عرضه متری مسکن موجب جذب سرمایه‌های خُرد است

حسن محتشم، انبوه‌ساز و کارشناس مسکن در تشریح فروش متری خانه در بورس، عنوان کرد: فروش متری مسکن در اواخر دهه ۷۰ تجربه‌شده و موفقیت‌آمیز نبوده است.

به گزارش شهر، حسن محتشم، انبوه‌ساز و کارشناس مسکن در تشریح فروش متری خانه، عنوان کرد: باری دیگر این موضوع فروش متری خانه در دستور کار شهرداری تهران قرارگرفته و از مسیر بورس اعلام‌شده تا هر فردی که تمایل داشته باشد، می‌تواند به‌صورت متری خرید مسکن انجام دهد.
 او ادامه داد: واقعیت این است که خرید متری مسکن، خرید و معامله سهام است. بنابراین عمده تأثیر این روند، جذب بخشی از سرمایه و نقدینگی‌های بسیار کوچک و خرد در دست مردم است که جذب پروژه‌های بخش مسکن  خواهد شد. وی‌ افزود: در ارزیابی فروش متری مسکن در بورس باید دید که تا چه اندازه سرمایه‌ها جذب می‌شوند و تا چه اندازه در حوزه تولید و عرضه مسکن به کار گرفته می‌شوند. واقعیت این است که فروش متری مسکن در کنترل بازار نقشی نخواهد داشت و مؤثر واقع نخواهد شد.  مهم‌ترین دلیل عدم تأثیرگذاری،  زمان‌بر بودن این فرآیند است. 
محتشم تصریح کرد: عرضه متری مسکن در بورس موجب بهبود بازار مسکن نخواهد شد و تنها ارزش سرمایه مردم را حفظ خواهد کرد. بنابراین نمی‌توانیم چشم‌انداز موفقی برای این رویکرد داشته باشیم. فراموش نکنیم که قیمت مسکن به دلایلی همچون بالا رفتن نرخ نهاده‌های ساختمانی، خدمات و نیروی انسانی ناشی از تورم و کاهش ارزش پول ملی دچار افزایش شده است. 
انبوه‌ساز و کارشناس مسکن همچنین خاطرنشان کرد: جلوگیری و کاهش فعالیت‌های سوداگری و دلالی هرچند مؤثر اما نمی‌تواند رویکرد نهایی و تأثیرگذار در بازار مسکن باشد. 
وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: عرضه متری مسکن در بورس مسیری برای بهبود وضعیت است اما تأثیر تمام و کامل نخواهد داشت.

۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 31457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =