رفت و روب شهر با شیوه‌ای جدید

شهرداری تهران طرح تغییر شیفت فعالیت پاکبانان را با هدف ایجاد تحول در نگهداشت شهر به اجرا درآورد. مدیریت شهری قصد دارد با تغییر شیفت فعالیت نیروهای پاکبان در محلات، خدمت‌رسانی در حوزه نگهداشت شهر را مطلوب‌تر کند و گامی برای تحول در نگهداشت شهر بردارد. با اجرای این طرح رفت‌وروب معابر از ساعت ۳ بامداد تا ۱۱صبح انجام می‌شود و نظافت شهری به‌صورت مستمر و روزانه صورت خواهد گرفت.

به‌ گزارش شهر، مردم ساعت ۹شب زباله‌ها را جلوی منازل می‌گذاشتند و در طول روز هم رفتگران مشغول نظافت و جارو کردن کوچه‌ها و معابر بودند. همه اهالی بابای رفتگر را می‌شناختند و به اسم کوچک او را صدا می‌زدند. وقتی کارش تمام می‌شد، جارو را در گوشه‌ای قرار می‌داد و یکی از همسایه‌ها استکان چایی به او می‌داد و خداقوت می‌گفت. اگر یکی از اهالی قصد سفر داشت از بابای رفتگر می‌خواست تا مراقب منزلش باشد و گلدان‌ها را آب بدهد؛ یک تصویر کامل از حس نوع‌دوستی، مهرورزی و مهربانی. بیش از ۲دهه است که با تغییر سبک زندگی، شیوه مدیریت شهری هم متحول شده و این روزها کسی نه خبری از پاکبان محله دارد و نه اصلاً او را دیده است. شب‌ها با تاریک شدن هوا پاکبانان جارو به‌دست می‌گیرند و کوچه‌ها را نظافت می‌کنند، اما در طول روز شهروندان شاهد رهاشدن زباله‌ها در معابر هستند و گمان می‌کنند شهر پاکبان ندارد؛ ازاین‌رو شهرداری تهران قصد دارد با تغییر شیفت کاری، سنت و شیوه گذشته در نگهداشت شهر را احیا و بار دیگر میان شهروندان و پاکبانان پیوندی از جنس اطمینان ایجاد کند. این به‌معنای عقبگرد نیست؛ چراکه احیای رفتارهای صحیح گذشته می‌تواند روشن‌کننده مسیر آینده باشد.

موضوع چگونه کلید خورد
نارضایتی از نظافت شهری و جمع‌آوری پسماندها، برای نخستین‌بار توسط مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران مطرح شد و پس از چند روز مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از وضعیت نظافت شهر انتقاد کرد. علاوه‌برآن در ماه‌های اخیر بیش از ۶هزار پیام‌ مربوط به نظافت معابر در سامانه ۱۳۷ ثبت شده است که همه این موارد سبب شده تا مدیریت شهری اصلاح فرایند نظافت معابر را در دستور کار قرار دهد که در نهایت به طرح تغییر شیفت پاکبانان منجر شود.

نظافت در طول ۸ساعت
برنامه تغییر شیفت فعالیت پاکبانان طرحی نو پاست و برای احصای نقاط قوت و ضعف آن نیاز بود تا به‌صورت پایلوت در یک محله اجرایی شود. محله بعثت در منطقه۱۶ با جامعه هدف ۸هزارو۵۰۰نفری انتخاب و پس از افزایش تعداد نیروهای پاکبان و تقسیم‌بندی محل فعالیت (پست) اجرای طرح آغاز شد. پاکبانان موظف بودند در طول ۸ساعت (از ساعت ۳ بامداد تا ۱۱صبح) محدوده تعیین شده (معابر اصلی و فرعی) را به‌طور مستمر نظافت کنند. این طرح اکنون به پایان رسیده است و به‌گفته هادی شیرازی، مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه۱۶، نتایج حاصل از نظرسنجی شهروندان (ساکنان محله بعثت) نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی اهالی از نظافت معابر افزایش‌یافته است.

نظافت شهر با رویکردی متفاوت
حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در راستای تشریح طرح تغییر شیفت فعالیت پاکبانان به همشهری گفت: «نظافت شهر و معابر مطالبه بحق شهروندان است و مدیریت شهری هم با تغییر رویکرد، تلاش می‌کند وظیفه خود را در این حوزه به‌درستی انجام دهد. برخی از شهروندان تمایل دارند نظافت معابر شب‌ها صورت بگیرد و عده‌ای هم دوست دارند این کار روزها انجام شود؛ بنابراین نتایج اولیه از این طرح به‌دست‌آمده و تصمیم داریم از طریق مشارکت شهروندان، زمان نظافت معابر را مشخص کنیم تا در نهایت شهروندان راضی و شهر پاکیزه داشته باشیم.» گویا این طرح در شهرهای اصفهان و شیراز اجرا و نتایج مطلوبی حاصل شده و قطعاً تهران هم با استفاده از تجارب موفق این شهرها می‌تواند در اجرای این طرح موفق عمل کند.


اجرای طرح بهاران خدمت

طرح «بهاران خدمت» هم اقدام دیگری در راستای ایجاد تحول در نگهداشت شهر است که به‌گفته نظری در مناطق ۲۲گانه شهر تهران با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های اجرایی و ستادی اجرا می‌شود. این طرح باتوجه ‌به مناسبت‌هایی چون بهار طبیعت و بهار قرآن (ماه مبارک رمضان)، میلاد امام زمان(عج) و... و باهدف افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقا و بهبود کیفیت نگهداشت شهر در دستور کار شهرداران مناطق قرار گرفته است. به‌گفته این مقام مسئول، طرح تا ۱۵بهمن به‌صورت ویژه در بزرگراه‌ها و شریان اصلی تهران و پس از آن تا ۱۵اسفند در مناطق، اجرایی می‌شود.
 

رفت و روب شهر با شیوه‌ای جدید

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 30623

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =