توزیع بودجه شهرداری باید در راستای کاهش فاصله بین شمال و جنوب باشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که پارلمان شهری پایتخت با هدف دستیابی به عدالت شهری، احکامی را برای کاهش فاصله بین شمال و جنوب تهران در برنامه چهارم شهرداری قرار داده است.

به گزارش شهر، توزیع نامتوازن خدمات و تفاوت محسوس بین بافت و امکانات شهری شمال و جنوب تهران به عنوان نشانه ای بر وجود بی عدالتی اجتماعی در پایتخت کشورمان، مساله ای است که همواره به عنوان یک دغدغه مهم توسط متولیان مدیریت شهری تهران مطرح شده و شهرداران پایتخت در دوره های گوناگون وعده های زیادی را برای کاهش این فاصله و برقراری عدالت بین شمال و جنوب تهران در زمینه توزیع متوازن امکانات و خدمات شهری ارائه داده‌اند و بر لزوم تغییر چهره بافت و بهبود وضعیت منظر شهری در محلات جنوبی پایتخت تاکید کرده اند. 

در این میان اما با وجود این که شهرداران دوره های قبل نتوانسته اند به شکل قابل قبولی به این وعده خود عمل کنند و همچنان علاوه بر فاصله طبقاتی و شکاف درآمدی شدید بین اهالی شمال و جنوب تهران، در زمینه توزیع امکانات، ارائه خدمات و وضعیت منظر شهری نیز تفاوت محسوسی بین این دو منطقه مشاهده می شود، علیرضا زاکانی، شهردار فعلی پایتخت از ابتدای روی کار آمدن خود در مردادماه سال گذشته تا کنون، بارها وعده داده است که فاصله بین شمال و جنوب تهران را کاهش خواهد داد تا زمینه برقراری عدالت اجتماعی در تهران به عنوان پایتخت ایران و ام‌القرای جهان اسلام فراهم شود. 

شهردار تهران که هفته گذشته برای از دفاع برنامه چهارم شهرداری دو بار به شورای شهر رفت، روز ۲۵ دی در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت بار دیگر بر لزوم دستیابی به عدالت اجتماعی در شهر تهران تاکید کرد و گفت که «ما در تهران به دنبال عدالت هستیم و عدالت هم با حرف و شعار جاری و ساری نمی‌شود، آنچه مهم است، این است که عدالت باید به هر طریقی محقق شود. بی عدالتی در شمال و جنوب شهر نیازمند یک بازبینی در شهر است، مشکل تهران جمعیت نیست، بلکه جاسازی نامناسب جمعیت در بافت شهر است.» 

زاکانی البته پیش از این نیز در سخنرانی های مختلف خود بارها بر لزوم برنامه ریزی برای تحقق عدالت اجتماعی در تهران تاکید کرده و وعده داده بود که فاصله شمال و جنوب پایتخت را کوتاه خواهد کرد. او در همین راستا در نشست خبری ۱۹ اردیبهشت امسال خود اعلام کرد که «طرح‌هایی داریم که فاصله جنوب شهر با شمال تهران را کاهش خواهد داد و چهره جنوب شهر بهتر می‌شود. بحث کاهش فاصله شمال و جنوب در شهرداری تهران در ۹۰ کلان‌پروژه تعریف شده است و این هدف با جدیت دنبال خواهد شد.»  

احیای بافت‌های فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش فاصله شمال و جنوب 

در این میان با توجه به این که اخیرا برنامه چهارساله چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسیده و بحث های فراوانی پیرامون آن مطرح است، از مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران پرسیدیم که با توجه به وعده های قبلی شهردار پایتخت درباره کاهش فاصله بین شمال و جنوب تهران، چه رویکردی در برنامه چهارم شهرداری برای تحقق این وعده و برقراری عدالت اجتماعی در تهران توسط پارلمان شهری پایتخت در نظر گرفته شده است؟ 

مهدی چمران در پاسخ به این سوال گفت: در احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران، توجه ویژه ای به کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت شده است و برای برخی محلات کمتر برخوردار تهران مثل نفرآباد، گلاب دره، گودچاله‌های منطقه ۱۶ و دره فرحزاد تکالیف ویژه‌ای برای شهرداری بخصوص برای حل مشکلات بافت‌های فرسوده تعیین شده است. همچنین وقتی ما بیشترین احکام برنامه چهارم را در حوزه حمل و نقل عمومی تعیین کرده ایم، نشان می دهد که قصد داریم در حوزه حمل و نقل فاصله بین شمال و جنوب تهران را کم کنیم و امکانات برابری را در این حوزه بین اهالی مناطق مختلف پایتخت توزیع کنیم. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: کاهش فاصله بین شمال و جنوب پایتخت، مهمترین راهکار برای دست یافتن به عدالت شهری است و وقتی ما می توانیم از این عدالت صحبت کنیم که دسترسی برابری به امکانات و منابع شهری برای اهالی تمام بخش های شهر فراهم کرده باشیم. به همین دلیل نیز در برنامه چهارم شهرداری تهران، علاوه بر مساله احیای بافت های فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی، به توزیع امکانات اجتماعی گوناگون نظیر احداث و تجهیز اماکن ورزشی شهرداری، توسعه بوستان ها، گسترش مراکز کوثر برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار، گسترش کلینیک های شرکت شهر سالم، توسعه مراکز فرهنگی و هنری و دیگر امکانات شهری به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار تهران توجه شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: مهمترین گام برای تحقق عدالت شهری و کاهش فاصله بین شمال و جنوب تهران، این است که شهرداری بودجه خود را در طول اجرای برنامه چهارم و سایر برنامه های مدیریت شهری، به میزان نیاز هر منطقه از شهر به صورت متعادل بین مناطق مختلف توزیع کند. 

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 31177

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =