اجرای طرح شناخت و ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی در دروازه شمیران

شهردار منطقه ۱۲ از اجرای طرح شناخت و ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی در محله دروازه‌شمیران به عنوان پایلوت خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه با اشاره به انجام پژوهشی با عنوان «نیازسنجی طرح ارتقای فرهنگ‌ آپارتمان‌نشینی در محله دروازه شمیران» توسط تسهیلگران طرح آپارتمان‌نشینی در این منطقه گفت: این پژوهش با هدف شناخت و ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی شهروندان در محله «دروازه‌شمیران» منطقه ۱۲ به عنوان پایلوت در ابعاد سه‌گانه «قوانین حریم خصوصی»، «همسایگی و مشارکت» و «محیط زیست با تأکید بر مدیریت کاهش پسماند» انجام شد.

یزدی ضمن یادآوری تأکید آموزه‌های دینی بر حق همسایه افزود: مطابق احادیث و روایات متعدد دینی، «همسایه‌داری» به جز آنکه تکلیف شرعی مسلمانان است، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و اداره امور شهر، نقشی برجسته دارد و ازاین‌رو توجه به این مطلب در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲ قرار گرفته است.

عصر روز یک‌شنبه، ۹ بهمن‌ماه، نشست دبیرخانه منطقه‌ای شهر دوستدار کودک و آپارتمان‌نشینی با حضور سیدامیرحسین ساداتی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۲، نمایندگان اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، تسهیلگران طرح آپارتمان‌نشینی، نمایندگان معاونت‌های فنی و عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۲ و شهرداری‌های نواحی ۵ و ۶ این منطقه برگزار شد.

ساداتی در این نشست با بیان این مطلب که محله منتخب یکی از محلات قدیمی و مرکزی تهران است، گفت: چهار کوچه انتخاب‌شده، دارای آپارتمان‌های شخصی‌سازی است که بیشتر واحدهای آن کم بوده و انتظار می‌رفت روابط همسایگی در آن جاری باشد.

وی با اشاره به مؤلفه‌های سنجش در این طرح افزود: تحقیقات در محورهای اجتماعی (با سنجش مقولاتی نظیر اختلاف‌های همسایگی، کمبود یا نبود روابط همسایگی، مزاحمت و...)، زیست‌محیطی (با سنجش مقولاتی نظیر ترافیک، وضعیت روشنایی معابر، مناسب‌سازی معابر برای معلولان، نزدیکی میوه‌وتره‌بار و...) و فرهنگی (با سنجش مقولاتی نظیر ‌اعتماد متقابل، حس تعلق به محله، سواد و...) انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲ ادامه داد: داشتن مدیر ساختمان، میزان شناخت ساکنان از قوانین آپارتمان‌نشینی نظیر قوانین مربوط به مشاعات (راه‌پله، پارکینگ، حیات خلوت و...)، رعایت حریم خصوصی، چگونگی فرایند تعمیرات ساختمانی و... از جمله مؤلفه‌های این طرح بوده که ضمن سنجش میزان آگاهی ساکنان در صورت نیاز به آموزش، آموزش‌های لازم با استفاده از روش‌های چهره‌به‌چهره و شفاهی یا روش‌های تصویری مثل انتشار کلیپ و فیلم به آنها داده شد.

به گفته ساداتی، اجرای برنامه‌هایی نظیر «چهارشنبه‌بازی»، «ساعت چای همسایگی»، «یک روز با نوجوانان محله»، «جلسات هم‌اندیشی» و «برگزاری دوره‌های آموزشی» در پارک طبیعت (زابلی) از دیگر رویدادهای مربوط به این طرح بوده‌اند.

انتهای پیام/

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 31715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =