وضعیت تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران چگونه است؟

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اجرای پروژه ارزیابی تاب آوری اکولوژیک شهر تهران گفت: مناطق٢٢ و ١ بالاترین و مناطق مرکزی (١٢، ١٠، ١١ و ٧) پایین ترین تاب آوری اکولوژیک را دارند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ «حلیا سادات حسینی» با اشاره به اجرای پروژه ارزیابی تاب آوری اکولوژیک شهر تهران هدف از تعریف این پروژه را ارزیابی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهری تهران در مقیاس مناطق ٢٢ گانه شهرداری وحومه شهری آن و قرارگیری نتایج آن در فرایند برنامه ریزی و مدیریت شهر در شهرداری تهران برشمرد .
 
 
وی اظهار داشت: ارزیابی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران با الگوی ارتباطی که با تاب‌آوری نهادی، اجتماعی و اقتصادی شهر دارد، یک گام بسیار مهم برای بازسازی و بهبود کیفیت محیطی و بستر اکولوژیک شهری تهران است گفت: میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران وابسته به الگوی رشد شهری، جمعیت پذیری و توزیع خدمات و زیرساختهای فعالیتی و مدیریتی است.  
 
وی با اشاره به تعریف پروژه ارزیابی تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران با هدف قرارگیری نتایج آن در فرایند برنامه ریزی و مدیریت شهر در شهرداری تهران از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: با تحلیل وضع موجود شهر تهران از دو بعد منابع و وضعیت محیطی(منابع آب، شرایط اقلیمی، پوشش و کاربری زمین) و وضعیت فیزیکی و کالبدی شهر (تراکم ساختمانی، بارگذاری جمعیتی، زیرساختهای سبزشهری و شبکه راهها)، خدمات اکوسیستم شهری تهران محاسبه شد. در محاسبه خدمات اکوسیستم شهری تهران که برای نخستین بار در کل کشور انجام میشود، با مرور روشها و مدلهای مختلف در سطح جهانی مدل InVEST انتخاب شد که بنوعی جامع ترین و دقیق ترین روش محاسبه در بین تمام روشهای مورد استفاده بود.
 

 
سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: ۲۵ لایه اطلاعات مکانی، معرفی هفت شاخص و دو جنبه ۱) خدمات وقابلیت اکولوژیک و ۲) خطرخیزی و ریسک محیطی در محاسبه و منطقه بندی وضعیت تاب آوری شهری تهران استفاده گردید که بر پایه نتایج بدست آمده فقط ۶.۶ درصد از شهر و حومه آن دارای تاب آوری مطلوب است و بیش از ۴۲درصد از محدوده شهر و حومه آن با تاب آوری بسیار پایین و کم مشخص شده اند.
 
 
سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان گرد: مؤثرترین عوامل در کاهش میزان تاب آوری شهری تهران، تخریب زیستگاه و پایین بودن تنوع زیستی، ظرفیت پایین در پویایی هوا و ضعف تهویه طبیعی هوا، کمبود زیرساختهای سبز، کمبود آب، تغییر و تبدیل شدید کاربری و پوشش زمین است. به واسطه این پروژه نقشه و خروجی های ارزشمندی شامل، نقشه جزیره گرمای شهری تهران، نقشه شاخص بار گرمایی محیطی شهر تهران، نقشه درصد نفوذپذیری سطوح شهری تهران و حومه، نقشه مقادیر انتشار سالانه ذرات معلق، نقشه شاخص ریسک طبیعی ناشی از عوامل بیو فیزیکی، نقشه جنبه قابلیتها و خدمات محیطی منابع اکولوژیک شهر و حومه تهران و نقشه طبقه بندی میزان تاب‌آوری اکولوژیک شهر و حومه تهران تهیه گردیده که امید است مدیریت شهری در طرح های توسعه آتی شهر تهران از این اطلاعات بهره گیری نماید و گام مهمی را برای ارتقای وضعیت تاب‌آوری اکولوژیک شهری و بهبود کیفیت زیست شهری بردارد.

انتهای پیام 

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 31716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =