۶۳۰واگن چینی، در راه متروی تهران

با ابلاغ نامه واریز مبلغ اولیه از طرف سازمان برنامه و بودجه، سرانجام گره چندساله خرید واگن‌های خارجی باز شد.

به گزارش شهر، بیش از ۳دهه از عمر متروی تهران می‌گذرد و طی این سال‌ها بخش قابل‌توجهی از ناوگان شامل قطارها و واگن‌های آن که اغلب از نوع نسل اول و دوم هستند، دچار پیری و فرسودگی شده‌اند. از طرف دیگر با گسترش خطوط و افزایش ایستگاه‌ها، ناوگان مترو برای سرویس‌دهی مناسب و استاندارد نیاز به تقویت و افزایش کمی و کیفی دارد. در این بین، سال‌هاست که متروی تهران چشم‌انتظار خرید ۶۳۰دستگاه واگن چینی است که می‌تواند تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند؛ موضوعی که در دولت و دوره فعلی مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته و سرانجام پس از سال‌ها معطلی و بلاتکلیفی، گره از کارش باز شد؛ بنابراین به‌زودی فرایند ساخت آنها در چین آغاز می‌شود. از قرار معلوم پارت نخست این واگن‌ها سال آینده به تهران می‌رسد.

مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (شرکت مترو) هم از باز شدن گره خرید ۶۳۰ واگن مترو بعد از ۵سال خبر داده و اعلام کرده که دولت پیش‌پرداخت خرید ۶۳۰واگن متروی تهران را تأیید کرده است.

محسن هرمزی با اعلام این موضوع که در هفته گذشته نامه مربوط به تأمین سهم دولت از قرارداد خرید ۶۳۰واگن توسط سازمان برنامه و بودجه تأیید شده است، می‌گوید: «قرارداد خرید ۶۳۰دستگاه واگن مترو در سال ۱۳۹۵منعقد و در سال ۱۳۹۶وارد فاز اجرایی شد. برای شروع این قرارداد باید پیش‌پرداخت ۱۵درصدی که حدودا ۱۱۸میلیون یورو است از طرف دولت پرداخت می‌شد تا در ادامه مابقی آن از طریق فاینانس خارجی تامین و پرداخت شود. درواقع قدم اول و اصلی برای اجرای این قرارداد پرداخت ۱۵درصد مبلغ اولیه است که دولت سیزدهم، این قدم را برداشت.»

آنچه هرمزی از آن صحبت می‌کند، نامه مسعود میرکاظمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است که به شرکت ملی نفت ایران، وزارت اقتصاد و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ کرده است.

بر این اساس، پیش‌پرداخت ۱۵درصدی از محل بند«ز» تبصره ۱۹قانون بودجه امسال و از محل تهاتر نفت پرداخت خواهد شد. در مرحله بعد، مترو باید از طریق وزارت کشور با کارگزاری مربوطه قرارداد ببندد تا کارسازی تهاتر نفت را انجام دهد و پول را به طرف چینی پرداخت کند. البته مترو در مرحله بعد باید گشایش LC (اعتبار اسنادی در تجارت بین‌الملل) را مجدانه پیگیری کند.

هرمزی ابراز امیدواری می‌کند که بخش نهایی کار، یعنی انتخاب و بستن قرارداد با کارگزار هم تا پیش از پایان سال انجام و پیش‌پرداخت مورد نظر به شرکت سازنده واگن‌ها پرداخت شود.

نخستین واگن چینی چه زمانی آماده می‌شود؟

سؤالی که در این میان وجود دارد و برای مردم و مخاطبان مترو مهم است؛ اینکه با نهایی و تکمیل شدن این مراحل اداری و پایان بخش‌های مربوط به بوروکراسی کار و واریز سهم ۱۵درصدی دولت، واگن‌های جدید مترو از چه زمانی وارد چرخه خدمات‌رسانی در خطوط حمل‌ونقل ریلی شهر تهران می‌شوند؟

مدیرعامل متروی تهران با تأکید بر این موضوع که از زمان واریز پیش‌پرداخت به‌حساب شرکت چینی بین ۱۵تا ۱۸‌ماه طول می‌کشد تا نخستین واگن ساخته شده و وارد کشور شود، می‌گوید: «با توجه به اینکه بخشی از مسیر طراحی را با شرکت چینی طی کرده‌ایم، زمانی که برای این بخش صرف می‌شود، کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی درصورتی که طبق پیش‌بینی‌ها و با توجه به پیگیری‌های وزیر کشور، قرارداد کارگزار تا پایان سال منعقد شود، در سال آینده، شاهد تحویل نخستین سری از ۶۳۰دستگاه واگن چینی به متروی تهران خواهیم بود. سایر واگن‌ها نیز به مرور در یک بازه زمانی ۴تا ۵ساله تحویل داده خواهند شد.»

منبع: همشهری

انتهای پیام/

 

۶۳۰واگن چینی، در راه متروی تهران

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 31938

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =