خانوار در زمینه‌های طراحی، خیاطی و دیجیتال مارکت مشغول به‌کار می‌شوند.

وضعیت مراکز کوثر در قاب اعداد اکنون ۸۰ مرکز کوثر در تهران وجود دارد.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر بیش از ۹۰۰ زن سرپرست‌خانوار در این مراکز مشغول به‌کار شده‌اند.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر حدود ۸۰درصد مراکز کوثر در زمینه تولید پوشاک فعال هستند.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر در تمامی مناطق ۲۲گانه مراکز توانمندسازی کوثر راه‌اندازی شده است.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر شهرداری تهران پیش‌بینی کرده بود تا پایان سال ۱۵مرکز کوثر راه‌اندازی کند.
خودکفایی زنان در مراکز کوثر امروز با بهره‌برداری از ۵مرکز جدید، برای۲۵۰ زن سرپرست‌خانوار شغل ایجاد می‌شود.

واگذاری مراکز کوثر در ۴مرحله

کارآفرینانی که قصد دارند در راستای حمایت از زنان سرپرست‌خانوار، کسب‌وکارشان را در مراکز کوثر توسعه دهند باید از ۴مرحله‌ عبور کنند.
۱ - کارآفرینان ابتدا باید به اداره کل امور بانوان در خیابان عدالت‌خواه، نبش کوچه مرعشی یا اداره امور بانوان مناطق مراجعه کنند و طرح کسب‌وکارشان را ارائه دهند.
۲ -  کارشناسان و مشاوران، طرح کسب‌وکار اجتماعی ارائه شده توسط کارآفرینان را بررسی می‌کنند.
۳-  در صورت تأیید طرح، گواهی صلاحیت توسط کارشناسان صادر می‌شود.
۴-  کارآفرینان برای بهره‌برداری از مرکز کوثر باید در مزایده شرکت کنند و پس از برنده‌شدن، می‌توانند فعالیت خود را در این مراکز با جذب زنان سرپرست‌خانوار، بدسرپرست و کم‌برخوردار شروع کنند.


بهسازی ۴۰۰ معبر در بافت فرسوده
۴۰۰ معبری که طی ماه‌های اخیر در بافت فرسوده مناطق۹،۱۰،۱۲،۱۳،۱۴و۱۷ بهسازی شده‌اند، امروز در بیستمین برنامه شنبه‌های امید و افتخار به بهره‌برداری می‌رسند. به‌گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، برای بهسازی این معابر حدود ۲هزارو۳۳۰میلیارد ریال هزینه شده است. او با بیان اینکه ۵۶ هزارو۵۶۶تن آسفالت‌ریزی و ۲۹هزارو۷۶۲مترمربع اجرای عملیات نهر، صورت گرفته، عنوان کرد: «این بافت‌ها یا هسته‌های قدیمی به مرور زمان دچار فرسودگی و عدم‌کارایی شده‌اند و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده از اولویت‌های مدیریت شهری بوده و می‌تواند فرصتی مناسب برای توسعه پایدار شهری در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... ایجاد کند.»

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 30541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =