جمع‌آوری روزانه ۶۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر و انتقال به نقاهتگاه آرادکوه

مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: روزانه ۲۰ قلاده سگ ولگرد در مرکز نقاهتگاه آرادکوه واقع در کهریزک عقیم می‌شوند.

داوود گودرزی، مدیر کنترل جانوران شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در مورد جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم زنده‌گیری با همراهی ۱۰ متخصص مشغول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در تهران هستند. در این بین مناطق ۱،۲،۴،۵،۱۵،۱۸،۱۹،،۲۰،۲۱و ۲۲ به دلیل جغرافیای خاص و داشتن نقاط حاشیه‌ای و حریم، بیشترین تعداد سگ‌های بلاصاحب را دارا هستند.

جمع‌آوری روزانه ۶۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر و انتقال به نقاهتگاه آرادکوه

وی افزود: در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب شهر تهران، سه مشکل وجود دارد که اولین مشکل، رهاسازی سگ‌های ولگرد شهرهای اقماری در تهران است. در مناطق غربی تهران سگ‌های ولگرد شهرهای اطراف به پایتخت منتقل و رهاسازی می‌شوند. متاسفانه در مناطق جنوبی، شمالی و شرقی هم با همین معضل روبرو هستیم و سگ‌هایی که در شهرها و شهرک‌های اطراف تهران جمع‌آوری می‌شوند، در محدوده شهر تهران رها شده و به مشکلات ما برای کنترل می‌افزایند.

گودرزی دومین مشکل را بازار خرید و فروش سگ‌ها در حاشیه تهران خواند و عنوان کرد: سومین مشکل در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، برخی افراد هستند که بدون داشتن اطلاعات و آگاهی کامل در عملیات زنده‌گیری سگ‌ها مداخله می‌کنند. ما گروه‌های حامیان واقعی و دلسوز را در کنار خود داریم که در بحث غذادهی و نظافت سگ‌ها کمک می‌کنند. به طوری که در مرکز نگهداری و نقاهتگاه ما در آرادکوه ۵ گروه ۸ نفری مشغول کمک هستند، اما گروهی از  دوستداران حیوانات در پارک کوهسار، دره شیان، پارک پردیسان و بوستان یاس فاطمی، هنگام جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب به دلیل ناآگاهی و کمبود اطلاعات در کار نیروهای شهرداری مداخله کرده و کار جمع‌آوری سخت‌تر می‌شود.

گودرزی در مورد تعداد سگ‌های جمع‌آوری شده، عنوان کرد: روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌شوند که حدود ۱۱ هزار متر مربع وسعت دارد و دارای یک کلینیک مجهز به همراه چندین متخصص شامل دامپزشکان، کمک دامپزشکان و البته نیروهای خدماتی به صورت شبانه روزی فعال است.

جمع‌آوری روزانه ۶۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر و انتقال به نقاهتگاه آرادکوه

وی افزود: در نقاهتگاه آرادکوه سگ‌های بیمار و غیربیمار با تشخیص دامپزشک جداسازی شده و همچنین سگ‌های نر و ماده نیز به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند. روزانه حدود ۲۰ سگ در آرادکوه مورد عقیم سازی قرار می‌گیرند. نقاهتگاه آرادکوه ظرفیت نگهداری از  ۲ هزار سگ را دارد که قرار است توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، ۲ هکتار به ظرفیت این نقاهتگاه اضافه شود.

جمع‌آوری روزانه ۶۰ قلاده سگ ولگرد از سطح شهر و انتقال به نقاهتگاه آرادکوه

گودرزی بیان کرد: طبق دستورالعمل‌های موجود، سگ‌های بلاصاحب عقیم سازی شده و واکسن هاری دریافت می‌کنند و با شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند. این سگ‌ها پلاک شناسایی دارند و در صورتی که اشخاص حقیقی برای باغ، کارخانه و … تمایل به در اختیارگیری این سگ‌ها داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سازمان مدیریت پسماند و پر کردن فرم تعهد که بعدها سگ را در سطح شهر رها سازی نکنند، بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای سرپرستی آنها را برعهده بگیرند.

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 31590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =